Pracodawcy pragną współpracować z wybitnymi pracownikami. Z kolei osoby zatrudnione w danej organizacji chcą, aby ich zwierzchnikiem był szef uznawany pod każdym względem za autorytet. Oczywiście człowiek idealny, pozbawiony jakichkolwiek wad i posiadający tylko same zalety, nie istnieje, w związku z tym na próżno szukać zarówno perfekcyjnego pracownika, jak i wzorowego pracodawcy. Mimo wszystko możliwe jest znalezienie osób, których postawa jest bliska doskonałości. Jakimi cechami charakteryzuje się pracodawca, dla którego każdy chciałby pracować?

Jaki powinien być dobry pracodawca?

Głównym zadaniem pracodawcy jest racjonalne zarządzanie zespołem pracowników. Wiąże się to z olbrzymią odpowiedzialnością, w związku z czym nie każdy odnajdzie się w takiej roli. Dlatego tak ważne jest, aby to stanowisko zajmowali jedyni ci ludzie, którzy rzeczywiście się do tego nadają. Poznaj zestaw cech pożądanych u dobrego pracodawcy!

Po pierwsze – wypłacalność i gwarantowanie stabilnego zatrudnienia

Godny zaufania pracodawca musi gwarantować swoim pracownikom bezpieczeństwo finansowe. Dlatego tak bardzo liczy się to, aby był on wypłacalny i członkowie jego zespołu zawsze mogli na czas otrzymywać swoje wynagrodzenie, które jest im niezbędne dla utrzymania siebie oraz swoich rodzin. Kadra pracownicza, aby zaangażować się w realizację swoich obowiązków zawodowych, powinna mieć poczucie stabilizacji. Jest to możliwe dzięki pewności zatrudnienia w perspektywie długoterminowej.

Po drugie – znajomość potrzeb pracowników

Warto, aby pracodawca posiadał również wiedzę na temat aktualnych potrzeb swojego zespołu względem miejsca pracy oraz realizowanych obowiązków zawodowych. Na tej podstawie może on planować swoje działania prowadzące do spełniania rzeczywistych oczekiwań osób, wobec których są kierowane. W zdobyciu tych informacji pomagają cykliczne spotkania pracodawcy z poszczególnymi pracownikami oraz regularne badania w postaci anonimowych ankiet.

Po trzecie – docenianie swojego zespołu

Pracownicy lubią być doceniani za sukcesy, które osiągają. Pochwała ze strony szefa, premia finansowa albo nagroda materialna – możliwości wyrażenia uznania jest naprawdę wiele. Wystarczy tylko dopasować najlepszy benefit do konkretnej sytuacji. Trzeźwo myślący pracodawca musi zdawać sobie sprawę, że w pojedynkę zbyt wiele by nie zdziałał. Odniesienie sukcesu jest możliwe jedynie dzięki wytężonej pracy wszystkich członków organizacji, a pomóc w tym może troska o ich samoocenę oraz wspieranie ich motywacji.

Po czwarte – inwestowanie w rozwój kadry pracowniczej

W oczach pracowników wiele zyskuje pracodawca, który stawia na rozwój swojego zespołu. Nic w tym dziwnego, ponieważ zdecydowana większość ludzi nie lubi stagnacji. Jeśli członkowie danej organizacji mają zagwarantowaną możliwość realizowania się i spełniania swoich celów zawodowych na pewno silnej zintegrują się z firmą i nie będą myśleli o odejściu do konkurencji.

Pracownicy mogą doskonalić się na wiele sposobów. Najlepiej sprawdza się uczestnictwo w konferencjach i innych wydarzeniach branżowych, a także udział w kursach, szkoleniach i warsztatach dopasowanych do ich osobistych zainteresowań oraz zajmowanego stanowiska.

Po piąte – umiejętność komunikowania się z członkami zespołu

Zła komunikacja wewnętrzna w organizacji bezpośrednio przekłada się na spadek jej efektywności i stanowi istotną przeszkodę na drodze ku jej rozwojowi. Jest to problem, który prowadzi zwykle do chaosu i rosnących wątpliwości. Wszelkie niedociągnięcia oraz ograniczenia w zakresie swobodnego przypływu informacji powinny być jak najszybciej identyfikowane, a następnie eliminowane. Wiele w tym zakresie pozostaje właśnie w rękach pracodawcy. Powinien on negatywnie odnosić się do komunikacji jednostronnej, a zamiast tego stawiać tylko na tą o charakterze dwutorowym, uwzględniającą zarówno jedną, jak i drugą stronę procesu wymiany informacji.

Po szóste – troska o dobrą atmosferę w miejscu pracy

Zarządzanie grupą ludzi przez dobrego pracodawcę powinno przejawiać się również w przywiązywaniu dużej uwagi do atmosfery panującej w miejscu pracy. Pracownicy muszą mieć tylko pozytywne skojarzenia z firmą, której są częścią. Korzystny wpływ na relacje pomiędzy współpracownikami ma między innymi organizacja wydarzeń integracyjnych. Ogromne znaczenie odgrywa również natychmiastowe rozwiązywanie pojawiających się konfliktów i podejmowanie kroków zapobiegających pojawieniu się ich w przyszłości.

Po siódme – równe traktowanie wszystkich pracowników

Dobry pracodawca musi tak samo traktować wszystkich członków swojego zespołu i kierować się zasadą sprawiedliwości. Nie może dochodzić do sytuacji, w której kadra dzieli się na dwie grupy – lubianych pracowników oraz tych, którzy nie cieszą się sympatią szefa. Dla dobra całej organizacji nie powinno dochodzić do faworyzowania ani dyskryminowania poszczególnych osób z jakiejkolwiek przyczyny. Żaden z pracowników nie może mieć poczucia, że jest gorszy od swoich koleżanek i kolegów z zespołu.

Po ósme – świadomość, że trzeba wymagać nie tylko od innych, ale i od siebie

Normalnym zjawiskiem jest, że pracodawca przydziela swoim pracownikom zadania do wykonania, wydaje polecenia i wyznacza daty ich realizacji – należy to do jego obowiązków. Jednocześnie postawa szefa musi być wzorem do naśladowania. Jeśli zespół zauważy, że typowe jest dla niego spóźnianie się, niedotrzymywanie obietnic, podpisywanie się pod cudzymi osiągnięciami oraz niskie zaangażowanie w życie przedsiębiorstwa, na pewno sami nie będą odczuwali wystarczającej motywacji do tego, aby pokazywać 100% swoich możliwości.

Każda osoba pełniąca tak odpowiedzialną funkcję musi codziennie starać się być jak najlepszą wersją siebie. Przełoży się to nie tylko na jej osobisty zapał do działania, ale i zadowolenie poszczególnych pracowników oraz efektywność całej organizacji.

Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.