Menedżerowie i przełożeni powinni okazywać więcej empatii – tak uważa 88 proc. badanych. Wyrażanie zrozumienia, wsparcia i empatii stanowi ważny element kultury organizacji. Dla 81 proc. respondentów są to kwestie, które mogą mieć wpływ na wybór miejsca pracy. Wyniki najnowszego badania Sodexo* to dla pracodawców i HR ważny sygnał, by zadbać zarówno o wsparcie emocjonalne, jak i materialne zatrudnionych, gdyż dzisiejsza codzienność – wypełniona wieloma emocjami i wzmożonym wysiłkiem – zaczyna przypominać bieg na długi dystans. Oprócz doceniania kluczowe staje się więc aktywne słuchanie. Czy wiesz, czego konkretnie potrzebują Twoi pracownicy?

Każda okazja jest dobra, żeby powiedzieć „dziękuję”, okazać pracownikom wsparcie i wdzięczność. Zbliżają się Święta Wielkanocne, które co prawda nie są tak jak święta grudniowe czasem podsumowywania roku, ale w obecnej sytuacji również stanowią ważny pretekst do zatrzymania się i refleksji nad mijającymi miesiącami. Nasza codzienność bardzo się bowiem zmieniła i stało się to niespodziewanie, gwałtownie. Pracownicy mocno angażują się w akcje pomocowe i wspieranie uchodźców uciekających przed wojną w Ukrainie. Skrajne emocje, lęk, współczucie, zmęczenie mieszają się z codzienną mobilizacją do działania. A w tym wszystkim indywidualne, dotychczasowe problemy i wyzwania, które przecież nie zniknęły… Aby uniknąć wypalenia i chronicznego zmęczenia, a przy tym wzmocnić dobrostan zatrudnionych, warto pomyśleć o rezerwach. Będą bardzo potrzebne w długodystansowym biegu, którego celem stabilność i poczucie bezpieczeństwa. Obecna niestandardowa sytuacja, w której jesteśmy narażeni na ciągły stres i niepewność, przekształciła się już w pewien stan. Dlatego tak istotne jest odpowiednie wydatkowanie mocy i siły, by starczyło jej nie tyle na sprint, co codzienny maraton. Tak jak pracownicy dają się z siebie wzmożoną, podwójną energię, tak organizacje powinny teraz zadbać o ich podwójne wsparcie – zarówno na płaszczyźnie psychologicznej, jak i finansowej.

Zapas empatii – nie tylko od święta

Jak pokazuje najnowsze badanie zrealizowane dla Sodexo, według 45% respondentów przyjazna, empatyczna komunikacja oznacza przede wszystkim wysłuchanie i zrozumienie odczuć pracownika i potrzeb. Dla 40% respondentów istotne jest wzmocnienie dobrym słowem oraz docenienie. Teraz, gdy pracownicy mierzą się z przeciążeniem emocjonalnym, szczególnego znaczenia nabiera umiejętność rozmowy nastawionej na aktywne słuchanie. Z uważnością, bez oceniania i komentowania. Menedżerowie przechodzą obecnie test z „wchodzenia w buty” pracowników, którzy mogą różnie reagować na kryzysowe sytuacje. Dlatego w codziennej gonitwie, wśród piętrzących się obowiązków, strategii, planów i celów firmowych, warto pamiętać o pielęgnowaniu kultury organizacji bazującej na wspieraniu i docenianiu. To teraz bardzo ważne, by dostrzec trud i zaangażowanie pracowników, dowiedzieć się, w jaki sposób można ich odciążyć, jak ułatwić im realizację tak różnorodnych zadań – wszak wielu z nich nie tylko prowadzi życie rodzinne, wykonuje pracę zawodową, ale też działa w wolontariacie czy ofiaruje dach nad głową dla przyjezdnych i podróżujących.

Docenianie. Na to masz wpływ!

Jak wynika z badania Sodexo, „Docenianie Pracowników 2021”**, aż 95% respondentów przyznało, że docenianie przez pracodawcę i dziękowanie za nią wzmacnia motywację. Tymczasem podziękowania często tylko 21% osób, a rzadziej niż raz na kwartał – 34%. Są też tacy, który nigdy nie doświadczyli wzmacniającej mocy słowa „dziękuję” – stanowią oni 15% wszystkich badanych. Dlatego zamiast czekać na specjalne okazje, dobrze jest okazywać wdzięczność – tak po prostu. Tak zwane pozytywne „głaski” (z ang. strokes) działają na motywację i długofalowo wspierają dobrostan.

Wspierający benefit – na wyciągnięcie ręki

Oprócz wzmocnienia w znaczeniu psychologicznym dodatkowo potrzebne są narzędzia HR-owe, które przyczynią się do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa pracowników również w kontekście ich sytuacji finansowej. Zdaniem 40% respondentów badania „Wspieranie pracowników”, wspierający benefit to taki, który odciąża portfel i zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Z kolei aż połowa uczestników badania „Docenianie Pracowników 2021” stwierdziła, że najbardziej atrakcyjną formą podziękowania przez pracodawcę jest karta podarunkowa.  Takie świadczenia jak Karty Podarunkowe Sodexo – zarówno plastikowe, jak i w pełni cyfrowe – są dopasowane do potrzeb użytkowników, ponieważ pozwalają dowolnie wykorzystać otrzymane na karcie fundusze. To pracownik sam decyduje, gdzie i na jakiego rodzaju zakupy przeznaczy pieniądze. Nowoczesność benefitu polega też na tym, że można z niego korzystać w różnych modelach pracy (stacjonarna, hybrydowa, zdalna) i dokonywać płatności zgodnie z indywidualnymi preferencjami (online, offline, wypłata środków z bankomatu). Mając kartę na wyciągnięcie ręki (albo telefonu), można realnie odczuć wzmocnienie domowego budżetu, co dla większości społeczności firmowych ma teraz ogromne znaczenie.

Jeśli chcesz wzmocnić swoich pracowników dobrym słowem i dodatkowo zmaterializować potrzeby benefitowe w Twojej organizacji, sprawdź zalety Kart Podarunkowych Sodexo.

* Badanie ilościowe „Wspieranie pracowników” zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo, na próbie N=1072 Polaków w wieku 18-65 lat, reprezentatywnej pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejsca zamieszkania. Badanie przeprowadzono w marcu 2022 roku.

**Badanie ilościowe „Docenianie Pracowników 2021” zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo, na próbie N=1020 osób. Badanie zostało zrealizowane w październiku 2021

Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.