Benefity A.D. 2023 – na co postawić, aby trafić do serc pracowników?

Benefity A.D. 2023 – na co postawić, aby trafić do serc pracowników?

16 Sierpień 2023

Zarówno prognozy ekspertów, jak i przeprowadzone badania jasno wskazują, jak zmieniły się oczekiwania pracowników względem benefitów. Świadczenia, które jeszcze przed pandemią były „w mocy”, dziś już nie wystarczają. Wraz z nową rzeczywistością pojawiły się nowe potrzeby.
Według raportu „Dwa światy – oczekiwania i potrzeby pracowników biurowych oraz fizycznych” zrealizowanego na zlecenie Pluxee (wcześniej Sodexo) znacząco spadło zainteresowanie kartami sportowymi, biletami na wydarzenia kulturalne czy upominkami rzeczowymi. Powód jest prosty – blisko co czwarty badany napotkał na problem w korzystaniu z benefitu w związku z obostrzeniami pandemicznymi.

Świadczenia związane ze sportem, rozrywką czy te powiązane bezpośrednio z biurem stacjonarnym, zostały wyparte przez „benefity nowej normalności”, wśród których królują m.in.: elastyczny czas pracy, dodatkowy urlop, dofinansowanie dojazdów, posiłków i wypoczynku, pakiety medyczne zawierające opiekę psychologiczną, a także karty przedpłacone.
Jak odpowiednio je dobrać? Wystarczy zapoznać się z raportami rynkowymi, zbenchmarkować się z rynkiem, a przede wszystkim – przeprowadzić badania wśród pracowników i poznać ich punkt widzenia.

Benefity w służbie szczęścia

Jaki jest cel wdrażania benefitów pracowniczych? Ich rola sprowadza się zasadniczo do dwóch funkcji: po pierwsze, budują motywację, zaangażowanie i lojalność zatrudnionej załogi, a po drugie, wpływają na decyzję kandydatów o podjęciu pracy w firmie.

W dzisiejszych, skomplikowanych czasach należy wspomnieć jednak o kolejnej funkcji, która szczególnie teraz staje się priorytetowa. Odpowiednio dobrane świadczenia bowiem nie tylko wesprą dobrostan pracowników, ale mogą przeciwdziałać jednej z najpoważniejszych chorób cywilizacyjnych – wypaleniu.

Czym jest wypalenie zawodowe? To długofalowy proces, który może być spowodowany różnymi czynnikami, m.in. przewlekłym stresem czy nadmiernym zmęczeniem. Choroba najczęściej dotyka osoby pracujące w zawodach wymagających kontaktów interpersonalnych, dużych pokładów kreatywności lub presji czasowej. Co istotne, wypalenie zawodowe zostało wpisane do Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO w czerwcu 2019 roku.

Raport „Benefit Trends 2021” przygotowany przez Willis Tower Watson pokazuje, że aż 73% pracodawców zauważa, jak dużym problemem są wypalenie zawodowe i stres oraz uważa, że jest to jedno z najważniejszych wyzwań menedżerskich. Co za tym idzie, aż 65% z nich planuje dodać do oferowanych świadczeń pozapłacowych benefity poprawiające dobrostan, a 60% chce zwrócić szczególną uwagę na wsparcie kondycji psychicznej oraz ogólnego stanu zdrowia. Są ku temu niezaprzeczalne podstawy badanie „AI@Work Study 2020” pokazało, że aż 86% pracowników chciałoby, aby pracodawcy wspierali ich dobrostan, wykorzystując przy tym technologię – w tym rozwiązania wirtualne.

To pokazuje, jak ważną rolę w holistycznym spojrzeniu na ludzi odgrywają benefity. Postpandemiczna rzeczywistość przyniosła nowe oczekiwania. Pracownicy chcą elastyczności i swobody wyboru, dlatego warto zagwarantować cały wachlarz benefitów prostych i wygodnych rozwiązań, dających bezpieczeństwo i realną wartość dodaną.

Motywacyjny gamechanger – co wybrać w 2023 roku?

Pracodawcy często zakładają, że wszyscy pracownicy powinni dostawać takie same benefity, dzięki czemu nikt nie powinien czuć się traktowany niesprawiedliwie. W praktyce okazuje się, że taki „przydział” nie do końca się sprawdza. Szczególnie, gdy pracownicy nie mają możliwości skorzystać ze świadczenia, a nie ma żadnej alternatywy dla oferowanego benefitu. Tym bardziej, że taka kafeteria nie musi obfitować w niekończący się wachlarz benefitów – możemy skupić się na tzw. „must have’ach”. Jakie powinny one mieć cechy?

Podczas badań prowadzonych na potrzeby stworzenia raportu „Dwa światy”, aż 67% respondentów stwierdziło, że idealny benefit powinien wspierać domowy budżet, a 63% zwróciło uwagę na elastyczność, czyli możliwość korzystania z niego w wybrany przez siebie sposób. 44% badanych chciałoby, aby świadczenie było produktem lub usługą, na którą nie mogą sobie pozwolić, natomiast 38% uważa, że powinno wspierać zdrowy styl życia. Które z benefitów mogą odpowiadać na te potrzeby?

Opieka zdrowotna to jeden z najpopularniejszych i najbardziej pożądanych benefitów. Ze względu na pandemię koronawirusa dostęp do publicznej służby zdrowia jest ograniczony, dlatego prywatna opieka zdrowotna jest świetnym rozwiązaniem zarówno dla pracodawców, jak i pracowników.

W ostatnich miesiącach coraz popularniejszym dodatkiem do pakietów jest opieka psychologiczna. Rozwiązanie to posiada jednak kilka wad. Pracownik, który chciałby objąć świadczeniem członków rodziny musi liczyć się z poniesieniem dodatkowych kosztów, natomiast pracodawca może mierzyć się z częstymi zmianami cen pakietów.

Musimy pamiętać, że opieka medyczna to nie jedyny sposób, w jaki można zadbać o zdrowie naszych zespołów. Możemy wesprzeć je programami wellbeingowymi – w tym programami żywieniowymi. Jak wynika z badania Pluxee (wcześniej Sodexo), aż trzech na czterech respondentów, którzy nie mają regularnie finansowanych posiłków lub dostają jedynie owoce w biurze, chciałoby mieć regularnie dofinansowane posiłki w firmie. Co więcej, czterech na dziesięciu badanych mogłoby zrezygnować z któregoś z posiadanych benefitów na rzecz posiłków.

Dofinansowanie posiłków stało się zatem nowym trendem benefitowym – na miarę czasów, w których przyszło nam żyć i pracować. Warto wybrać wygodne rozwiązanie, takie jak wirtualne karty podarunkowe Pluxee Lunch (wcześniej wirtualne karty Lunch Pass Sodexo), które dają pracownikom możliwość wyboru. Taka karta jest akceptowana w lokalach gastronomicznych w Polsce, pozwala na opłacenie zamówienia przez Internet, a dodatkowo oferuje atrakcyjne promocje na posiłki.

Dodatkowy zastrzyk gotówki jest na wagę złota, zwłaszcza w miesiącach, w których wszyscy liczymy się z większymi wydatkami. Premie i podwyżki wiążą się z dodatkowymi kosztami dla pracodawcy, a na dużą skalę mogą zachwiać płynnością finansową w firmie. Czy istnieje alternatywa? Co miesiąc można realnie wspierać budżety swoich pracowników, korzystając np. z Przedpłaconych Kart Podarunkowych. To wygodne rozwiązanie dla pracowników, którzy dostają środki do wykorzystania, a także dla pracodawcy, który może oszczędzić dzięki zwolnieniu z podatku dochodowego.

Więcej o korzyściach z wdrożenia tego typu rozwiązań przeczytacie w kolejnym artykule.

Dowiedz się więcej o dofinansowaniu posiłków i poznaj kartę podarunkową Pluxee Lunch!