Racjonalnie realizowana polityka świadczeń pozapłacowych ma istotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania firmy. To kluczowy element przyjaznej ludziom kultury organizacyjnej, w której nacisk kładzie się na wellbeing poszczególnych członków kadry pracowniczej. Chcesz zwiększyć atrakcyjność miejsca pracy, zatrzymać dotychczasowych pracowników, wzmocnić ich poczucie bezpieczeństwa oraz przyciągnąć nowe talenty? Wyróżnij się na tle konkurencji oryginalnym pakietem benefitów, składającym się z pożądanych bonusów. Konstruując system motywowania i inwestując w świadczenia dodatkowe, kieruj się obowiązującymi teraz trendami, jednocześnie pamiętając o kształtowaniu zindywidualizowanej oferty, skrojonej na miarę faktycznych oczekiwań Twojego zespołu.

Świadczenia dodatkowe – wybieraj z bogatej puli dostępnych opcji

Rynek benefitów stale się rozwija. Dostępne są zarówno standardowe, jak i nieco bardziej nietypowe dodatki do wynagrodzenia. Ten szeroki oraz zróżnicowany wachlarz tworzą gratyfikacje odnoszące się do wielu sfer codziennej egzystencji pracowników. Niektóre z nich pozwalają zadbać o stan zdrowia, z kolei inne zaspokajają ambicje związane z samorozwojem. Są również świadczenia dodatkowe stanowiące wsparcie dla domowego budżetu, czy też takie, które w ogólnym rozumieniu poprawiają jakość życia ludzi. Na liście popularnych benefitów znajdują się na przykład: uniwersalne karty i kupony podarunkowe (w postaci tradycyjnej oraz wirtualnej), okolicznościowe prezenty i nagrody rzeczowe, dofinansowania wakacyjnego wypoczynku, pakiety medyczne i sportowe, dodatkowe dni urlopowe (np. w urodziny), dopłaty do posiłków, szkolenia i kursy zawodowe, czy możliwość elastycznego ustalania czasu pracy. Widać więc, że jest w czym wybierać.

Wybór benefitów pozapłacowych – czego pragną Twoi pracownicy?

Stosowane w danej organizacji świadczenia dodatkowe powinny zostać dopasowane do specyfiki firmy, jej sytuacji finansowej oraz potrzeb pracowników. Skąd pracodawcy mają czerpać wiedzę dotyczącą oczekiwań zespołu? Jedną z opcji jest przeprowadzanie indywidualnych rozmów, choć w dużych przedsiębiorstwach może okazać się to zbyt czasochłonne i skomplikowane. Chętniej wykorzystywanym rozwiązaniem są anonimowe ankiety online (składające się z zamkniętych oraz otwartych pytań), które pozwalają uzyskać szczere odpowiedzi. Z wyników takich badań należy wyciągnąć wnioski, a potem zakomunikować je wszystkim pracownikom. Tutaj rola pracodawców się nie kończy. Dalej konieczny jest cykliczny monitoring sytuacji. Ma on polegać na kontrolowaniu, czy potrzeby zespołu nie uległy zmianie oraz ewentualnym wdrażaniu niezbędnych usprawnień.

Świadczenia dodatkowe dla pracowników – podsumowanie

Jedno jest pewne – pozapłacowe dodatki do podstawowego wynagrodzenia finansowego mają sens, jeśli stanowią odpowiedź na rzeczywiste potrzeby pracowników, względem których są kierowane. Te bodźce motywacyjne przyniosą oczekiwane skutki tylko wtedy, gdy ich rodzaj zostanie dopasowany do oczekiwań zespołu. W zakresie doboru świadczeń nie powinna zatem panować przypadkowość. Zamiast tego liczy się zdrowy rozsądek i świadome podejście, opierające się na stanie faktycznym oraz informacjach zebranych w dowolny sposób od podwładnych. Trafna, czyli skuteczna polityka benefitowa firmy musi więc opierać się na wnikliwej analizie oczekiwań pracowników. Obowiązkiem każdego pracodawcy jest dbanie o sprawną komunikację z członkami zespołu w tym zakresie oraz uzyskiwanie od nich regularnych informacji zwrotnych na temat benefitów pozapłacowych.

Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.