8 na 10 pracowników produkcji i logistyki wiąże decyzję o pozostaniu w firmie z jakością benefitów. Wyniki raportu „Siła benefitów w branży produkcyjnej i logistycznej”

42 proc. pracowników branży produkcyjnej i logistycznej jest gotowych obniżyć swoje oczekiwania finansowe w zamian za lepszy pakiet benefitów – wynika z badania „Siła benefitów w branży produkcyjnej i logistycznej” przeprowadzonego przez Antal i Sodexo. Co więcej, aż 79 proc. badanych przyznaje, że świadczenia pozapłacowe mają znaczący wpływ na decyzję o pozostaniu w firmie. Raport podkreśla rosnącą rolę personalizacji benefitów w przyciąganiu i zatrzymywaniu talentów w branży.
Antal wraz z Sodexo przygotował Raport „Siła benefitów w branży produkcyjnej i logistycznej”. Celem badania była nie tylko prezentacja najnowszych danych i wniosków, ale również przedstawienie praktycznych wskazówek dotyczących budowania efektywnych programów benefitowych – takich, które przyciągają talenty i pozwalają zatrzymać je w organizacji.
Strategiczna rola benefitów w obliczu zmian
Branża produkcyjna i logistyczna w Polsce przechodzi intensywną transformację, charakteryzującą się dynamicznym rozwojem automatyzacji i wdrażaniem narzędzi cyfrowych, przy jednoczesnym niedoborze pracowników fizycznych i technicznych. Autorzy raportu zwracają uwagę, że benefity przestają być jedynie narzędziem motywacyjnym, zyskując rangę strategicznego fundamentu w budowaniu wizerunku firmy jako atrakcyjnego miejsca pracy.
Wdrażanie rozwiązań AI i IoT wymaga od pracowników ciągłego rozwoju kompetencji, a firmy oferujące benefity wspierające szkolenia cyfrowe i wellbeing lepiej przygotowują swój personel do adaptacji
w obliczu szybkich zmian technologicznych. Benefity wspierające rozwój zawodowy, takie jak dofinansowanie szkoleń z obsługi nowoczesnych maszyn czy udział w projektach R&D, nie tylko motywują, ale też budują przewagę konkurencyjną firmy – mówi Roman Zabłocki, Business Unit Director, Engineering & Operation, Antal.
Różnorodne oczekiwania pracowników i ich wpływ na decyzje finansowe
Z badania wynika, że preferencje zatrudnionych w zakresie benefitów różnią się w zależności od typu wykonywanej pracy. Dla pracowników fizycznych kluczowe są dodatki finansowe, takie jak dodatkowe premie i bonusy, a także dofinansowanie posiłków oraz dojazdów do miejsca pracy. Z kolei pracownicy umysłowi kładą duży nacisk na elastyczny czas pracy oraz możliwość wykonywania obowiązków w formule zdalnej. Osoby z mieszanym typem pracy preferują różnorodne benefity, łączące elastyczność z klasycznymi dodatkami, takimi jak dofinansowanie wakacji czy karta sportowa.
W tle tych różnic między grupami zawodowymi wyraźnie widać wspólny mianownik – oczekiwanie, że miejsce pracy będzie uwzględniać realne uwarunkowania życia, a nie tylko realizować z góry przyjętą, jednolitą politykę benefitową. W TOP10 wybieranych przez pracowników benefitów są zarówno bonusy, elastyczny czas pracy, jak i prywatna opieka medyczna, czy dofinansowanie wakacji. Ten przekrój pokazuje, że dla każdego priorytety przedstawiają się inaczej. Benefity odpowiadające indywidualnym potrzebom stanowią jedno z najczęstszych oczekiwań zatrudnionych. To sygnał dla zespołów HR, aby brać pod uwagę zdanie różnych grup pracowników, w czym pomocne będą bezpośrednia rozmowa czy ankieta – podkreśla Magdalena Rutkowska, HR Director Sodexo Polska.
Co istotne, aż 42 proc. badanych zadeklarowało gotowość obniżenia swoich oczekiwań finansowych
w zamian za pakiet benefitów odpowiadający ich potrzebom. Spośród nich, 26 proc. jest skłonnych obniżyć pensję do 5 proc., a 17 proc. jest skłonna obniżyć swoje wymagania finansowe od 6 proc. do 10 proc. Taka postawa świadczy o zmianie w postrzeganiu sukcesu zawodowego, który coraz częściej definiowany jest przez równowagę między pracą a życiem prywatnym oraz troskę o zdrowie, a rzadziej wyłącznie przez wysokość wynagrodzenia.
Benefity a retencja pracowników
Inwestycja w dopasowane benefity przekłada się na wymierne oszczędności w obszarach retencji
i rekrutacji. Badanie potwierdza tę zależność: aż 79 proc. ankietowanych wskazało, że benefity wpływają na ich decyzję o pozostaniu w firmie. Jest to szczególnie ważne dla organizacji borykających się z lukami kadrowymi.
Wśród świadczeń, które realnie wpływają na codzienne doświadczenie pracowników, szczególne znaczenie ma dostęp do usług gastronomicznych..
Z naszych wieloletnich obserwacji wynika, że w środowiskach o wysokim tempie pracy dobrze zaplanowany posiłek bywa równie ważny jak dobrze zaplanowany grafik. Przemyślana przestrzeń gastronomiczna realnie wspiera koncentrację, ogranicza spadki energii i pomaga budować zdrowsze nawyki – a to przekłada się na efektywność i zaangażowanie zespołu – podkreśla Marcin Grabiwoda, Food Transformation Director Sodexo Polska.
Personalizacja kluczem do długoterminowej satysfakcji
Jednocześnie autorzy opracowania podkreślają, że znaczenie benefitów nie jest dane raz na zawsze – by pozostały skuteczne, muszą podążać za zmianą. Ponad połowa (53 proc.) badanych uważa, że benefity oferowane przez firmę mogłyby być lepiej dopasowane do ich potrzeb. Ponadto, z biegiem czasu pracownicy stają się bardziej krytyczni wobec oferty benefitowej – zaledwie 18 proc. uczestników badania z rocznym i dłuższym stażem ocenia benefity jako atrakcyjne, w porównaniu do 50 proc. z krótszym stażem (od 3 do 6 miesięcy). To wskazuje na konieczność regularnego dostosowywania programów benefitowych do zmieniających się oczekiwań.
Wraz z upływem czasu pracownicy stają się bardziej krytyczni wobec oferty benefitowej, więc pracodawcy muszą regularnie przeprowadzać badania satysfakcji i dostosowywać ofertę do zmieniających się oczekiwań, by utrzymać wysoki poziom zaangażowania. Personalizacja benefitów, jak elastyczność w doborze świadczeń czy innowacyjne podejście do zdrowia i wellbeing, jest kluczem do długofalowego utrzymania satysfakcji pracowników – dodaje Roman Zabłocki.