15 sposobów na wsparcie pracowników w postanowieniach prozdrowotnych?

15 sposobów na wsparcie pracowników w postanowieniach prozdrowotnych?

15 luty 2023

Silna wola i motywacja to klucz do zmiany nawyków, ale w pojedynkę bywa trudno - szczególnie po pierwszej fazie zwiększonej mobilizacji, gdy zapał zaczyna przygasać, a na horyzoncie pojawiają się pokusy i przeszkody. Jak wytrwać w postanowieniach? Korzystając z mocy społeczności! Jeśli chcesz rozwijać prozdrowotną kulturę organizacji, zaoferuj zatrudnionym przydatne rozwiązania i stwórz przestrzeń do wzajemnego wspierania się. Sprawdź listę pomysłów, które możesz wdrożyć już teraz, by ułatwić pracownikom realizację postanowień związanych z work-life balance i zdrowym odżywianiem.

Wzajemne wsparcie, doping i kibicowanie w postanowieniach noworocznych potrafią przynieść niesamowite efekty. I tak, jak najbardziej jest na to miejsce w firmowej społeczności! Zwłaszcza że po grudniowo-styczniowych obietnicach dotyczących zmiany stylu życia czy diety (to jedne z najczęściej pojawiających się postanowień na nowy rok) często przychodzi pierwszy kryzys, który może spowodować, że plany zostaną porzucone… na kolejny rok. Aby tego uniknąć, warto przede wszystkim zauważyć i dopuścić – głośno! – taką myśl, że zmiana nawyków jest procesem, nie zawsze łatwym, przez który warto przejść mniejszymi krokami, przy wsparciu życzliwych ludzi.

Podejmij temat w gronie liderów, współpracowników, zespołów. Korzystając z firmowych kanałów komunikacji możesz wiele zrobić, by rozwinąć prozdrowotną kulturę organizacji i stworzyć przestrzeń dla działań wspierających. Oto przykłady, jak zachęcić pracowników do realizacji planów dotyczących zdrowego odżywiania.

  1. Hasła motywacyjne – widoczne w różnych częściach biura, zapisane na niewielkich kartkach, przyklejone na drzwiach, korytarzu, w firmowej kuchni. Do wykorzystania również w przestrzeni online, w intranecie etc. Inspirujące, przyciągające uwagę, dające doping. Do wymyślania treści warto zaprosić samych pracowników.
  2. Utworzenie grupy tematycznej – warto wyznaczyć dedykowane miejsce, w którym pracownicy będą się dzielić zdjęciami (np. z różnych aktywności fizycznych, sportowych, kulinarnych), wymieniać inspiracjami dietetycznymi, ciekawostkami naukowymi, wskazówkami dotyczącymi zmiany nawyków, praktycznymi informacjami, kontaktami, źródłami wiedzy.
  3. 10 zasad work-life balance – tego rodzaju komunikat, w prostej formie, dostępny dla wszystkich, będzie dobrym przypomnieniem podstawowych czynników warunkujących równowagę i dobrostan, a więc m.in. sen, odpoczynek, przerwa w pracy, regularne posiłki, kontrola czasu spędzanego w social mediach, aktywność fizyczna, umiejętne zarządzanie stresem. W kontekście zdrowego odżywiania dobrze jest wspomnieć o zaleceniach - zdawałoby się oczywistych, a jednak często w pośpiechu pomijanych – dotyczących np. ilości wody, którą warto dziennie wypijać, rekomendowanej porcji owoców i warzyw etc.
  4. Firmowa biblioteczka – do której będą dołączane książki, ebooki, artykuły i inne publikacje związane z tematyką: zdrowie, diety, sposoby odżywiania się, kuchnie świata, ale też książki psychologiczne, biznesowe, poradnikowe, mówiące o mechanizmie działania nawyku, radzenia sobie ze zmianą. Przykład ciekawej pozycji: Charles Duhigg, Siła nawyku. Dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie.
  5. Wybór mówców motywacyjnych – pomysł ten zakłada organizację spotkań/webinarów z pracownikami – ochotnikami, którzy będą chcieli opowiedzieć o tym, jak zmienili swój tryb życia, co ich inspiruje i motywuje do zmian, jak nauczyli się zdrowiej odżywiać, dbać o work-life balance itp., co zwiększa ich poczucie sprawczości, co pomaga wytrwać w dążeniu do celów, jak pokonywali napotykane na drodze bariery, co ułatwia im zachowanie zdrowego trybu życia, a co przeszkadza - i jakie mają na to sposoby.
  6. Mapa rozpraszaczy, lista wymówek – dzielenie się swoimi historiami jest bardzo ważne, ale składają się na nie zarówno sukcesy, jak i chwile słabości, o których też warto rozmawiać. Pracownicy mogą budować samoświadomość poprzez różne formy komunikacji – np. grupę wsparcia, wspólne stworzenie mapy rozpraszaczy, listy wymówek i propozycji konstruktywnych rozwiązań w odpowiedzi na spadki motywacji czy pokusę porzucenia postanowień. Ważne, by umieć zlokalizować źródło tych wymówek i pokus.
  7. Dziennik motywacji, plan dietetyczny – bo liczy się konkret! Dlatego na początku przede wszystkim trzeba zadbać o to, by cele, które chcemy osiągnąć, były realne, mierzalne i precyzyjnie określone. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie planu działania – możesz przygotować szablony do pobrania, gotowe plany, które udostępnisz pracownikom, a oni będą zapełniać je swoimi działaniami. Dobrym pomysłem jest też dziennik motywacyjny, w którym będą opisywane postępy, ale też wizualizacje sukcesu, sposoby na zwiększenie motywacji etc.
  8. Konkurs, grywalizacja, challenge – nagradzanie za osiągnięcia (również te małe!) to ważny element procesu, kiedy staramy się wytrwać w postanowieniach i zmienić nawyki. Warto więc wykorzystać mechanizmy grywalizacji. Uwagę pracowników przyciągną wyzwania, w których mogą np. zdobywać punkty, bądź konkursy, w których będą mogli wykazać się zaangażowaniem i uzyskać nagrody.
  9. Wspólne świętowanie – celebrowanie postępów oraz sukcesów na drodze zmiany na pewno będzie miłym akcentem. I nie muszą to być specjalnie zorganizowane wydarzenia, a zwykłe słowa o dużej mocy, jak „brawo”, „gratulacje”. Atmosfera doceniania i życzliwości ma tutaj bardzo duże znaczenie, jak również uszanowanie tego, że ktoś dokonuje jakichś zmian w swoich nawykach (jeśli więc rezygnuje ze słodyczy, to nie będziemy go „kusić” pączkami, a gdy ogranicza niezdrowe tłuszcze, to nie będziemy stale zachęcać do wspólnego zamawiania dania typu fast food).
  10. Cykl spotkań: różne kuchnie – to okazja, żeby dowiedzieć się więcej np. o kuchni molekularnej, kuchni pięciu przemian, diecie bezlaktozowej czy bezglutenowej.  Warto zachęcić pracowników do podzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem. Może się to okazać niezwykle pomocne dla kogoś, kto np. ma w rodzinie osobę, u której zdiagnozowano alergie, nietolerancje pokarmowe czy inne choroby, lub sam zmaga się z jakimiś problemami zdrowotnymi. Ważne – takie rozmowy nie zastąpią (i nie powinny zastąpić) konsultacji lekarskich, chodzi o wzajemne wsparcie i wymianę doświadczeń.
  11. Wirtualna książka kucharska – pracownicy dodają przepisy, które lubią i polecają, a także dopisują wskazówki dotyczące zdrowych zamienników dla niektórych produktów. Tak powstaje książka kucharska – jej realizację można potraktować jako projekt, w którym zostaną przydzielone role i zadania, a pracownicy będą współautorami publikacji (dostępnej np. w formie PDF).
  12. Wspólne spalanie kalorii – skoro o jedzeniu mowa, to nie może zabraknąć również pomysłów związanych z aktywnością fizyczną. Samopoczucie wzmocni np. aranżowanie wspólnych treningów, umawianie się na spacery, nordic walking czy grę w siatkówkę po pracy, a także wspólne wykonywanie ćwiczeń w ramach przerwy od obowiązków – niezależnie od tego, czy jesteśmy w biurze, czy na home office, gdzie widzimy współpracowników na ekranie.
  13. Oddolne inicjatywy – zapytaj pracowników, czego potrzebują, jakie działania byłyby dla nich wspierające – to może być dla Ciebie cenna wskazówka, jak jeszcze zadbać o wellbeing i kulturę prozdrowotną w firmie. Ale dodatkowo zachęcaj też do proaktywności – być może pracownicy sami zaproponują pomysły na ciekawe akcje i projekty, wspólnie ustanowicie jakiś ważny dzień w kalendarzu firmowym, związany z wellbeingiem czy dietetyką? A może podzielą się swoimi umiejętnościami w społeczności firmowej, np. prowadząc ćwiczenia mindfulness czy organizując warsztaty kulinarne i zapraszając innych do wspólnego gotowania? Z tematyką wellbeingu, zdrowia i odżywiania można powiązać działania CSR, edukacyjne i ekologiczne, zorganizować wolontariat pracowniczy i nawiązać kontakt z fundacjami zajmującymi się taką tematyką.
  14. Współpraca z ekspertami – wartościowym uzupełnieniem działań będzie zorganizowanie spotkań, warsztatów, webinarów z dietetykami i psychodietetykami. Warto wcześniej zapytać pracowników, jakie konkretnie zagadnienia są dla nich szczególnie interesujące.
  15. Benefity żywieniowe –owoce w biurze to dobry i zdrowy dodatek, ale warto pomyśleć też o wsparciu pracowników w codziennych wyzwaniach. Świadczeniem, dzięki któremu można zadbać o regularne odżywianie, jest dofinansowanie posiłków przez pracodawcę. Korzystając z karty podarunkowej Pluxee Lunch (wcześniej Karty Lunch Pass Sodexo), pracownik może sam zdecydować, kiedy, gdzie i co zamawia na obiad. Wybiera posiłki zgodnie ze swoimi preferencjami kulinarnymi, może kontrolować ilość kalorii i realizować swoje cele dietetyczne, a tym samym…wytrwać w swoich postanowieniach!