Dziś trudno wyobrazić sobie organizację z korzystnym wizerunkiem employer brandingowym bez pozytywnej kultury organizacyjnej. Docenianie — to właśnie tego pracownicy oczekują od współczesnych liderów. Sprawdź, jak działy HR mogą wesprzeć menedżerów w budowaniu kultury wdzięczności.

Kultura doceniania w miejscu pracy

Praca to dla nas nie tylko zarobki i świadczenia pozapłacowe – to miejsce, w którym spędzamy ogromną część życia. Pragniemy więc, by towarzyszyła nam pozytywna atmosfera. A nic nie przyczynia się do niej tak mocno, jak poczucie sprawiedliwości, dostrzeżenia i docenienia. Nowocześni liderzy coraz częściej zauważają w pracownikach potrzebę informacji zwrotnej, upatrując w niej potężnego narzędzia motywacyjnego. Niektórych przełożonych warto nieco wesprzeć w budowaniu przekonania o wartości doceniania i siły pozytywnego feedbacku. A gdzie szukać pomocy? Wśród specjalistów HR!

Dlaczego właśnie HR?

Jedną z ról działów HR w organizacjach jest budowanie swego rodzaju komunikacyjnego pomostu między pracownikami i kandydatami a przełożonymi. W HR dbamy o to, by kultura organizacyjna odzwierciedlała potrzeby osób zatrudnionych związane z miejscem pracy. Wiemy również, co jest niezbędne w organizacji, by ta pozostawała konkurencyjna na rynku pracy i przyciągała najbardziej utalentowanych specjalistów. Nie da się ukryć – to właśnie specjaliści z obszaru HR posiadają najliczniejsze argumenty i dane, które będą w stanie przekonać liderów do wdrożenia elementów kultury doceniania w organizacji.

Od antylidera do superbohatera

Niektórzy przełożeni, przyzwyczajeni do metody kija i marchewki, mogą wydawać się trudnym orzechem do zgryzienia. Aby nieco zmienić ich przekonanie, wystarczą wyniki. A te z pewnością pojawią się niedługo po wdrożeniu pierwszych inicjatyw w duchu wdzięczności. Według raportu „Siła doceniania 2022” stworzonego przez HRM Institute 77 proc. ankietowanych potwierdza, że docenianie motywuje ich do dalszej pracy, a 58 proc. uważa, że zwiększa ich zaangażowanie. Nie od dziś w świecie HR mamy świadomość, że pracownik doceniony jest bardziej lojalny wobec organizacji i skłonny poświęcić dla niej czas i energię, dostrzegając w tym obopólną korzyść. Docenianie daje pracownikom poczucie sensu wykonywanej pracy, satysfakcję i zachęca do rozwoju.

To ważne, by lider był źródłem pozytywnych emocji wywoływanych za pomocą słowa „dziękuję” czy innych wyrazów wdzięczności – nie bez powodu zwykło się mówić, że pracownik przychodzi do firmy, a odchodzi od szefa. Nawet najbardziej sprzyjające środowisko pracy nie zrekompensuje lidera, któremu obce są empatia i założenia motywacji wewnętrznej.

Zacznij budować kulturę motywacji już dziś!

Jako HR-wcy być może będziemy musieli zapoczątkować działania związane z budową kultury doceniania w firmie i wytyczyć ścieżkę działań. Jak to zrobić?

Metoda małych kroków – nie od razu Rzym zbudowano, ale każda cegiełka prowadziła do osiągnięcia celu. W tworzeniu kultury doceniania również liczy się nawet najmniejszy krok. Zacznij od „kudosów” na grupowym czacie firmowym czy dziękowania w e-mailach za zakończony z sukcesem projekt, a nawet udany wspólny dzień pracy. Ograniczeniem jest tylko Twoja kreatywność. Widząc, jak pozytywne odczucia wywołują Twoje działania, inni z pewnością zaczną Cię naśladować.

Buduj nawyk – regularne dziękowanie i drobne gesty docenienia sprawią, że z pewnością nie umknie to liderom, którzy zaczną wdrażać podobne metody. Nie ustawaj w swoich działaniach, nawet jeśli początkowo nie dostrzeżesz efektów.

Edukuj – porozmawiaj z liderami na temat kolejnych kroków, jakie wspólnie możecie wdrożyć. Przedstaw szereg zalet praktykowania kultury wdzięczności, podpowiedz, jak menadżerowie mogą realizować jej założenia (w rozmowach z pracownikami w cztery oczy, publicznie – w zespole czy firmowych social mediach).

Na co dzień i od święta – każdego dnia pamiętaj o najprostszych formach wdzięczności. W przypadku specjalnych okazji, np. Bożego Narodzenia czy Wielkanocy, wyjdź z inicjatywą i zwróć się do osób decydujących w kwestiach budżetów motywacyjnych. Połączenie wsparcia emocjonalnego i finansowego będzie stanowić idealną formę docenienia. Do słowa „dziękuję” warto dorzucić drobne upominki czy praktyczne benefity, jak np. Karta Podarunkowa Sodexo.

Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.