Kłamstwa na temat pracy

Podobno większość z nas kłamie. Ubarwiamy rzeczywistość, naciągamy prawdę, pomijamy pewne drobiazgi. Dlaczego to robimy? Czym jest kłamstwo? Jakie kłamstwo ludzie powtarzają sobie najczęściej? I wreszcie jak motywować i wspierać sumienność pracowników? Odpowiedzi na te pytania nie są wcale oczywiste.

Rodzaje kłamstwa

Zacznijmy od tego: co to jest kłamstwo? Najprościej mówiąc, jest to wypowiedź zawierająca informację niezgodną z przekonaniem o stanie faktycznym. Kłamca przekazuje niezgodne ze swoim przekonaniem informacje w taki sposób, by były one wzięte za prawdziwe.

Oszukiwanie konwersacyjne, czyli małe kłamstwa w trakcie codziennych rozmów to praktycznie standard. Podobno aż 60% naszych rozmów tygodniowo ma taki charakter. Z własnego doświadczenia każdy wie, że w bardzo łatwy sposób potrafimy usprawiedliwić własne kłamstwo. Rozmijanie się z prawdą, przemilczenie, półprawda, zachowanie maskujące, przesada… Nazw jest wiele, jednak motyw postępowania podobny.

W psychologii możemy odnaleźć następujące formy kłamstwa:

  • ukrywanie – zatajanie informacji;
  • fałszowanie – przekazywanie nieprawdziwych, sfabrykowanych danych jako fakt;
  • fałszywa atrybucja – podanie fałszywej przyczyny przeżywania określonych emocji;
  • fałszywa prawdomówność – ujawnienie prawdy z przesadą lub humorem tak, by odbiorca został zmylony;
  • półprawda – nie ujawnianie całej pracy, aby odciągnąć uwagę od tego, co nadal jest ukrywane.

Jak zatem rozpoznać kłamstwo? Często jest to prawie niemożliwe, jeśli  dobrze nie poznamy danej osoby. Niestety nawet wytrawni psychologowie mają z tym problem. Im lepiej kogoś znamy, tym łatwiej rozpoznać kłamstwo. Dlatego nie warto ufać bezgranicznie nowo poznanym osobom. Szczególnie w miejscu pracy. Wiele osób kłamie również na temat swojej kariery zawodowej.

Mijanie się z prawdą

W badaniu przeprowadzonym przez brytyjską firmę Solopress, co czwarty pytany odpowiedział, że gdy mówi o swojej pracy, najczęściej mija się z prawdą. Do okłamywania innych na temat swojej pracy przyznaje się 25% mężczyzn i 20% kobiet. I choć skłonność ta maleje wraz z wiekiem, to jednak u znaczącej części ankietowanych utrzymuje się przez większość życia.

Wymarzony zawód

Kłamstwa najczęściej wynikają z bardzo prostej przyczyny: chcielibyśmy robić coś innego. Powodem może być monotonia, wypalenie zawodowe, lub ciekawość tego, co mogłoby się wydarzyć, gdybyśmy inaczej pokierowali swoim życiem. We wspomnianym badaniu ankietowanych pytano również o wymarzoną profesję.

Co ważne, badanym nie przedstawiono opcji do wyboru, co oznacza, że każdy musiał wpisać w polu tekstowym tylko jeden zawód. Jak się okazało, najbardziej pożądanym zawodem był zawód pilota. Aż 100% badanych marzy o lataniu! 81% osób chciałoby być piłkarzami, a kolejne 75% marzy o pracy pisarza, dziennikarza lub redaktora. Inne, często wymieniane profesje, to m.in. lekarz, właściciel firmy, nauczyciel, aktor, weterynarz.

Docenienie wyboru

Problem, z którym zmagała się zdecydowana część respondentów, to brak wiary w to, że decyzje, które podejmowali do tej pory, były odpowiednie. Powątpiewanie w swój zawód czy umiejętności jest naturalną konsekwencją niepewności. Zmiana zawodu nie pomoże, nawet praca marzeń nie przyniesie spodziewanych efektów, jeżeli nie uwierzymy, że to, co robimy, jest wynikiem naszych dobrych wyborów.

Sumienność w pracy – jak motywować pracowników do działania?

Tu rozpoczyna się rola pracodawcy – co robić, by zmotywować pracowników do aktywności i sumienności w pracy? Przede wszystkim warto zadbać o budowanie więzi z podwładnymi.  Dobre relacje stanowią podstawę do uczciwości w pracy i wspierają zaangażowanie w życie codzienne całej firmy.  

Warto o również rozmawiać na bieżąco o wątpliwościach pracowników    – można to robić na kilka sposobów.  Okazując zaufanie względem ich działań i pozostawiając im przestrzeń do decyzji i działania W ten sposób kształtuje się ich proaktywność, a świadomość wsparcia ze strony szefa motywuje do skutecznego wykonywania powierzonych zadań.

Wątpliwości co do obranej drogi zawodowej mogą wynikać również z braku odpowiedniej wiedzy i branżowego zaplecza.Dbając  o możliwości rozwoju pracowników poprzez eegularne organizowanie kursów i szkoleń, pomagamy w podnoszeniu kompetencji zespołu. Nabyta wiedza przekłada się na skuteczniejsze realizowanie zadań i projektów – to z kolei buduje pewność siebie i motywuje do sumiennej pracy.

Nie należy także zapominać o docenianiu i obdarowywaniu pracowników. Pozytywny feedback z uzasadnieniem doskonale pokazuje dalsze kierunki rozwoju. Z kolei rzeczowe upominki w postaci np. kart podarunkowych stanowią formę podziękowania i docenienia za zaangażowanie, które zostaną na długo zapamiętane przez zatrudnionych. 

Tekst na podstawie: http://www.hrnews.pl/Wartowiedziec,1076,Klamstwa-na-temat-pracy%20.aspx