KPI, targety, ASAP…Pośpiech, stres, wymagania…Plany, cele, zadania…Czy jest tu przestrzeń na dbam, dziękuję, doceniam…? Nie trzeba czekać na wielkie gale, oficjalne przemówienia i świąteczne wydarzenia, by przekazać słowa uznania i podziękować pracownikom za ich wysiłek i zaangażowanie. Filozofię wdzięczności warto zacząć wdrażać już teraz. Pielęgnując momenty motywacyjne, wspierasz pracownika na płaszczyźnie emocjonalnej, a w dzisiejszych niestabilnych i obciążających czasach ma to ogromne znaczenie.

Freudenfreude – to pojęcie, o którym Julia Baird pisze na łamach swojej książki „Fosforescencja”. O co chodzi? O cieszenie się z czyichś sukcesów, współpracę, bez ducha rywalizacji, kibicowanie współpracownikom na ich ścieżce rozwoju. Taka postawa pozwala poczuć się częścią wspólnoty, sprzyja budowaniu pozytywnej atmosfery i działa inspirująco-motywująco. Warto więc doceniać ludzi, z którymi współpracujemy. Dostrzegać zarówno ich osiągnięcia, ja i to, co sami dzięki nim zyskujemy – co od nich otrzymujemy, w czym nas wspierają, jakie doświadczenia i przeżycia wnoszą do naszego życia. Słowa typu „gratuluję”, „dziękuję”, „dobrze, że jesteś”, „cieszę się, że z Tobą pracuję”, „doceniam Twoje starania”, „widzę Twoje zaangażowanie”, „podziwiam za siłę i energię”, „jestem wdzięczny/wdzięczna za wsparcie” to tylko niektóre z przykładów na to, jak dużą moc mają drobne gesty czy krótkie komunikaty, w których kryje się naturalność i życzliwość.

Codzienne momenty motywacyjne

Niestety w codziennym pośpiechu, będąc pochłoniętym celami i zadaniami, łatwo przeoczyć momenty, w których moglibyśmy docenić tych, z którymi tworzymy firmową społeczność. Przeszkodą jest też zakładanie maski i wcielanie się w różne role, co wprowadza niepotrzebną sztuczność i napięcie. Ludzka twarz organizacji to przede wszystkim autentyczność i przestrzeń na bycie sobą! To właśnie docenianie stanowi najważniejszy element budowania pozytywnej kultury organizacji, co potwierdza aż 81% uczestników badania Sodexo „Potrzeby pracowników 2022”. Z kolei 63% respondentów zwraca uwagę na relacje budowane na zaufaniu i bezpieczeństwie. Tymczasem zaledwie 16% często słyszy od swojego przełożonego słowo „dziękuję”. Jak to zmienić? Nieistotne, czy spotykamy się w biurze, czy pracujemy online. Budowanie nawyku wdzięczności zaczyna się od świadomości. Warto więc uzmysłowić sobie, że tak naprawdę jest wiele okazji, by wyrazić wdzięczność. Oto kilka przykładów:

  • koleżeńska przysługa, merytoryczna porada, drobna wskazówka, spontaniczna pomoc przy zadaniu, które otrzymaliśmy od współpracownika,
  • „bycie uchem” – nasz rozmówca nas wysłuchał, gdy potrzebowaliśmy podzielić się swoimi obawami i wątpliwościami? Aktywnie słuchał, nie epatował własnymi sprawami, okazał zrozumienie? Warto mu za to podziękować!
  • sumienność, skrupulatność, kreatywność, punktualność, empatia – kompetencje i cechy osobowości pracowników przejawiają się w postawach, zachowaniu, sposobie bycia. Widoczne są nie tylko w realizowanych obowiązkach służbowych, ale też w innych codziennych sytuacjach, które szkoda by było przeoczyć,
  • podsumowanie pracy, rozmowa przełożonego z pracownikiem – o jego potrzebach, aspiracjach, celach i wyzwaniach,
  • strategie i projekty, które udało się zrealizować – warto docenić tych, którzy byli w nie zaangażowani, i wspólnie celebrować sukces,
  • strategie i projekty, które NIE udało się zrealizować – warto podziękować za otwartość, inicjatywę, włożony trud, zaangażowanie, poświęcony dodatkowy czas etc.

Świąteczne obdarowywanie

W czasach permanentnego kryzysu kreowanie momentów motywacyjnych i poszukiwanie pozytywnych bodźców jest swego rodzaju rozświetlaniem niepokojów pracowników. Szczególnym okresem w ciągu roku, w którym warto się zatrzymać i docenić pracownika, są Święta Bożego Narodzenia. Jak to zrobić?

  • Przygotuj spersonalizowany prezent – jedną z preferowanych przez pracowników form podziękowania jest karta podarunkowa. Można ją efektywnie zagospodarować zgodnie z własnymi potrzebami – dokonać przedświątecznych zakupów spożywczych (a przy tym skorzystać z oferowanych na karcie promocji i rabatów), kupić prezenty i obdarować bliskich, skorzystać z wybranych usług, podarować sobie chwile przyjemności czy przeznaczyć środki na realizację hobby.
  • Pamiętaj o słownym docenieniu – dopełnieniem dla upominku niech będzie niespieszna rozmowa i podziękowania, które pozostawią dobre wspomnienia. Takich doświadczeń nie zbuduje się poprzez automatycznie wykonany bezosobowy przelew na konto pracownika.

Więcej o tym, jak praktykować wdzięczność, przeczytasz w raporcie „Bez maski. Pracownik tu i teraz”

Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.