Czy znasz sposoby radzenia sobie ze stresem w pracy?

Stres towarzyszy większości z nas na co dzień. Denerwujemy się problemami osobistymi, zamartwiamy zdrowiem, wydatkami. Szczególnie dotkliwy jest stres w pracy, który potrafi się odbić bardzo negatywnie na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Długotrwałe zdenerwowanie może prowadzić do poważnych dolegliwości zdrowotnych – zarówno fizycznych, jak i psychicznych. Dlatego niezwykle istotna jest umiejętności radzenia sobie ze stresem w pracy. Sposobów na to jest kilka – oto najskuteczniejsze.

ODŁĄCZENIE OD ZASILANIA, CZYLI ZGUBNE SKUTKI STRESU W PRACY

Słyszysz „karoshi”. Co myślisz?

Nowa pozycji w ulubionym sushi barze? Nie.

Nowy zawód? Nie.

Wielka korporacja? Nie.

A jednak, w pewnym sensie, wszystkiego po trochu.

Ciągła rywalizacja, walka o pozycję zawodową, strach przed utratą pracy – to wszystko, ale nie tylko, jest pożywką dla japońskiego terminu „karoshi”, który oznacza, ni mniej, ni więcej, śmierć z przepracowania. To jednak nie choroba, a zjawisko socjomedyczne, które dotyka osoby w pełnym zdrowiu – niepewne siebie, nieustannie próbujące dowieść swoich umiejętności, przepracowane i dotknięte przedłużającym się stresem w pracy.
Sukcesy zawodowe mogą pomóc uwierzyć w swoją wartość. Ciężko jednak je osiągnąć, gdy powątpiewamy we wszystko, co robimy, a jedyną motywacją naszych działań staje się strach. Niepokój i lęk nie są najlepszymi motywatorami. Nie tylko fatalnie wpływają na komfort pracy, ale potrafią doprowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem. Nie bez powodu coraz więcej mówi się o wypaleniu zawodowym – nawet wśród młodych osób o stosunkowo niewielkim stażu.

SPOSOBY NA STRES W PRACY. PO PIERWSZE RÓWNOWAGA

Stres w pracy? Na pewno nie raz słyszeliście, że „każdy tak ma”, że „to normalne”, czy wreszcie – „tak już jest”. Życie jednak niekoniecznie musi tak wyglądać, a w szczególności to zawodowe. Bagatelizowanie problemów jeszcze nigdy nikomu nie pomogło. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy utraciliśmy życiową równowagę?

Takim problemem warto się podzielić z kimś bliskim – przyjacielem lub rodziną. Nawet zwykła rozmowa może zweryfikować, czy coś faktycznie jest na rzeczy. Słowa wsparcia i zrozumienia z drugiej strony pomogą w pozbyciu się negatywnych emocji. Bliskie osoby mogą służyć też radą i doświadczeniem z podobnej sytuacji. Warto otworzyć się na taką rozmowę, chociażby po to, by zyskać nową perspektywę i spojrzeć na problem w nowy sposób. Dzięki temu łatwiej też prosić o pomoc, gdy faktycznie zachodzi taka potrzeba.

NIE CZEKAJ, STRES W PRACY SAM NIE ZNIKNIE

Stres, który swą podstawę bierze z naszej kondycji psychicznej, sam nie zniknie. Podobnie jak inne problemy czy zmartwienia, które, jak nam się wydaje, tylko my odczuwamy. W większości przypadków to powszechne lęki, nad którymi należy pracować, by móc skutecznie sobie z nimi poradzić.
Nie jesteśmy w stanie zapobiec stresującym wydarzeniom, ale możemy przygotować się na to, jak sobie z nimi radzić. Co ważniejsze – jak nie pozwolić im się wytrącić z równowagi. Bardzo ważne jest zdanie sobie sprawy z istniejącego problemu. Co to oznacza? Bardzo trudno walczyć z czymś nienazwanym, niesprecyzowanym. Jeśli odczuwamy niepokój, warto zastanowić się, z czego on wynika. Analiza i świeże spojrzenie na niektóre sytuacje może przynieść odpowiedź.

Dobrze jest również zadać sobie pytanie, – jaki mam wpływ na czynnik wywołujący stres.? Co mogę zrobić, by uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości? Taka analiza może przywrócić poczucie równowagi i kontroli. Pomaga także odzyskać pewność siebie - cechę tak istotną w przypadku walki ze stresem.

SPOSOBY NA STRES W PRACY.

Oto 6 propozycji.

Nie pozwól, by sytuacje stresowe wytrącały Cię z równowagi. Pamiętaj o tym, że często to nasze własne lęki je napędzają i sytuacje pozornie niegroźne zmieniają w przerażające. Wszystko to tkwi w naszej głowie!

Sposoby na stres w pracy:

  1. Pamiętaj, że każdy problem można rozwiązać.
  2. Wypocznij aktywnie. Nic tak nie rozładowuje napięcia jak sport.
  3. Skorzystaj z technik relaksacyjnych. Masaż czy słuchanie uspokajającej muzyki to zawsze dobre rozwiązanie.
  4. Hobby. Poza pracą musi być coś więcej – coś, co pozwoli Ci złapać dystans i rozwinąć pasje.
  5. Szczerość. Nie rób nic wbrew sobie. Mów przełożonym o swoich problemach.
  6. BHP zdrowej pracy. Naucz się doceniać swoje osiągnięcia, unikaj zbędnej samokrytyki, nie zabieraj pracy do domu, ucz się na własnych błędach. Poznaj swoje atuty i nie zapominaj o nich – nawet w najtrudniejszych momentach na zawodowej drodze do sukcesu.

Nie zapominaj, że zajmujesz swoje stanowisko z konkretnej przyczyny – swoich umiejętności, doświadczenia, talentu. Praca jest niezwykle ważna w życiu większości z nas. To jednak wciąż TYLKO praca. Nie daj się zwariować, dbaj o równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Staraj się zachować work-life balance – tylko w ten sposób unikniesz nadmiernego skupiania się na trudnościach zawodowych i nie pozwolisz, by wpływały na całe Twoje życie. Zarówno Tobie, jak i Twojemu pracodawcy wyjdzie na dobre, jeśli będziesz o tym pamiętać. Przecież na początku w tym wszystkim miało chodzić o Ciebie.

Pamiętaj o tym następnym razem, gdy będziesz się zastanawiać, jak pokonać stres w pracy. Nie daj się zwariować, dbaj o swoje zdrowie psychiczne, komfort pracy. Rozmawiaj z przełożonymi, ze współpracownikami. Jeśli jesteś ofiarą mobbingu – działaj. Nie pozwól się wykorzystywać i walcz o swoje. Prawo jest po Twojej stronie.

Tekst na podstawie: http://www.hrnews.pl/news1.aspx?id=4084