Mówisz językiem odbiorców i bezbłędnie komunikujesz swoją akcję promocyjną? Nie czytaj tego tekstu!

Mówisz językiem odbiorców i bezbłędnie komunikujesz swoją akcję promocyjną? Nie czytaj tego tekstu!

16 Sierpień 2023

Różnorodność to termin, który coraz częściej pojawia się jako słowo-klucz nie tylko w wielkich korporacjach, ale również dużych, średnich, a nawet małych firmach. Dotyka nas w codziennym życiu – krzyczy nagłówkami portali i gazet lub po cichu przemyka wśród rutynowych spraw. Dla marketingowców oraz sprzedawców diversity to kolejny ważny temat, którego nie mogą pominąć. Jak dopasować przekaz naszej akcji promocyjnej do różnej pokoleniowo grupy odbiorców? Podpowiadamy w 3 wskazówkach!

Różnimy się na wielu polach: ze względu na wiek, płeć, pochodzenie, kulturę, wyznanie czy poglądy. Nawet jeśli tworzysz akcję pod najdokładniej określony target, musisz wiedzieć, w jaki sposób mówić do swoich odbiorców, by chcieli Cię słuchać.

Zwyczaje i potrzeby konsumenckie są uzależnione w dużej mierze od grupy wiekowej. Natomiast spersonalizowane oferty najlepiej trafią w potrzeby naszych klientów, angażują ich, a w rezultacie pozwalają firmom zwiększać zyski. Dlatego bierzemy dziś pod lupę różnorodność pokoleniową. Wiedza na ten temat jest niezwykle cenna i pozwoli dopasować komunikację do języka, preferencji i oczekiwań odbiorców. Co oznacza różnorodność dla marketingowców i sprzedawców? W praktyce oznacza po prostu konieczność dopasowania. Dlaczego przeczytasz właśnie o tym, jak dostosować komunikację, formę i nagrodę organizowanej akcji, by Twój odbiorca miał poczucie, że mówisz właśnie do niego.

Krajobraz pokoleniowy

Czasem wystarczy choć trochę zagłębić charakterystykę danego pokolenia, by celnie trafić ze swoim przekazem.  Znasz poszczególne generacje?

Pokolenia

Podstawy za nami, czas na działanie. Poznaj 3. praktyczne wskazówki, które pozwolą Ci stworzyć dopasowaną pokoleniowo akcję promocyjną:

  1. Forma ma znaczenie – wybierz najlepszą

Konkurs, loteria, a może sprzedaż premiowa? Badanie Biostat „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie – edycja 2022” pokazuje, że osoby z grup wiekowych 18-29 lat i 30-39 lat w 80% najchętniej biorą udział w loteriach oraz konkursach. Są to akcje, które wymagają większego zaangażowania uczestników, ponieważ wiążą się z koniecznością wykonania konkretnej czynności, np. zarejestrowania paragonu, wypełnienia losu, zrobienia zdjęcia czy udzielenia odpowiedzi na pytanie. Wzięcie udziału w takich działaniach promocyjnych wymaga też często użycia smartfona z dostępem do Internetu, wykorzystania mediów społecznościowych, strony internetowej czy aplikacji organizatora.

Osoby 60+ chętniej angażują się w bonusy, które mogą zdobyć bez specjalnego wysiłku. Tak jest  w przypadku sprzedaży premiowej, w której nagroda (pieniężna lub rzeczowa) jest gwarantowana, a otrzymuje się ją w zamian za zakup produktów określonej marki.
 

  1. Dopasuj przekaz – różnicuj komunikację

Czasy bezosobowych reklam, monologów marek zapewniających o ich świetności i jednakowych ulotek drukowanych masowo już szczęśliwie za nami. Dziś liczy się pomysł, ciekawa treść oraz emocje, które budują przywiązanie do marki. Dotyczy to także projektowania akcji wsparcia sprzedaży. Jak najprościej trafić do odbiorcy? Mówić „tym samym” językiem. Znając naszą grupę docelową, jesteśmy w stanie skutecznie dobrać styl komunikacji. Przecież inaczej będziemy rozmawiać z osobą 70+, jeszcze inaczej z przedstawicielem pokolenia X czy Millenialsem, a zupełnie inaczej z kimś młodszym – z pokolenia Z, które stoi właśnie u progu dorosłości.

Taka sama zasada dotyczy konstruowania komunikatów i sloganów. Od profilu adresata zależy wybór formy: czy będzie to nowoczesna reklama i nawiązanie do popkultury, czy wspomnienie serialu z lat 90.? A może wystarczy prosty i jasny komunikat, który przekazuje podstawowe informacje o akcji?

O co musimy zadbać w ramach komunikacji? Nie wystarczy “byle jakie” naszkicowanie treści. Koniecznie przemyśl szczegóły:

  • Jak dopasować treść oraz formę przekazu?
  • Jaka powinna być częstotliwość komunikatów?
  • Jakie będą odpowiednie narzędzia?
  • Gdzie przedstawiciele naszej grupy docelowej trafią na informację o promocji, loterii czy programie lojalnościowym?

A gdy znasz już odpowiedzi na te pytania…
 

  1. Wybierz nagrody, które motywują najbardziej

Dla 80,4% uczestników badania „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie – edycja 2022” to właśnie nagrody pieniężne są największym motywatorem do udziału w akcji promocyjnej. Jaka nagroda pieniężna będzie najlepsza? Taka, która zapadnie w pamięci obdarowanego na dłużej. Takiej gwarancji nie daje jednak zwykły przelew, który nawet może nie zostać zauważony. Odpowiedzią na te wyzwanie są nagrody, które zapewniają możliwość personalizacji. Przykładowo na przedpłaconej karcie podarunkowej Pluxee Nagroda (wcześniej karta premiowa Sodexo) można zamieścić dowolną grafikę, np. logo czy grafikę nawiązująca do akcji. Dzięki temu marka zapadanie w pamięci klientów na dłużej.

Wybierając nagrody warto dopasować je do grupy wiekowej naszych klientów. Pozwoli to zdecydować o  ich odpowiedniej formie – bardziej tradycyjnej, papierowej lub nowoczesnej i cyfrowej.

Na jakie nagrody postawić, biorąc pod uwagę naszą grupę docelową?

  • Szukasz nagrody uniwersalnej? Najlepszym wyborem będzie przedpłacona karta podarunkowa Pluxee Nagroda, czyli karta Mastercard, doładowana dowolną kwotą. To powszechnie znane i łatwo dostępne rozwiązanie (ze względu na popularność kart bankomatowych), sprawdzi się więc w każdej grupie wiekowej. Z kolei dostępna online wersja cyfrowa – wirtualna karta podarunkowa Pluxee Nagroda będzie lepiej dopasowana do młodszych pokoleń oraz przedstawicieli pokolenia X, którzy rozumieją świat technologii.
  • Cyfrowy i nowoczesny eVoucher Pluxee Nagroda (wcześniej  Open eVoucher Sodexo) to kod o określonej wartości z dostępem do platformy, na której nagrodzeni samodzielnie wybierają dowolne eVouchery do najpopularniejszych sieci sklepów, miejsc rozrywki czy relaksu, np. Biedronka, Zalando, RTV Euro AGD czy Wakacje.pl. To zdecydowanie nagroda podążająca za cyfrowym duchem czasów i wpisująca się w trendy przedstawicieli młodego pokolenia (np. Millenialsów czy tzw. Zetek wychowanych w świecie online). Sprawdzi się także wśród starszego pokolenia - osób które cenią sobie innowacyjne rozwiązania. Na platformie dostępne są eVouchery, które można zrealizować zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych.
  • Kupon Pluxee Nagroda (wcześniej Kupon Premiowy Sodexo) to najbardziej klasyczne rozwiązanie, czyli papierowy bon o określonym nominale. Osoba nagrodzona może zrealizować go w sklepach stacjonarnych, płacąc za zakupy czy przeznaczając na wymarzoną nagrodę. Sieć akceptująca kupony stanowi ponad 60 tysięcy punktów w całej Polsce. Kupon Premiowy to nagroda dla osób ceniących tradycyjne rozwiązania. Sprawdzi się szczególnie wśród przedstawicieli pokolenia X i „Boomersów” , którzy nie używają na co dzień nowych technologii.

Tak jak każde pokolenie ma własny czas, tak samo ma swój język, preferencje i przyzwyczajenia. Planując działania promocyjne, warto dopasować przekaz do wieku grupy naszych odbiorców. Jeśli pod tym kątem przygotujemy naszą akcję, odbiorcy poczują, że mówimy właśnie do nich. A to jest równoznaczne z większą szansą na powodzenie naszych działań i realizację zamierzonego celu.