Pozyskiwanie nowych talentów, ograniczenie rotacji i zadbanie o dobrostan pracowników to tylko kilka z wyzwań, na które HR-owcy powinni być przygotowani. Co to oznacza dla organizacji? Nie zaskoczymy Was – zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany!

Liczne badania, a także sama obserwacja nastrojów pracowników udowadniają, że na nikim nie robią już wrażenia benefity typu dostęp do firmowej kuchni, owocowe czwartki czy karty sportowe. Tego typu „wabiki” nie przekładają się na wyróżnienie, są jedynie powtarzalną, benefitową kalką. Co więcej, praca zdalna, która jeszcze w 2019 roku była w wielu organizacjach przywilejem, teraz stała się standardem i kolejnym przyczynkiem benefitowych przetasowań. Z części świadczeń bowiem nie jesteśmy w stanie fizycznie i „namacalnie” korzystać. Jak zatem budować pozytywne doświadczenia pracownicze w nowych warunkach?

Rzeczywistość się zmieniła – Ty też musisz

Pandemiczna rzeczywistość sprawiła, że nasze wartości, zasady funkcjonowania czy oferowane benefity powinny zostać zweryfikowane i w razie konieczności dopasowane do potrzeb i oczekiwań pracowników. Personalizacja w tym kontekście odgrywa kolosalne znaczenie. Na każdego pracownika powinniśmy spojrzeć indywidualnie i wziąć pod uwagę takie aspekty, jak: wiek, staż pracy, sposób wykonywania zadań, sytuacja życiowa, a w tym stan zdrowia.

W tym kontekście dla jednych organizacji priorytetem będzie pomoc w zorganizowaniu domowego biura lub dofinansowanie opieki nad dzieckiem, a dla innych pomoc psychologiczne czy wsparcie domowego budżetu poprzez umiejętny dobór świadczeń pozapłacowych.

W raporcie „Dwa światy – oczekiwania i potrzeby pracowników biurowych oraz fizycznych” zrealizowanym na zlecenie Sodexo widać, jak zmieniły się oczekiwania pracowników względem pracodawców. 40,9% reprezentantów prac biurowych i niemal 28% fizycznych, stwierdziło, że działania podjęte przez firmy ze względu na pandemię, nie były dla nich wystarczające. Aż 53% respondentów uważa, że benefity nie zostały dostosowane do ich potrzeb!

Jak dowiedzieć się, czego oczekują Twoi pracownicy? Pracodawco, słuchaj ich! Feedback od zespołu oraz otwarcie się na dialog – to pierwsze kroki, dzięki którym skrzyżują się ze sobą różne doświadczenia i potrzeby naszych ludzi. Regularne pulse checki nie tylko pomogą wdrożyć nam skuteczny plan naprawczy, ale również posłużą do zaplanowania atrakcyjnych i skutecznych działań employer brandingowych – tych na zewnątrz oraz do wewnątrz organizacji. A skoro o wnętrzu mowa – spojrzenie na pracownika przez pryzmat jego kondycji psychicznej i fizycznej to przyszłość nowoczesnej motywacji.

Wellbeing ponad wszystko!

Nie od dzisiaj wiemy, że wraz z zadowoleniem zwiększa się produktywność i zaangażowanie. Szczęśliwy pracownik jest lojalny, chce się rozwijać i wiąże swoją przyszłość z danym miejscem pracy. Dlatego należy zadbać o jego doświadczenia w organizacji. Zarówno te związane z rozwojem, jak i motywacją. Jak o ten dobrostan zadbać?

Z pomocą przychodzi model PERMA, który stworzył Martin Seligman – amerykański badacz i ojciec psychologii pozytywnej. Model zakłada istnienie pięciu składników, które są potrzebne do szczęścia.
Są to:

  • Pozytywne emocje
    Pozytywność, czyli odczuwanie pozytywnych emocji, przekłada się na atmosferę w pracy, a jak podają badania, dla zdecydowanej większości pracowników dobra atmosfera w pracy jest jednym z kluczowych elementów poczucia dobrostanu. Pracownikom powinno towarzyszyć poczucie, że ich praca wiąże się z pozytywnymi emocjami, jest inspirująca i ekscytująca. Duży wpływ na to mogą mieć zadania powierzone przez przełożonych, a także ogólne warunki pracy, które dają komfort i poczucie bezpieczeństwa.
  • Zaangażowanie
    Aby zwiększyć zaangażowanie, należy stworzyć takie okoliczności, które dadzą pracownikom poczucie odpowiedzialności i wpływu na powierzone zadanie – tak zwanej sprawczości. Zaangażowanie związane jest również z tzw. flow. Twórcą koncepcji jest Mihály Csíkszentmihályi, według którego flow (z ang. przepływ) to stan między satysfakcją a euforią wywołany całkowitym oddaniem się jakiejś czynności. Stan ten osiągamy wtedy, gdy mamy odpowiednie kompetencje, aby sprostać zadaniu, a samo wyzwanie motywuje nas do działania.
  • Relacje
    Praca w zespole bywa trudna ze względu na mnogość zróżnicowanych charakterów, a także bariery online’owe. Część z nas bowiem spotyka się wyłącznie na platformach do spotkań wirtualnych, bez możliwości small talk’u przy kawie. Właśnie dlatego należy stworzyć zdrowe warunki współpracy i wspierające środowisko, które w efekcie przełożą się na efektywną współpracę.
  • Znaczenie
    Równie ważne jest przekonanie, że nasza praca – nawet pozornie błaha – ma cel i sens. Nie będzie to jednak możliwe bez stawiania realistycznych oczekiwań i doceniania efektów. Nawet tych najmniejszych! Dlatego warto pomyśleć o wdrożeniu narzędzi wspierających instant feedback, a odejść od rocznych ocen pracowniczych.
  • Osiągnięcia
    Posiadanie celów i ambicji w życiu i pracy pomaga nam osiągnąć poczucie szczęścia i spełnienia.

Jak zastosować model PERMA w organizacyjnej praktyce? Z pomocą przychodzą m.in. założenia psychologii pozytywnej. Może być ona wspaniałą bazą programów wellbeingu – w tym nauki o szczęściu, pozytywności, siłach charakteru, optymizmie czy odporności psychicznej i fizycznej. O czym jeszcze warto pomyśleć w kontekście działań wspierających dobrostan? Tego dowiecie się z kolejnego artykułu!

Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.