Zarządzanie pracą zdalną w sytuacji kryzysowej

manager-praca-kryzys
Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym managerem zespołu rozproszonego czy dopiero sytuacja związana z koronawirusem zmusiła Cię do zarządzania pracą zdalną, zapewne odczuwasz teraz zmiany w funkcjonowaniu Twojego zespołu.
 
To normalne. Tak szybka i przymusowa reorganizacja pracy związana z natychmiastowym wdrożeniem zaleceń i standardów epidemiologicznych, oddziałuje na wiele obszarów Twojego życia i życia Twoich podwładnych.
 
Musisz pamiętać, że nie tylko Twój pracownik pracuje teraz zdalnie, ale także cały jego domowy „ekosystem” - partner, dzieci, współlokatorzy etc. Organizacja czasu i przestrzeni do pracy stanowi teraz wyzwanie. Przeciążone łącza i niewystarczająca infrastruktura technologiczna mogą przysporzyć kolejnych problemów.
 
Na szczęście istnieje kilka doskonałych rad, jak poradzić sobie z nagłym, nieoczekiwanym home office całego zespołu lub nawet firmy. Oto 7 wskazówek dla managera, jak zarządzać pracą zdalną.
 
  1. ZACZNIJ OD SIEBIE
Twoje zdrowie, Twój stan psychiczny i Twój komfort pracy warunkuje skuteczność pracy Twoich ludzi. Jeśli Ciebie nie ma, tym mocniej oni będą pogubieni. A ta sytuacja wymaga jasnego przewodnictwa. W tym celu sprawdź najpierw, jakie masz warunki pracy, jak wygląda Twój dzień, na jakie bloki możesz go podzielić, ile czasu każdego dnia masz do dyspozycji na indywidualne potrzeby członków Twojego zespołu, ile czasu na rozmowy z Twoimi przełożonymi, a ile na wymianę informacji z innymi osobami z Twojej organizacji.
 
  1. SPRAWDZAJ PRIORYTETY
Sprawdzaj i weryfikuj na bieżąco ze swoimi przełożonymi priorytety. Jeśli one się zmieniają i nie ma stabilności decyzji, zastanów się, czy każdą z nich warto przenosić natychmiast na Twoich ludzi. Najlepiej zapewnić obu stronom bezpieczny bufor pomiędzy podejmowaniem decyzji przez Twoich przełożonych, a ich realizowaniem przez Twój zespół.
 
  1. RÓB CZĘSTSZE STATUSY
Wprowadź zdecydowanie częstsze statusy, obowiązkowe dla wszystkich członków zespołu codziennie spotkania  w pierwszej połowie dnia po to, by dokonać „kalibracji” pracy i sprawdzić, co realnie dzieje się w zespole, czego ludzie aktualnie potrzebują, z czym się borykają, jakie mają prośby względem Ciebie, zespołu i pojedynczych osób. Regularnych przeglądów dokonuj w maksymalnie krótkiej formie, w zespole do 5 osób spotkanie powinno zamknąć się w 15 minutach, w bardziej licznych zespołach maksymalnie do 30 minut.
 
  1. ORGANIZUJ OSOBNE SPOTKANIA POGŁĘBIAJĄCE 
Tematy wymagające pogłębienia omawiaj na osobnych spotkaniach, tylko w gronie bezpośrednio zaangażowanych osób lub tych, które realnie mogą wnieść wartość do rozmowy. Zapewnij tym osobom równomierny dostęp do informacji, sprawdzaj, czy każdy jest przygotowany do spotkania i jakim czasem dysponuje.
 
  1. UWZGLĘDNIAJ INDYWIDUALNE POTRZEBY
Patrz na ludzi indywidualnie, każdy może inaczej reagować na zaistniałą sytuację. Członkowie Twojego zespołu mogą mieć różne potrzeby, różne warunki pracy (dzieci, partner, współlokatorzy etc.), a co za tym idzie różną dyspozycyjność. Sprawdzaj, czy każdy potrafi skorzystać z wybranego narzędzia do pracy zdalnej, wyrównuj poziom wiedzy i umiejętności cyfrowych.
 
  1. WEŹ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA PRZYGOTOWANIE I PROWADZENIE SPOTKAŃ ONLINE 
Jeśli spotkanie online - to tylko z przygotowaną wcześniej agendą, wyznaczoną rolą moderatora, czyli osoby pilnującej merytoryki spotkania. Zadbaj o narzędzia adekwatne do rodzaju pracy (uwzględniając na przykład takie aspekty, jak: współdzielenie ekranów, praca w realnym czasie na dokumentach online, bezpieczeństwo połączenia w przypadku danych wrażliwych). Każdorazowo zaczynaj jednak od pytania - czy spotkanie jest konieczne i co ma wnieść, jaki ma mieć rezultat.
 
  1. ANGAŻUJ WSZYSTKICH CZŁONKÓW ZESPOŁU
Pilnuj równomiernego zaangażowania podczas spotkań, pobudzaj do dyskusji wszystkich uczestników, stosuj pytania pogłębiające, rundki (gdzie każdy ma się wypowiedzieć), sprawdzaj, czy to, co zostało powiedziane, zostało również zrozumiane przez każdego.
 
Po więcej materiałów zapraszamy Cię na stronę www.jopykbaginski.com  oraz na fanpage na Facebooku @JopykBaginski, gdzie już wkrótce pojawią się bezpłatne transmisje online na temat pracy zdalnej w praktyce.
  Tomasz Bagiński
Tomasz Bagiński - jest trenerem i konsultantem, który poprzez empatyczną komunikację oraz sprawdzone, celowe i skuteczne narzędzia wnosi nową jakość do biznesu. Od ponad 21 lat pracuje w oparciu o unikatowe na rynku połączenie Porozumienia Bez Przemocy (NVC), Teorii Ograniczeń (TOC) i Kręgów Naprawczych. Jest praktykiem i pragmatykiem o narzędziowym podejściu do komunikacji, po to, by górnolotne hasła z sal szkoleniowych czy konferencji zamieniać w nawyki skutecznego myślenia i działania.
 
Zobacz na LinkedIn

Udostępnij artykuł:

window.addEventListener("sfsi_functions_loaded", function() { if (typeof sfsi_widget_set == "function") { sfsi_widget_set(); } });


Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×