HR Hero – superbohaterki biznesu, które zmieniają rzeczywistość na lepsze

HR Hero – superbohaterki biznesu, które zmieniają rzeczywistość na lepsze

30 Styczeń 2023

Koniec roku to pora podsumowań. To również czas, gdy wyróżniamy i doceniamy – m.in. tych, którzy stanowią inspirację do działania i pozytywnych transformacji. Poznajmy osoby, zasługujące na miano HR Hero.

Za nami druga edycja konkursu HR Hero, organizowanego przez Pluxee (wcześniej Sodexo), Agencję Grow i HR News. O idei konkursu i zwycięskich projektach podczas webinaru HR on Air opowiedziała Joanna Pietrzak, dyrektorka ds. komunikacji Agencji Grow. Mogliśmy usłyszeć także laureatki tegorocznej edycji.

Wyjątkowy konkurs dla wyjątkowych bohaterów

Ponownie wraz z Pluxee zainicjowaliśmy konkurs HR Hero, który dostrzega i docenia polskich HR-owych bohaterów i bohaterki, ich moc sprawczą i projektowy polot. Liczba zgłoszeń udowadnia, jak interdyscyplinarna jest rola HR-owców. Są strategami, doradcami, czasami marketerami, siadają do wspólnego stołu i z działami sprzedaży, i z zarządami. Jak zapewne wiecie, młodzieżowym słowem roku zostało słowo „essa”, które jest synonimem pozytywności i takiej młodzieńczej odporności na wszelkie kryzysy. No i cóż, nasz konkurs udowadnia, że polska społeczność HR-owa jest zdecydowanie w stanie essy – mówiła podczas webinaru Joanna Pietrzak, by następnie ogłosić podium tegorocznej edycji HR Hero.

Pierwsze miejsce zajęła Monika Czerniak-Lniak z Grupy RISER, na drugim miejscu znalazł się zespół reprezentujący firmę Orbis – Iwona Jóźwiak, Grażyna Puławska-Hołdys i Joanna Kłeczek-Kacza. Podium zamknęła natomiast Izabela Galus z firmy Avenga.

Strategia HR-owa spod znaku elastyczności i umiejętności miękkich w branży budowlanej

Monika Czerniak-Lniak z Grupy RISER opowiedziała o wyzwaniach, przed jakimi stają dziś działy HR, akcentując tak ważną obecnie zwinność i elastyczność, a także spójność działań w obszarze HR z wartościami organizacji. Szczególnie istotną rolę RISER, jako grupa spółek z branży budowlanej, przypisuje bezpieczeństwu, zaangażowaniu i rozwojowi. W ramach tegorocznej strategii HR-owej firmie udało się zrealizować szereg projektów. Część z nich dotyczyła działań wewnętrznych: szkoleń dla pracowników w zakresie kompetencji miękkich oraz z udzielania pierwszej pomocy (co koreluje z niezwykle istotnym dla organizacji bezpieczeństwem). Postanowiono również podjąć wyzwanie i dzielić się wiedzą poza organizacją. W tym celu RISER nawiązał współpracę ze szkołami zawodowymi, organizując warsztaty dla uczniów techników, które miały na celu rozwinąć ich kompetencje miękkie. Jako pracodawcy borykamy się z tym, że kompetencje miękkie, ze względu też na czas pandemii, zostały mocno przyhamowane i komunikacja, współpraca to coś, co z punktu widzenia pierwszej pracy będzie bardzo przydatne. Doszliśmy do wniosku, że skoro nasz system nauczania być może nie może tak aktywnie wspierać takiego rozwoju, spróbujemy po prostu szkołom w tym pomóc. Te działania pojawiają się, bo jest taka potrzeba, a my staramy się na nią zareagować – opowiedziała Monika Czerniak-Lniak. To również pokazuje zmianę podejścia firm z branży budowlanej, w których pozornie liczą się wyłącznie umiejętności techniczne. - Miałam olbrzymie szczęście, że trafiłam do organizacji, gdzie taka świadomość HR-owa była od dawna bardzo zaawansowana, dobre fundamenty już tutaj funkcjonowały. To, że możemy pozwolić sobie na tego typu inicjatywy, które są być może nawet dla branży niestandardowe, bo sesje z zakresu zdrowego kręgosłupa dla pracowników branży budowlanej z pewnością nie stanowią elementu codzienności. Jednak to świadczy tylko o tym, że między osobami zarządzającymi firmą a HR-em jest duża doza zaufania, otwartość na tego typu inicjatywy i świadomość, że firma to przede wszystkim ludzie – podsumowuje zwyciężczyni konkursu HR Hero.

Dobre praktyki HR w branży hotelarskiej w popandemicznej rzeczywistości

Nie da się ukryć, że branża hotelarska to jeden z tych obszarów, które mocno dotknęła pandemia. Liczba kandydatów na rynku pracy znacznie się zmniejszyła – nie tylko w czasie lockdownu, ale także po nim. Nie bez wpływu pozostała również sytuacja polityczno-gospodarcza, m.in. wojna w Ukrainie. To jednak nie zraziło Iwony Jóźwiak, Grażyny Puławskiej-Hołdys i Joanny Kłeczek-Kaczy z firmy Orbis – zdobywczyń drugiego miejsca w konkursie HR Hero. Zespół szukał sposobów, by zachęcić kandydatów do aplikowania na stanowiska pracy w hotelach. Chciał pokazać, że to miejsce, gdzie dużo się dzieje i można w nim otrzymywać szerokie wsparcie. Zgłoszone projekty miały przede wszystkim pomóc rozwinąć się pracownikom, zajmującym wyższe stanowiska pod okiem ekspertów. Inicjatywy te zawierały elementy coachingu i mentoringu. Do współpracy zapraszano też największe nazwiska z branży kulinarnej, by kucharze mieli okazję zobaczyć, jak pracują najlepsi. Firma Orbis, chcąc zachęcić przyszłych absolwentów szkół gastronomicznych do aplikowania do nich do pracy, organizowała konkursy dla uczniów takowych placówek. Dzięki temu organizacja miała okazję zbudować wiarygodny wizerunek potencjalnego przyszłego pracodawcy – miejsca, w którym śmiało można stawiać pierwsze kroki na ścieżce kariery. Co równie istotne, Orbis zadbał o to, by mimo trudnego czasu dla branży pracownicy czuli się bezpiecznie i nie obawiali się o utratę pracy.

Docenianie w zespołach branży IT

Trzecie miejsce w konkursie HR Hero zajęła Izabela Galus z Avenga, która podczas webinaru opowiedziała o zgłoszonym projekcie – Profile Exchange. Kto miał ochotę, mógł się zgłosić, całymi zespołami bądź też indywidualnie, do tego, żeby na dwa dni przyjąć do swojego zespołu kolegę lub koleżankę z innego działu i pokazać mu swoją pracę. Bardzo dużo osób powiedziało, że po prostu z ciekawości chętnie skorzystają z okazji, by móc przez te kilka dni zaobserwować, jak funkcjonuje firma z innej perspektywy, na przykład działu sprzedaży czy do działu księgowości. Ten projekt pokazał, że wystarczy mały impuls, a ludzie się otwierają i bardzo chętnie pokazują to, czym żyją na co dzień, z jakimi wyzwaniami się mierzą i co im sprawia frajdę – opisała inicjatywę Izabela Galus. Flagowy projekt firmy cieszył się pozytywnym odbiorem. Jego wyjątkowość polegała na tym, że zespół HR-owy stworzył przestrzeń dla inicjatywy i wyznaczył jej ramy, ale samo działanie wynikała z inwencji uczestników i chęci do dobrowolnego udziału. Dzięki Profile Exchange pracownicy mieli okazję zobaczyć i poczuć, że organizacja nie jest sumą odrębnych jednostek, ale zintegrowaną, zaangażowaną i zmotywowaną całością. To tak naprawdę mozaika składająca się z poszczególnych zespołów i działów – podsumowała Izabela Galus.

Laureatki tegorocznej edycji konkursu HR Hero udowodniły, że w obszarze HR możemy wiele zdziałać – kluczem jest odwaga, by podjąć inicjatywę, kreatywność i umiejętne wsłuchanie się w potrzeby organizacji.