Świadczenia pozapłacowe, które spełniają swoją funkcję

Świadczenia pozapłacowe, które spełniają swoją funkcję

27 Sierpień 2019

Świadczenia pozapłacowe są tematem bardzo popularnym w świecie biznesu. Ich roli w zakresie zwiększania motywacji wśród pracowników doprawdy trudno nie docenić. Ze względu na swój charakter doskonale wzmacniają poczucie przywiązania obdarowywanych do darczyńców i zdecydowanie pogłębiają ich zaangażowanie w powierzone obowiązki. Można powiedzieć, że są wyjątkowym narzędziem motywacji, które zawsze się sprawdza. Aby zastosowanie świadczeń pozapłacowych przyniosło jak najwięcej korzyści, konieczna jest umiejętność ich właściwego doboru. Najlepiej, aby były one indywidualnie dostosowane do potrzeb i oczekiwań wszystkich pracowników i dla każdego z nich w równym stopniu atrakcyjne. Zapewne zdecydowana większość przedsiębiorców zastanawia się, w jaki sposób, stosując się do powyższych zasad, wybrać świadczenia pozapłacowe dla kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu zatrudnionych osób. Rzeczywiście z pozoru może wydawać się to trudne, a nawet niemożliwe do wykonania. Na szczęście w praktyce okazuje się całkiem realne, a przy tym zaskakująco proste. Wystarczy wybrać odpowiednie rozwiązanie…

Skuteczne świadczenia pozapłacowe – co warto o niech wiedzieć?

Najogólniej rzecz ujmując świadczenia pozapłacowe to rodzaj gratyfikacji pracownika, która stanowi dowód uznania jego rzetelności i zaangażowania w pełnione obowiązki. Zgodnie z nazwą stanowią ona bezgotówkowy dodatek do wynagrodzenia podstawowego. Często są one zastępowane premią pieniężną lub występują z nią równolegle. Zarówno premie, jak i świadczenia pozapłacowe służą do budowania i wzmacniania motywacji obdarowanych pracowników. To, co je od siebie odróżnia to przede wszystkim skuteczność. W tym zestawieniu dużo lepiej sprawdzają się świadczenia pozapłacowe. Dlaczego?

Otóż głównym powodem, dla którego różne rodzaje świadczeń są lepszymi motywatorami, jest ich indywidualizm. W pierwszym znaczeniu wiąże się on z dostosowaniem rodzaju nagrody do osoby obdarowywanej, zgodnie z jej potrzebami i upodobaniami. W drugim zaś stanowi wyraz indywidualnego stosunku pracodawcy do podległych mu osób. Te obydwa aspekty są ze sobą mocno powiązane i uzupełniają się wzajemnie, czyniąc świadczenia pozapłacowe jedną z najlepszych metod budowania i wzmacniania motywacji pracowników. 

Pluxee – naprzeciw oczekiwaniom

Pozapłacowe świadczenia pracownicze mogą mieć różny charakter – od nagród rzeczowych, poprzez dostęp do usług, aż po atrakcyjne zniżki i rabaty. Cechą wspólną benefitów pracowniczych powinna być bardzo duża atrakcyjność. Im wyższa, tym wybrany rodzaj świadczenia lepiej spełnia swoją funkcję. Aby dla każdego obdarowanego poziom atrakcyjności był równie wysoki, należy skorzystać z uniwersalnych metod nagradzania. Cały wachlarz różnych możliwości w tym zakresie przygotowała firma Pluxee (wcześniej Sodexo) – prawdziwy lider w dziedzinie wsparcia biznesu. W opracowanych przez specjalistów Pluxee (wcześniej Sodexo) propozycjach znalazły się karty podarunkowe Pluxee Prezent (wcześniej karty Podarunkowe Sodexo) i kupony podarunkowe Pluxee Prezent (wcześniej kupony podarunkowe Sodexo), które zapewniają obdarowywanym pracownikom olbrzymie możliwości wyboru produktów lub usług najbardziej atrakcyjnych dla każdego z nich, jak również świadczenia umożliwiające korzystanie z rabatów dotyczących konkretnych usług, np. karta Pluxee Lunch (wcześniej karta Lunch Pass Sodexo) umożliwiająca dofinansowanie posiłków dla pracowników. 

Każda z propozycji Pluxee (wcześniej Sodexo) daje nagradzanym duże możliwości wyboru zarówno czasu, jak i sposobu skorzystania ze świadczenia (obszerny katalog nagród, duża sieć punktów akceptacji, możliwość mobilnego zarządzania swoimi świadczeniami i kontrolowania postępu ich realizacji). Pracodawcom zaś umożliwia wygodne wdrożenie skutecznego systemu świadczeń pozapłacowych w sposób nieabsorbujący ich uwagi. Każdy rodzaj świadczenia pozapłacowego przygotowanego przez Pluxee (wcześniej Sodexo), ze względu na wysoki poziom swojej atrakcyjności, przyczynia się do wzmocnienia motywacji pracowników, poprawiając tym samym funkcjonowanie firmy i stwarzając szansę na jej dalszy rozwój.