Czy wiesz, co wyróżnia Twoją firmę na tle innych? Mała organizacja często oznacza dużo korzyści dla zatrudnionych, które warto wyeksponować w ogłoszeniu o pracy czy na firmowej stronie. Dowiedz się, jak zadbać o wizerunek i pozyskać zaangażowanych pracowników.

Kompetentny i dopasowany do firmy pracownik jest na wagę złota – w każdym przypadku, niezależnie od tego, czy mówimy o małym, średnim czy dużym przedsiębiorstwie. Jednak w niewielkich organizacjach kwestie kadrowe mają szczególne znaczenie, choćby z praktycznych względów jak trudności ze znalezieniem zastępstwa i podziałem dodatkowych obowiązków w nielicznym zespole. Dlatego tak wielką rolę odgrywa rekrutacja i selekcja kandydatów – niewłaściwe decyzje i niedopasowanie nowo zatrudnionej osoby do specyfiki zespołu i potrzeb firmy przyniosą dodatkowe trudności, zwiększą koszty i wydłużą czas pozyskiwania odpowiednich kandydatów.  „(…) wciąż zdarzają się menadżerowie, a nawet właściciele małych firm, którzy zatrudniają ludzi na zasadzie: „Cóż, damy mu szansę, a jeśli się nie sprawdzi, to się rozstaniemy”. Takie podejście jest równie rozsądne jak rwanie na kawałki banknotów pod prysznicem” – pisze John Stredwick w książce „Zarządzanie pracownikami w małej firmie”.

Nowa twarz małej firmy

Zanim więc przygotujesz ofertę pracy, zacznij od tego, co podstawowe i zarazem kluczowe. A więc od odpowiedzi na pytania: Jaka jest historia Twojej firmy? Co chcesz o niej opowiedzieć? Co ją wyróżnia? Dlaczego warto pracować właśnie w tym miejscu?  Jakim wizerunkiem cieszy się obecnie? Jakie skojarzenia wywołuje marka, którą reprezentujesz? A jak chcesz, żeby była postrzegana?  Co jest dla Ciebie ważne podczas poszukiwania i pozyskiwania pracowników? Na jakich kandydatach Ci najbardziej zależy?

Dopiero wiedząc, czego potrzebujesz, co chcesz opowiedzieć o swojej firmie i jakie jej atuty wyeksponować, przygotujesz efektywne komunikaty w ogłoszeniu o pracy, w social mediach czy na firmowej stronie www.

Podkreśl atuty SME

Dlaczego ludzie chcą pracować w małych firmach, a co sprawia, że aplikują na oferty dotyczące pracy w korporacji? Każda sytuacja jest indywidualna, jednak nie ulega wątpliwości, że to właśnie różnice między miejscami pracy są swego rodzaju „wabikami”. Jeśli ktoś ma za sobą negatywne doświadczenia w dużej organizacji, gdzie czuł się przytłoczony nadmiarem procedur wynikających m.in. z wielkości firmy albo brakowało mu poczucia przynależności, być może będzie chciał poszukać teraz czegoś innego, bardziej kameralnego, w mniejszym gronie. Warto więc spojrzeć na SME oczami szukających pracy i podkreślić to, co stanowi o atrakcyjności i specyfice tego środowiska. W ogłoszeniu o pracy zwróć szczególną uwagę na:

  • Opis firmy

„To klient powinien być bohaterem twojej historii, nie marka. Tę tajemnicę zna każdy przedsiębiorca, który odnosi znaczące sukcesy w biznesie” – pisze Donald Miller na łamach książki „Model Story Brand”. Warto o tym pamiętając, opisując działalność swojej firmy. Uczyń ludzi bohaterami opowieści również wtedy, gdy mówisz o środowisku pracy. Odwołaj się do zespołowości, pokaż, że małą firmę tworzą osoby z pasją, mające poczucie wpływu. Zamiast używać ogólnych sformułowań typu „przyjazna atmosfera” i „zaangażowany, zintegrowany zespół” przedstaw na przykładach, co to konkretnie oznacza. Wspomnij też o wartościach firmy – to ważne dla osób szukających pracy, by móc utożsamiać się z marką.

  • Zakres obowiązków

Ta sama nazwa stanowiska w małej firmie niekoniecznie będzie oznaczać te same obowiązki, które wykonuje się w dużej organizacji. Dlatego tak istotne jest dookreślenie zadań i wyraźne wskazanie, co znajduje się w zakresie odpowiedzialności na danym stanowisku. Dla osób dołączających do małych firm ważne jest poczucie sprawstwa i wpływu na działanie – wyjaśnij, jak tę potrzebę można realizować w Twoim zespole.

  • Wymagania i możliwości rozwoju

Tutaj również warto postawić na konkretne informacje. Zastanów się, czy to, czego oczekujesz od kandydata, jest realne do spełnienia. Osobom szukającym pracy zależy na ciekawych możliwościach rozwoju, a w małej firmie mogą obserwować, uczyć się i próbować swoich sił na różnych polach, ale bynajmniej nie chodzi o to, by być przysłowiowym „człowiekiem orkiestrą”. Ważne jest jasne określenie zadań i celów.

  • Dodatkowe benefity

Świadczenia pozapłacowe nie przesądzają o tym, czy pracownik wybierze pracę w małej czy dużej firmie, ale stanowią wartościowe uzupełnienie dla wynagrodzenia. Zwłaszcza w czasach wysokiej inflacji liczą się dodatki, które ulżą pracowniczym portfelom. Większość (80%) badanych pracowników chciałoby otrzymywać dofinansowanie posiłków – to przykład benefitu uniwersalnego, który przyda się wszystkim zatrudnionym, niezależnie od tego, czy pracują fizycznie, w biurze czy na home office.

Więcej o tym, czego potrzebują pracownicy małych firm, przeczytasz w raporcie „Bez maski. Pracownik tu i teraz”.

Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.