Kolejny dzień z harmonogramem wypełnionym po brzegi, projekt goni projekt, a obowiązków na liście zdaje się wciąż przybywać. W takich chwilach skłonni jesteśmy zrezygnować z lunchu czy kilku minut przerwy. Tymczasem to właśnie te niewielkie codzienne decyzje mogą znacząco odbić się na naszym zdrowiu. Jak zadbać o siebie w rzeczywistości pełnej zawodowych i prywatnych wyzwań? I dlaczego propagowanie troski o zdrowie leży również w interesie pracodawców?

Małe decyzje o wielkim znaczeniu

W natłoku obowiązków, gdy stajemy przed wyborem, czy zadbać o swoje samopoczucie – nawet poprzez krótką przerwę na spacer albo zjedzenie posiłku – często stawiamy własne potrzeby na drugim (a niekiedy o wiele bardziej odległym) miejscu. W bliskiej perspektywie wydaje nam się, że w ten sposób zyska pracodawca – wypełnimy bowiem swoje obowiązki, oraz my sami – bo będziemy solidnymi pracownikami, co pozytywnie przełoży się na nasz wizerunek w miejscu pracy, potencjalne benefity i pozycję w firmie. Patrząc jednak szerzej, te drobne decyzje, gdy rezygnujemy z przerwy albo pomijamy posiłek, odbijają się negatywnie na naszym zdrowiu, a co za tym idzie – również obecności w pracy i zaangażowaniu w obowiązki zawodowe. Paradoksalnie więc, stawiając w takich chwilach obowiązki w pracy na pierwszym miejscu, zmniejszamy swoje szanse na udane życie zawodowe, wystawiając się na zwiększone ryzyko związane z pogorszeniem naszego zdrowia fizycznego i psychicznego.

Samopoczucie pracownika w interesie pracodawcy

Kilka łyków wody co godzinę, wstanie od biurka i wyjrzenie przez okno co kilkadziesiąt minut, pięć porcji warzyw i owoców dziennie – wydawać by się mogło, że te powtarzane wielokrotnie oczywiste oczywistości nikogo już nie dziwią. Nie da się jednak ukryć, że w codziennym biegu o nich zapominamy. Czy jako pracodawcy możemy to zmienić? Jak najbardziej! Wpływ środowiska zawodowego pozostaje nieoceniony w kontekście zdrowia pracowników. Według raportu „Health And Wellbeing At Work 2022” niemal jedna na pięć organizacji nie podejmuje żadnych działań, by poprawić samopoczucie swoich pracowników. Tymczasem pracodawcy, którzy stosują strategiczne podejście do dobrostanu zatrudnionych, deklarują szereg korzyści, odczuwalnych zarówno na poziomie indywidualnym, jak i organizacyjnym. Właśnie dlatego dobre samopoczucie pracownika to kwestia, która powinna pozostawać także w zakresie zainteresowania pracodawców. By w organizacji – zarówno wśród pracowników, jak i liderów – zaszła zmiana w myśleniu dotyczącym higieny pracy i by zacząć traktować je jako priorytet, niezbędna jest zmiana nawyków. Pierwszym krokiem do tej transformacji jest stworzenie pełnej zaufania przestrzeni otwartej na wspólną edukację, dialog i swobodną komunikację w zakresie zdrowia i samopoczucia.

Wellbeing jako element kultury organizacji

Poświęcając uwagę dobrostanowi pracowników, pokazujemy, że troska o ich zdrowie i samopoczucie to część wyznawanych przez organizację wartości. Jak więc zbudować dobrze prosperującą kulturę organizacji, która wspiera prozdrowotne postawy pracowników? Zmiany mogą dotyczyć miękkich aspektów – wewnętrznej komunikacji, promocji zdrowia poprzez rozdawanie broszur przypominających o korzyściach wynikających ze zdrowego trybu życia, edukowania za pośrednictwem spotkań z dietetykiem czy trenerem w miejscu pracy. Mogą jednak sięgać głębiej, odzwierciedlając tę troskę w szeroko zakrojonej strategii employer brandingowej, polityce kadrowej i ofercie benefitowej ułatwiającej zdrowsze wybory, np. za pośrednictwem dofinansowywania pełnowartościowych posiłków. Według badania Sodexo „Potrzeby pracowników 2022” 80% badanych korzystających z okazyjnego finansowania posiłków przez pracodawcę chciałoby, aby ten benefit znalazł się w ofercie benefitowej na stałe. Zdrowy posiłek zjedzony na siedząco zamiast fast foodów pochłanianych w biegu wpłynie z pewnością korzystniej na samopoczucie i motywację pracownika.

Siła drobnych nawyków – zacznij już dziś!

Nigdy nie jest za późno, by zacząć wdrażać w ramach organizacji pozytywne działania prozdrowotne. Projektując komunikację wewnętrzną dotyczącą korzystnych nawyków w miejscu pracy, możesz sięgnąć na przykład po narzędzia oparte na grywalizacji. Dzięki temu zachęcisz pracowników do podjęcia wyzwania, którego efektem jest lepsze zdrowie i samopoczucie, wzmacniając równocześnie zaangażowanie zespołów i poczucie przynależności. Nie bez powodu zdrowie to jeden z filarów tak ważnego wellbeingu pracownika. Warto pochylić się nad tą kwestią już dziś.

Dowiedz się więcej o dofinansowywaniu posiłków.

Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.