Dziś trudno wyobrazić sobie organizację z korzystnym wizerunkiem employer brandingowym bez pozytywnej kultury organizacyjnej. Docenianie — to właśnie tego pracownicy oczekują od współczesnych liderów. Sprawdź, jak działy HR mogą wesprzeć menedżerów w budowaniu kultury wdzięczności.
Kultura doceniania w miejscu pracy
Praca to dla nas nie tylko zarobki i świadczenia pozapłacowe – to miejsce, w którym spędzamy ogromną część życia. Pragniemy więc, by towarzyszyła nam pozytywna atmosfera. A nic nie przyczynia się do niej tak mocno, jak poczucie sprawiedliwości, dostrzeżenia i docenienia. Nowocześni liderzy coraz częściej zauważają w pracownikach potrzebę informacji zwrotnej, upatrując w niej potężnego narzędzia motywacyjnego. Niektórych przełożonych warto nieco wesprzeć w budowaniu przekonania o wartości doceniania i siły pozytywnego feedbacku. A gdzie szukać pomocy? Wśród specjalistów HR!
Dlaczego właśnie HR?
Jedną z ról działów HR w organizacjach jest budowanie swego rodzaju komunikacyjnego pomostu między pracownikami i kandydatami a przełożonymi. W HR dbamy o to, by kultura organizacyjna odzwierciedlała potrzeby osób zatrudnionych związane z miejscem pracy. Wiemy również, co jest niezbędne w organizacji, by ta pozostawała konkurencyjna na rynku pracy i przyciągała najbardziej utalentowanych specjalistów. Nie da się ukryć – to właśnie specjaliści z obszaru HR posiadają najliczniejsze argumenty i dane, które będą w stanie przekonać liderów do wdrożenia elementów kultury doceniania w organizacji.
Od antylidera do superbohatera
Niektórzy przełożeni, przyzwyczajeni do metody kija i marchewki, mogą wydawać się trudnym orzechem do zgryzienia. Aby nieco zmienić ich przekonanie, wystarczą wyniki. A te z pewnością pojawią się niedługo po wdrożeniu pierwszych inicjatyw w duchu wdzięczności. Według raportu „Siła doceniania 2022” stworzonego przez HRM Institute 77 proc. ankietowanych potwierdza, że docenianie motywuje ich do dalszej pracy, a 58 proc. uważa, że zwiększa ich zaangażowanie. Nie od dziś w świecie HR mamy świadomość, że pracownik doceniony jest bardziej lojalny wobec organizacji i skłonny poświęcić dla niej czas i energię, dostrzegając w tym obopólną korzyść. Docenianie daje pracownikom poczucie sensu wykonywanej pracy, satysfakcję i zachęca do rozwoju.
To ważne, by lider był źródłem pozytywnych emocji wywoływanych za pomocą słowa „dziękuję” czy innych wyrazów wdzięczności – nie bez powodu zwykło się mówić, że pracownik przychodzi do firmy, a odchodzi od szefa. Nawet najbardziej sprzyjające środowisko pracy nie zrekompensuje lidera, któremu obce są empatia i założenia motywacji wewnętrznej.
Zacznij budować kulturę motywacji już dziś!
Jako HR-wcy być może będziemy musieli zapoczątkować działania związane z budową kultury doceniania w firmie i wytyczyć ścieżkę działań. Jak to zrobić?
Metoda małych kroków – nie od razu Rzym zbudowano, ale każda cegiełka prowadziła do osiągnięcia celu. W tworzeniu kultury doceniania również liczy się nawet najmniejszy krok. Zacznij od „kudosów” na grupowym czacie firmowym czy dziękowania w e-mailach za zakończony z sukcesem projekt, a nawet udany wspólny dzień pracy. Ograniczeniem jest tylko Twoja kreatywność. Widząc, jak pozytywne odczucia wywołują Twoje działania, inni z pewnością zaczną Cię naśladować.
Buduj nawyk – regularne dziękowanie i drobne gesty docenienia sprawią, że z pewnością nie umknie to liderom, którzy zaczną wdrażać podobne metody. Nie ustawaj w swoich działaniach, nawet jeśli początkowo nie dostrzeżesz efektów.
Edukuj – porozmawiaj z liderami na temat kolejnych kroków, jakie wspólnie możecie wdrożyć. Przedstaw szereg zalet praktykowania kultury wdzięczności, podpowiedz, jak menadżerowie mogą realizować jej założenia (w rozmowach z pracownikami w cztery oczy, publicznie – w zespole czy firmowych social mediach).
Na co dzień i od święta – każdego dnia pamiętaj o najprostszych formach wdzięczności. W przypadku specjalnych okazji, np. Bożego Narodzenia czy Wielkanocy, wyjdź z inicjatywą i zwróć się do osób decydujących w kwestiach budżetów motywacyjnych. Połączenie wsparcia emocjonalnego i finansowego będzie stanowić idealną formę docenienia. Do słowa „dziękuję” warto dorzucić drobne upominki czy praktyczne benefity, jak np. Karta Podarunkowa Sodexo.