Jak wdrożyć benefity żywieniowe w Twojej firmie

Jak wdrożyć benefit żywieniowy w Twojej firmie?

26 Styczeń 2024

Jak ugryźć kwestię dofinansowania posiłków, tak aby proces onboardingu świadczenia okazał się lekkostrawny, a zatrudniony syty i pracodawca cały? Zapraszamy do lektury naszego przewodnika zawierającego praktyczne porady, dzięki którym operacja „Benefit żywieniowy” zakończy się sukcesem.

Świadczenia pozapłacowe stanowią integralny składnik większości ofert w miejscach pracy, jednak według badania PBS „Potrzeby pracownika 2023” * zaledwie 44% pracowników jest zadowolonych z dostępnych benefitów. Ponadto jedynie 28% firm** sprawdza poziom wykorzystania tych świadczeń. Oznacza to, że pracodawcy albo inwestują w niesatysfakcjonujące benefity, albo w ogóle nie wiedzą, czy przynosi ona pozytywne skutki i kto z niej korzysta.

Niezależnie od przypadku, może się okazać, że prowadzona w firmie strategia benefitowa jest nie tylko nieefektywna, lecz również stanowi marnotrawstwo środków. Dlatego benefity warto wprowadzać z głową i zgodnie z oczekiwaniami pracowników, najlepiej według poniższego przepisu.

Składnik pierwszy: badania rynkowe i konsultacje wewnętrzne

Wdrażanie benefitu to proces, a nie kwestia jednorazowej decyzji i podpisania umowy. Przed dodaniem kolejnego świadczenia do oferty warto poznać globalne trendy, aby było ono atrakcyjne w strategii rekrutacyjnej oraz odbierane przez rynek jako pożądane i uzasadnione. Przekonujące mogą być tu badania WHO, według których dofinansowanie posiłków podnosi wydajność i wpływa na zmniejszenie absencji. Kolejny punkt odniesienia można zyskać dzięki badaniu potrzeb i oczekiwań pracowników. Niech dialog z nimi determinuje dobór świadczeń. Może się okazać, że proponujecie już jakiś benefit, ale nie spełnia on oczekiwań i wymaga optymalizacji, np. aktualne dofinansowanie posiłków jest ograniczone do wybranych punktów stacjonarnych, a zarządzanie benefitem skomplikowane.

Składnik drugi: wisienka na torcie

Warto postawić sobie cel i określić, jaką funkcję ma pełnić dany benefit. Pomoże to w efektywnej komunikacji oraz umożliwi prowadzenie pomiarów. Nawiązując do kroku pierwszego, warto spytać, dlaczego zatrudnieni oczekują konkretnych świadczeń i wyjść im naprzeciw. Karta na lunch wpisuje się w niejeden strategiczny cel – może być ekwiwalentem podwyżki, optymalizacją kosztów po stronie pracodawcy, metodą dbania o dobrostan i zdrowie zespołu.

Składnik trzeci: kogo zaprosić do stołu

Nie musisz powoływać osobnej komisji, osoby wymagane do adaptacji benefitu to zespół HR oraz decydenci. Aby przekonać zarząd do benefitów żywieniowych, poprzyj swój business case kwestiami budżetowania i możliwościami optymalizacji kosztów (maksymalna kwota dofinansowania posiłków pracowniczych wolna od składek ZUS wynosi 450 zł na jednego pracownika, w skali roku firma może zaoszczędzić 1106 zł na jednego pracownika). Zadbaj też o komunikację z pracownikami. Może niektórzy z nich zostaną ambasadorami nowego rozwiązania? 

Składnik czwarty: gdzie się zaopatrzyć

Kolejny research w procesie, gdyż z dostępnych na rynku ofert benefitowych musisz wybrać optymalną dla Twojej organizacji. Warto kierować się tu aspektami, takimi jak warunki korzystania z kart, umowa czy sposób użytkowania. Karta Pluxee Lunch to innowacyjny benefit z przejrzystym regulaminem i zapewniający tak pożądaną wśród pracowników wolność wyboru. Rozciąga się ona również na pracodawców dzięki elastyczności oferty - pracodawca decyduje o częstotliwości i kwocie doładowania. Kolejny istotny czynnik to mobilność kart i liczba punktów akceptacji - kartą na lunch od Pluxee można płacić zarówno w placówkach stacjonarnych, jak i za zamówienia internetowe, gwarantuje to wszechstronność i inkluzywność benefitu również dla pracowników zdalnych.

Składnik piąty: czym to się je

Do wprowadzenia benefitu żywieniowego nie są wymagane skomplikowane narzędzia czy procedury, największy wysiłek po stronie firmy sprowadza się do przeprowadzenia ankiety i przeglądu dostawców benefitów, a następnie nawiązaniu kontaktu z nimi. Narzędzia zapewnia partner świadczenia, dzięki czemu pracownicy HR nie muszą poświęcać na to zbyt wiele czasu. 

A po uruchomieniu oferty można zaprosić do stołu całą firmę, żeby wykorzystać dofinansowanie posiłków w budowaniu więzi i kultury organizacji.

Składnik szósty: podano do stołu

Po podjęciu decyzji pozostaje zaserwować benefit żywieniowy pracownikom. Zadbaj o efektywną komunikację i sprawną dystrybucję. Warto podkreślić w wiadomościach do pracowników, że dany benefit wprowadzany jest w odzewie na ich informacje zwrotne. Nakreśl korzyści dla zatrudnionych, aby wyeksponować wartość świadczenia. Wykorzystaj materiały od partnera do stworzenia samouczka korzystania z benefitu albo strony FAQ. Możesz także zainspirować się praktykami innych: firm NOVOMATIC stworzyła specjalny newsletter na podstawie materiałów od Pluxee.

Pamiętaj też, aby nie przerywać dialogu i pytać pracowników, czy świadczenie odpowiada na ich potrzeby. Monitoruj dane dotyczące wykorzystania benefitu, aby był on efektywnym elementem polityki benefitowej.

Oni już spróbowali: doświadczenia klientów Pluxee

Dla firmy najważniejszym aspektem rozwiązania Pluxee Lunch jest fakt, że nie jesteśmy związani umową na konkretny okres i to od nas zależy, jaką kwotą i kiedy doładujemy karty pracownikom. Natomiast dla naszych pracowników ważna jest łatwość w korzystaniu z kart, możliwość sprawdzenia w dowolnym momencie środków, które mają na koncie, czy to poprzez stronę, czy też aplikację.

Edyta Klęczar, Fabryka Kart

Wdrożenie kart Pluxee lunch przyniosło bardzo pozytywne zmiany. Szczególnie satysfakcjonujące są możliwości płatnicze oraz elastyczność i swoboda w korzystaniu z tego rozwiązania.

Karolina Stępień, NOVOMATIC Technologies Poland

Jako firma lubimy nowości, które ułatwiają życie nie tylko pracownikom, ale też HR-om. Dobrym przykładem jest tu wdrożenie kart Pluxee Lunch w oddziale w Warszawie. To rozwiązanie, które cenią zarówno pracownicy, jak i HR-owcy w naszej firmie, ponieważ usprawnia ich pracę i ogranicza ilość czasu spędzanego przez dział HR na zarządzaniu benefitami

Magdalena Kaczmarek, Ajinomoto Poland

Pobierz raport Przyciągnij i zatrzymaj, aby poznać pełne historie i komentarze ekspertów dotyczące strategii płacowych i pozapłacowych.

* Raport Pluxee Polska “Pod presją. Czas na działanie!

** Raport Pluxee Polska “Przyciągnij i zatrzymaj. Strategie płacowe i pozapłacowe w praktyce. Raport ekspercki 2023