Dobry lider_ zarządza, motywuje i… dba. Jak doceniać swoich pracowników_

Dobry lider: zarządza, motywuje i… dba. Jak doceniać swoich pracowników?

21 luty 2024

Pracownicy chcą być doceniani, a liderzy coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że ich zespoły tego potrzebują. Dlaczego w takim razie menedżerowie nadal borykają się z takimi problemami, jak brak motywacji czy małe zaangażowanie pracowników? Problemem może być brak narzędzi i sposobów – bo co to właściwie znaczy „dbać o zespół”?

Co powoduje, że zarządzanie zespołem bywa trudne dla lidera?

Jakie są największe wyzwania w zarządzaniu pracownikami? Warto tu posłuchać samych liderów. Według osób na stanowiskach menedżerskich problemy wynikają przede wszystkim z:

  • braku zaangażowania ze strony pracowników (39%),
  • konieczności ciągłego motywowania zespołu do pracy (34%),
  • konfliktów w zespole (32%)

Tak wynika z badania IRCenter „Potrzeby liderów 2024”, zrealizowanego na zlecenie Pluxee Polska. Gdy przyjrzymy się tym przyczynom, możemy zauważyć, że mają ze sobą wiele wspólnego. Pracownicy często nie mają poczucia, że wszyscy w zespole „grają do jednej bramki”, nie chcą angażować się w coś, co nie przyniesie im osobistych korzyści, ich motywacja jest chwiejna i niepewna. To powoduje, że w zespole wyczuwalne jest napięcie, które często prowadzi do konfliktów. Dodatkowo wyzwania związane z zarządzaniem dotyczą różnych aktualnych zjawisk, jak presja płacowa, quiet quitting, praca w rozproszonych zespołach. 

Jak dbanie o pracowników może rozwiązać problemy z zarządzaniem zespołem?

Nie ma nic złego w tym, że każdy pracownik chce być zauważony, chwalony, doceniany. To oczywiste, że nie pracuje się wyłącznie dla pieniędzy. Warto tę naturalną skłonność wykorzystać – i dobry lider właśnie na tym skupi się w pierwszej kolejności, by poprawić funkcjonowanie zespołu. Wszyscy jesteśmy bardziej skłonni do współpracy z tymi, których lubimy i z którymi dobrze się czujemy. W pracy jest tak samo – gdy lider będzie dawał pracownikom konstruktywny feedback, będzie potrafił ich słuchać, zauważać ich potrzeby, motywacja i gotowość zespołu do działania wzrosną. Nie ma w tym nic z cynicznej manipulacji – lider, który dba o pracowników, nie robi tego wyłącznie po to, by zmotywować ich do pracy. Takie działania przynoszą korzyści także jemu samemu: czuje się bardziej kompetentny i potrzebny, gdy może przyczynić się do budowania pozytywnych emocji i doświadczeń. Dzięki pracy w przyjaznej atmosferze poprawia się jego dobrostan i w mniejszym stopniu grozi mu stres i wypalenie zawodowe.

Jak doceniać pracowników? Praktyczne wskazówki i przykłady.

Tworzenie pozytywnej atmosfery pracy – to zdaniem liderów najlepsza forma dbania o pracownika (61%). O czym jeszcze warto pamiętać? Oto kilka przykładów, które może wdrożyć u siebie każda osoba zarządzająca zespołem:

  • Budowanie codziennych nawyków i rytuałów. Czasem wystarczy niewiele: przyjazne powitanie, znalezienie czasu na poranną rozmowę, podziękowanie za wykonaną pracę. Warto przyjrzeć się swojemu stylowi zarządzania, codziennym zwyczajom i komunikacji z pracownikami i zastanowić się, gdzie włączyć doceniające słowa i gesty – jak pokazuje badanie „Potrzeby liderów 2024”, 36% liderów przyznaje, że brakuje im czasu na częstsze rozmowy z osobami z zespołu. Taki sam odsetek respondentów mówi, że ma czasu na docenianie pracowników. 
  • Dbanie o integrację. Tu mogą pomóc rozwiązania systemowe – warto, by lider miał do dyspozycji budżet na wyjścia integracyjne, a pracodawca był gotów raz na jakiś czas dać pracownikom wolne na taką okazję. Do integracji nie zawsze jednak potrzebne są pieniądze: dobry lider może np. organizować wspólne zamawianie obiadów czy oglądanie filmów w przerwie. Warto zwracać uwagę na to, by integrował się cały zespół – niektórzy mogą nie mieć naturalnych zdolności do nawiązywania kontaktów, wówczas lider może ich w tym wesprzeć. 
  • Komunikacja empatyczna. To podstawy, o których zawsze warto pamiętać: okazywanie szacunku, równe traktowanie, gotowość do słuchania innych, przyjmowania i udzielania feedbacku. Dobrą okazją do budowania dobrej atmosfery są projekty realizowane w zespołach o zmieniających się składach – wówczas pracownicy mogą lepiej się poznać i ćwiczyć swoje kompetencje komunikacyjne.
  • Dbanie o work-life balance. Mogłoby się wydawać, że to zadanie dla samych pracowników. Lider także ma jednak w tym swój udział. Może pomóc zachowywać równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym np. przez unikanie pisania i dzwonienia do pracowników po godzinach czy planowanie projektów tak, by nie było konieczności pracy w nadgodzinach.
  • Wyznaczanie realnych celów – takich, które pozwolą pracownikom się rozwijać (nie będą zbyt łatwe), a jednocześnie umożliwią pracę bez stresu i presji czasu (nie będą zbyt trudne). Członkowie zespołu powinni zawsze znać swoje cele – dzięki temu unikną frustracji i poczucia, że ich praca nie jest nikomu potrzebna.

Blisko 70% liderów chciałoby, aby firma bardziej ich wspierała w zarządzaniu zespołem. Sprawdzi się tutaj m.in. polityka nagradzania pracowników (benefity, nagrody pieniężne) – to najczęściej obecnie stosowana forma wsparcia (33%), obok organizacji spotkań integracyjnych. Warto z nich skorzystać przy różnych okazjach czy świętach, jak np. Wielkanoc. Popularnością cieszą się wówczas spotkania służące wspólnej celebracji, połączone z wręczeniem upominków pracownikom, np. w formie karty podarunkowej, zapewniającej dostęp do ulubionych przyjemności. Dopełnieniem tych rozwiązań będzie codzienne praktykowanie wdzięczności i doceniania, poprzez gesty życzliwości i przyjazną komunikację, która pozwala budować poczucie bezpieczeństwa i przynależności.