HR-owcu, czy jesteś gotowy na święta? Jak w tym roku docenisz pracowników?

Czy wiesz, że w związku z pandemią na całym świecie nastąpił znaczący spadek zaangażowania wśród pracowników? Już od kilku miesięcy pracodawcy nie tylko w Europie, ale też w Stanach Zjednoczonych zmagają się z falą odejść i rezygnacji. Dlaczego o tym mówimy? Również w Polsce zatrudnieni są wyraźnie zmęczeni długotrwałą pracą i wysiłkiem ponad miarę. Po okresie wzmożonego zaangażowania zmierzamy w stronę spadku motywacji i efektywności. Warto wziąć to pod uwagę szczególnie w okresie przedświątecznym - znajdź sposoby na wzmocnienie więzi w zespole oraz zwiększenie motywacji pracowników!

Końcówka roku to specyficzny czas, gdy z jednej strony następuje intensyfikacja pracy, natłok zadań, a z drugiej - wśród pracowników widoczny jest spadek energii. Nasze przysłowiowe życiowe „akumulatory” powoli się wyczerpują, a ich stan dobiega do czerwonego pola z napisem: rezerwa. Zaczyna się odliczanie do wolnych dni. Pojawiają się też myśli o noworocznych wyzwaniach, planach rozwojowych czy osiągnięciu większej stabilizacji finansowej.

Właśnie dlatego okres przedświąteczny to kluczowy moment, aby zastanowić się, w jaki sposób podziękować pracownikom za całoroczną pracę i wysiłek. Zwłaszcza, że Boże Narodzenie jest również najtrudniejszym czasem dla zatrudnionych pod względem finansowym. Potwierdzają to wyniki badania „Potrzeby pracowników 2021”* zebrane w raporcie „Dwa światy – oczekiwania i potrzeby pracowników biurowych oraz fizycznych”, w którym ponad połowa ankietowanych wskazuje sezon świąteczny jako okres największych wydatków, a prawie 54% badanych chciałoby wówczas uzyskać wsparcie ze strony pracodawcy. Jakie działania warto zatem podjąć?

Wsparcie budżetu, czyli wdrożenie benefitów finansowych
Pandemia spowodowała ograniczenie lub wstrzymanie wypłaty premii bądź zmianę wysokości wynagrodzenia. To bezpośrednio wpłynęło na sytuację finansową pracowników oraz na ich oczekiwania wobec świadczeń oferowanych przez pracodawców. Dla zatrudnionych ważne jest to, aby benefity przede wszystkim wspierały ich budżet domowy oraz były elastyczne, czyli takie, które można wykorzystać wtedy, gdy się tego potrzebuje. Nie dziwi więc, że to właśnie benefity finansowe są najbardziej pożądanymi świadczeniami, a wśród nich kupony oraz karty podarunkowe umożliwiające płatności wszędzie oraz wypłatę gotówki z bankomatu.  Ci, którzy woleliby otrzymać kartę zamiast premii gotówkowej, wskazują między innymi na elastyczność oraz wygodę w użytkowaniu. Co istotne, w świetle badań Sodexo specjalna promocja dla posiadaczy kart podarunkowych jest postrzegana jako atrakcyjna dla 99% pracowników. Warto również zwrócić uwagę na to, że pracodawcy najczęściej oferują swoim pracownikom karty podarunkowe przed Świętami Bożego Narodzenia, a więc właśnie wtedy, gdy zatrudnieni potrzebują największego wsparcia finansowego.

Nowoczesność kontra tradycja 
Jaką formę karty podarunkowej najlepiej wybrać? Przy odpowiedzi na to pytanie zastanów się, jakie korzyści mają poszczególne rozwiązania oraz które będą optymalne dla Twojego zespołu. Warto również spojrzeć na aktualne dane rynkowe. Chociaż według 44% badanych pracowników nie ma znaczenia, czy otrzymają tradycyjną kartę podarunkową, czy wirtualną, fakt ten jest istotny dla prawie 40% zatrudnionych. Co ciekawe, 7 na 10 pracowników jako główną zaletę tradycyjnej karty wskazuje wygodę użytkowania, natomiast dla 62% wirtualna karta podarunkowa to przede wszystkim oznaka nowoczesności. Z kolei płatność gotówką jest prosta w użytkowaniu według 63% respondentów.

Przez benefity do szlachetnych celów
Zaangażowanie oraz poczucie docenienia można również budować poprzez połączenie polityki benefitowej z aktywnościami z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Jak wynika z badania dla Sodexo, ponad połowa ankietowanych wskazała, że pracodawca powinien w sposób regularny i celowy prowadzić działania w tym zakresie. Prawie 48% uczestników badania uznało, że najlepszy model to taki, w którym pracodawca wraz z pracownikiem regularnie wspiera organizacje charytatywne. Warto więc wdrożyć takie działania, szczególnie przed Świętami Bożego Narodzenia.

Wspieranie organizacji charytatywnych buduje markę pracodawcy oraz integruje zespół i wzmacnia współpracę. Wyznaczenie wspólnego celu zwiększa motywację i zaangażowanie. Dobrym przykładem jest tutaj Świąteczna Karta Podarunkowa z Pajacykiem - z jednej strony wspiera szlachetne cele, a z drugiej jest prezentem dla pracowników. Pracodawca wybierając te karty, funduje ciepłe posiłki potrzebującym dzieciom w ramach współpracy z Polską Akcją Humanitarną oraz z programem Pajacyk.

Spraw, by końcówka roku w Twojej firmie przyniosła pozytywne wrażenia!

* Badanie ilościowe „Potrzeby Pracowników 2021” zostało zrealizowane przez Instytut PBS na zlecenie Sodexo, na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie N=1004 pracowników firm. Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (wywiady internetowe) w czerwcu 2021 roku.