Pozyskiwanie nowych talentów, ograniczenie rotacji i zadbanie o dobrostan pracowników – to tylko kilka z wyzwań, na które HR-owcy powinni być przygotowani. Co to oznacza dla organizacji? Nie zaskoczymy Was – zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany!

Spis treści:

Dlaczego czas na zmiany?

Liczne badania, a także sama obserwacja nastrojów pracowników udowadniają, że na nikim nie robią już wrażenia benefity typu dostęp do firmowej kuchni, owocowe czwartki czy karty sportowe. Tego typu „wabiki” nie przekładają się na wyróżnienie. Są one jedynie powtarzalną, benefitową kalką. Co więcej, praca zdalna, która jeszcze w 2019 roku była w wielu organizacjach przywilejem, teraz stała się standardem i kolejną przyczyną  benefitowych przetasowań. Obecnie bowiem z części świadczeń pozapłacowych nie jesteśmy w stanie fizycznie i „namacalnie” korzystać. Zatem jak budować pozytywne doświadczenia pracowników w nowych warunkach?

Rzeczywistość się zmieniła – Ty też musisz!

Pandemiczna rzeczywistość sprawiła, że nasze wartości, zasady funkcjonowania czy oferowane benefity powinny zostać zweryfikowane i w razie konieczności dopasowane do potrzeb i oczekiwań pracowników. Personalizacja w tym kontekście odgrywa ogromne znaczenie. Na każdego pracownika powinniśmy spojrzeć indywidualnie i wziąć pod uwagę takie aspekty, jak m.in:

  • wiek,
  • staż pracy,
  • sposób wykonywania zadań,
  • sytuacja życiowa,
  • stan zdrowia.

W tym kontekście dla jednych organizacji priorytetem będzie pomoc w zorganizowaniu domowego biura lub dofinansowanie opieki nad dzieckiem, a dla innych pomoc psychologiczna czy wsparcie domowego budżetu poprzez umiejętny dobór świadczeń pozapłacowych.

Konieczność zmian potwierdzają dane

W raporcie „Dwa światy – oczekiwania i potrzeby pracowników biurowych oraz fizycznych” zrealizowanym na zlecenie Sodexo widać, jak zmieniły się oczekiwania pracowników względem pracodawców.

Dlaczego tak się stało? Prawdopodobnie pracodawcy niestety nie zapytali swoich pracowników o zdanie. Feedback od zespołu oraz otwarcie się na dialog! To pierwsze kroki, dzięki którym skrzyżują się ze sobą różne doświadczenia i potrzeby naszych ludzi. Regularne pulse checki nie tylko pomogą wdrożyć nam skuteczny plan naprawczy, ale również posłużą do zaplanowania atrakcyjnych i efektywnych działań employer brandingowych – tych na zewnątrz oraz wewnątrz organizacji. A skoro o wnętrzu mowa – spojrzenie na pracownika przez pryzmat jego kondycji psychicznej i fizycznej to przyszłość nowoczesnej motywacji.

Wellbeing ponad wszystko

Nie od dzisiaj wiemy, że wraz z zadowoleniem zwiększa się produktywność i zaangażowanie. Zmotywowany pracownik jest lojalny, chce się rozwijać i wiąże swoją przyszłość z danym miejscem pracy. Stąd tak ważna jest dbałość o jego doświadczenia w organizacji. Zarówno te związane z rozwojem, jak i motywacją. Zatem jak zadbać o dobrostan pracownika?

Z pomocą przychodzi model PERMA, który stworzył Martin Seligman – amerykański badacz i ojciec psychologii pozytywnej. Model ten zakłada istnienie 5 składników, które są potrzebne do szczęścia. Są to:

  • pozytywne emocje,
  • zaangażowanie,
  • relacje,
  • znaczenie,
  • osiągnięcia.

Pozytywne emocje

Odczuwanie pozytywnych emocji przekłada się na atmosferę w pracy, a jak podają badania, dla zdecydowanej większości pracowników dobra atmosfera w pracy jest jednym z kluczowych elementów poczucia dobrostanu. Pracownikom powinno towarzyszyć poczucie, że ich praca wiąże się z pozytywnymi emocjami, jest inspirująca i ekscytująca. Duży wpływ na to mogą mieć także powierzone zadania od przełożonych, a także ogólne warunki pracy, które dają komfort i poczucie bezpieczeństwa.

Zaangażowanie

Aby zwiększyć zaangażowanie, należy stworzyć takie okoliczności, które dadzą pracownikom poczucie odpowiedzialności i wpływu na powierzone zadanie – tzw. sprawczości. Zaangażowanie pracownika związane jest również z tzw. flow. Twórcą koncepcji jest Mihály Csíkszentmihályi, według którego flow (z ang. przepływ) to stan między satysfakcją a euforią wywołany całkowitym oddaniem się jakiejś czynności. Stan ten osiągamy wtedy, gdy mamy odpowiednie kompetencje, aby sprostać zadaniu, a samo wyzwanie motywuje do działania.

Relacje

Praca w zespole bywa trudna ze względu na mnogość zróżnicowanych charakterów, a także bariery online’owe. Część z nas bowiem spotyka się wyłącznie na platformach do spotkań wirtualnych, bez możliwości small talk’u przy kawie. Właśnie dlatego należy stworzyć zdrowe warunki współpracy i wspierające środowisko, które w efekcie przełożą się na efektywną pracę.

Znaczenie

Równie ważne jest przekonanie, że nasza praca – nawet pozornie błaha – ma cel i sens. Nie będzie to jednak możliwe bez stawiania realistycznych oczekiwań i doceniania efektów. Nawet tych najmniejszych! Z tego powodu warto pomyśleć o wdrożeniu narzędzi wspierających instant feedback, a odejść od rocznych ocen pracowniczych. Ma to ogromny wpływ na motywację pracowników!

Osiągnięcia

Posiadanie celów oraz ambicji w życiu i pracy pomaga nam osiągnąć poczucie szczęścia i spełnienia.

Jak zastosować model PERMA w organizacyjnej praktyce?

Z pomocą przychodzą m.in. założenia psychologii pozytywnej. Może być ona wspaniałą bazą programów wellbeingu – w tym nauki o szczęściu, pozytywności, siłach charakteru, optymizmie czy odporności psychicznej i fizycznej. O czym jeszcze warto pomyśleć w kontekście działań wspierających dobrostan? Tego dowiecie się z kolejnego artykułu!

Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.