Lepsze wynagrodzenie to najczęstszy powód zmiany pracy. Ale nie jedyny. Warto o tym pamiętać, gdy zastanawiamy się, co może zatrzymać pracowników w małej firmie i w jaki sposób konkurować o talenty z dużymi organizacjami. W dobie inflacji pytania o podwyżkę są czymś naturalnym i nieuniknionym, ale co, jeśli nie mamy takich możliwości finansowych, by spełnić oczekiwania zatrudnionych? Zaproponujmy inne, również korzystne rozwiązania, które odciążą domowy budżet pracownika.

Brak podwyżki i premii to jeden z głównych powodów zmartwień i obaw pracowników – tak wynika z najnowszego raportu Sodexo „Bez maski. Pracownik tu i teraz”. Niepokój finansowy wzmagają czynniki zewnętrzne, jak rosnąca inflacja i trudna sytuacja ekonomiczna. Nic dziwnego, że w sytuacji, gdy trudniej oszczędzać, a lista wydatków wciąż rośnie, wysokość wynagrodzenia staje się podstawą podejmowania decyzji zawodowych. Potrzeba bezpieczeństwa finansowego jest kluczowa, ale równie istotne jest bezpieczeństwo emocjonalne. Atrakcyjna podwyżka spełni swoją rolę, ale w dłuższej perspektywie nie zagwarantuje motywacji pracownika, jeśli nie będzie miał on możliwości rozwoju zawodowego, nie będzie czuł się doceniany, a atmosfera i relacje ze współpracownikami i przełożonym pozostawiają wiele do życzenia. Dlatego tak ważne jest, by na co dzień dbać o przyjazne środowisko pracy i rozmawiać o potrzebach pracowników. Są to działania, często zupełnie bezkosztowe, które procentują w sposób długofalowy.

Alternatywa dla podwyżki

A jak rozmawiać o aspekcie finansowym? Co powiedzieć, jeśli nie możemy zapewnić podwyżki właśnie teraz? Przede wszystkim nie unikajmy tematu, nie udzielajmy chaotycznych odpowiedzi i co ważne – postawmy na szczerość. Jeśli wiemy, że nie będziemy mogli udzielić podwyżki w najbliższym czasie, nie roztaczajmy nierealnych wizji przed pracownikiem i nie składajmy obietnic bez pokrycia. Zastanówmy się natomiast, w jaki inny sposób możemy zrekompensować brak wyższego wynagrodzenia i przedstawmy pracownikowi nowe propozycje. Oto wybrane przykłady:

  • Benefity finansowe – są doskonałym sposobem na wzmocnienie pracowniczego portfela. Warto porozmawiać z pracownikiem o tym, jakie świadczenia pozapłacowe byłyby rzeczywiście dla niego przydatne i efektywne. Korzystnym rozwiązaniem jest np. dofinansowanie posiłków pracowniczych, co potwierdzają badania Sodexo „Potrzeby pracowników 2022”. Aż 79% badanych pracujących w małych firmach, bez dostępu do regularnego finansowania posiłków, chciałoby otrzymywać taki rodzaj dofinansowania. Takie świadczenie jak Karta Lunch Pass Sodexo pomaga zaoszczędzić w domowym budżecie i zyskać więcej wolnego czasu. Korzyści czerpie również pracodawca, oszczędzając na składkach ZUS. Dla przykładu: firma licząca 20 zatrudnionych, zyska w skali roku niemal 15 000 zł.
    Jeszcze innym przykładem elastycznego i dopasowanego do dzisiejszych czasów benefitu są karty podarunkowe – pracownik może wydać otrzymane środki zgodnie z własnymi potrzebami. Jeśli zatrudniony nie ma dokładnie sprecyzowanych oczekiwań względem oferty benefitowej, tym bardziej karta przedpłacona okaże się trafionym pomysłem. Dzięki temu, że ma szerokie zastosowanie, unikniemy ryzyka niedopasowanego świadczenia.
  • Dofinansowanie nauki – studia podyplomowe, nauka języków obcych, szkolenia i kursy – to wszystko stanowi ważny element rozwoju zawodowego, który jednak wiąże się z określonymi wydatkami. Warto zaproponować pracownikom tego rodzaju dodatek, by z jednej strony zadbać o aspekt finansowy, a z drugiej pokazać, że wspieramy zatrudnionych w dążeniu do wyznaczonych celów.
  • Lepsze warunki pracy – jaki system pracy obowiązuje w Twojej firmie? Czy pracownicy wykonują swoje zadania stacjonarnie? Czy wiesz, jaki model pracy preferują? Być może wygodnym rozwiązaniem byłby dla nich model hybrydowy, bardziej elastyczne godziny pracy, więcej dni w ramach home office? Warto porozmawiać o potrzebach w tym zakresie i wdrożyć zmiany – oczywiście pod warunkiem, że będą one możliwe również ze względu na potrzeby organizacji i specyfikę prowadzonej działalności czy realizowanych obowiązków. Pamiętajmy jednak, że rozmowa o podwyżce może dotyczyć również warunków pracy – okazja, by zaoszczędzić czas i pieniądze na dojazdach do pracy, bywa kusząca, dlatego warto otworzyć się na głos zatrudnionych.
  • Nowe możliwości rozwoju – rozmowa o podwyżce być może jest tak naprawdę rozmową o celach i aspiracjach pracownika, który znużony dotychczasowymi zadaniami czuje spadek motywacji i zaczyna rozglądać się za ciekawszymi możliwościami rozwoju u innych pracodawców. Zaletą małych firm jest możliwość zdobywania doświadczeń w różnych obszarach, co oznacza większe poczucie wpływu. Warto więc zastanowić się nad tym, co zaoferować pracownikowi, w jaki dodatkowy sposób wesprzeć jego mocne strony, jak wzmocnić poczucie sprawstwa i umożliwić rozwój w obranym kierunku.

Wynagrodzenie to naturalna i oczywista forma doceniania, której oczekują pracownicy. Świadczenia pozapłacowe również stanowią kartę przetargową na dzisiejszym rynku pracy. Pamiętajmy, że równie istotnym dopełnieniem powinno być docenianie słowne, okazywanie wsparcia i dziękowanie, otwarta i przyjazna komunikacja. Rozmowy o finansach przynoszą pozytywne wyniki, gdy pracownik czuje, że wszystkie te składniki tworzą spójną całość.

Więcej o sposobach motywowania przeczytacie w raporcie „Bez maski. Pracownik tu i teraz”.

Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.