Co motywuje do zmiany pracy? Sprawdź, jakich błędów nie popełniać, by nie tracić dobrych pracowników

Przez ostatnie lata mogliśmy mówić o tzw. rynku pracownika. Co to dokładnie oznacza? Potocznie określa się tak sytuację, kiedy ofert pracy jest więcej niż specjalistów, których można zatrudnić. Kiedy tak się dzieje, to pracownicy mogą przebierać w ofertach pracy, negocjować warunki zatrudnienia, oczekiwać dodatkowych benefitów. Zatrudniając kogoś na dane stanowisko, wdrażamy go do pracy i obserwujemy w czasie okresu próbnego. Jeśli okaże się rzetelny i godny zaufania, często chcemy zatrzymać go w firmie jak najdłużej. To jednak nie zawsze możliwe. Dlaczego pracownicy odchodzą i czy można ich zatrzymać?

Poznaj motywacje do zmiany pracy

Czasy, kiedy całe życie spędzało się na jednym stanowisku i z wdzięcznością odbierało wypłatę co miesiąc, zdecydowanie dawno minęły. Poprzednie pokolenia ze zdziwieniem obserwują milenialsów oraz pokolenie Z, które traktuje pracę w zupełnie inny sposób. Tym samym młodsi pracownicy rozpoczynający karierę zawodową zmieniają zasady funkcjonowania rynku pracy. Milenialsi to ludzie, którzy cały świat traktują jak swój dom. Przeprowadzki w obrębie Europy, a tym bardziej kraju, nie są dla nich problemem. Co za tym idzie, dla dobrej pracy mogą przenieść się nawet na drugi koniec świata. A co uważają za dobrą pracę? Przede wszystkim taką, która poza pieniędzmi pozwalającymi na spokojne życie oraz hobby, umożliwia także rozwój osobisty. Ważny jest dla nich work-life balance. Osoby urodzone w 80. i 90. latach nie chcą pracować w takim wymiarze godzin jak ich rodzice. Czas wolny traktują jak świętość, której nikt nie ma prawa im zakłócać. Cenią sobie również dobrą atmosferę, benefity oraz zaangażowanie społeczne swojej firmy. W zamian za to oferują specjalistyczną wiedzę popartą wysokim wykształceniem, dobrą organizację pracy oraz sumienność. Prognozuje się, że w 2025 roku pokolenie milenialsów będzie stanowić 75% pracowników na świecie. Przedstawiciele pokolenia Z, którzy już weszli na rynek pracy (są to osoby urodzone po 1995 roku), wykazują nieco inną postawę. Są to osoby wychowane od początku z techniką, raczej w dobrobycie. Wychowywani w bezstresowym modelu wiedzą, czego chcą, potrafią być odważni i sięgać po swoje. Podróże zagraniczne to dla nich norma, podobnie jak życie online. Ich dobrą cechą jest multitasking. W pracy wymagają pasji, rozwoju, dodatkowych atrakcji, jak np. chill room, darmowe jedzenie, szkolenia. Bez oporu zmieniają jedną pracę na kolejną, jeśli coś nie spełni ich oczekiwań. Są żądni sukcesu, dlatego kolejne wyzwania i większe pieniądze są dla nich zawsze dobrą motywacją do zmiany pracy.

Dlaczego pracownik chce zmienić pracę?

Obawy związane z pandemią pokazują, że pomimo początkowego wzrostu bezrobocia prognozy na rok 2021 są raczej optymistyczne. Eksperci spodziewają się 4 procentowego wzrostu gospodarczego, co bardzo korzystnie wpłynie na zwiększenie liczby miejsc pracy 1. Taka sytuacja sprawi, że eksperci oraz specjaliści w swojej dziedzinie nadal będą na wagę złota. Według raportu Hays w 2021 roku aż 78% pracowników rozważa w przyszłości zmianę pracy. Aż 58% planuje takie zmiany na przestrzeni roku. Tym, co najczęściej motywuje do zmiany pracy, według statystyk jest2:
  • poziom wynagrodzenia oraz benefity i świadczenia pozapłacowe;
  • brak możliwości rozwoju;
  • charakter wykonywanej pracy;
  • lokalizacja;
  • brak równowagi między życiem osobistym i zawodowym;
  • bezpośredni przełożony;
  • niepewność zatrudnienia;
  • brak możliwości elastycznej pracy;
  • współpracownicy;
  • wygaśnięcie umowy/kontraktu;
  • zły wizerunek pracodawcy.

Co wpływa na wybór pracodawcy?

Przyczyny odejścia z pracy mogą być bardzo różne. Każdy człowiek przecież jest indywidualną jednostką. Niemniej wcześniej wymienione powody są największymi motywatorami do rozpoczęcia przeglądania ogłoszeń. Co zaś wpływa na wybór pracodawcy? Do najważniejszych kwestii, na jakie zwracają uwagę poszukujący zatrudnienia, należą:
  • kwestia finansowa – pracujemy dla pieniędzy, nic więc dziwnego, że z czasem chcemy zarabiać coraz więcej;
  • benefity – pensja to za mało. Wiele firm przyciąga pracowników: elastycznymi godzinami pracy, pokojami do odpoczynku, darmowym jedzeniem, wycieczkami, wyjściami do restauracji. Firmy, które to oferują, mają wizerunek dbających o swoich pracowników;
  • możliwość rozwoju – nikt nie lubi stać w miejscu i robić ciągle tego samego. Szkolenia, możliwość awansu, kursy to ważny element codziennej pracy, który mobilizuje do działania;
  • stabilizacja – to jaka jest sytuacja firmy, jest niezwykle ważne. Firmy mające opinię rzetelnych pracodawców, którzy nie spóźniają się z pensją, oferują pełne świadczenia, a także inne benefity – przyciągają wykwalifikowanych pracowników;
  • dobre warunki pracy – wyposażenie miejsca miejsca pracy, poczynając od sprzętu, poprzez dostęp do niezbędnych aplikacji do fotela biurowego, aby komfortowo pracować – to wszystko jest niezwykle ważne, ponieważ podnosi komfort pracy;
  • pozytywna atmosfera – spędzamy w firmie 8 godzin dziennie, więc nic dziwnego, że każdy chciałby spędzić ten czas w miłej atmosferze;
  • niski poziom stresu – dużo mówi się, że stres może być powodem wielu chorób. Wszyscy są tego coraz bardziej świadomi, dlatego cenią sobie komfort i spokój.
Dzięki współpracy z Sodexo możemy zaproponować w ramach benefitów:

Jak zachęcić do pozostania w firmie?

Powstaje zatem pytanie: jak zatrzymać w firmie kluczowych pracowników? Należy bowiem pamiętać, że wyszkolony przez nas pracownik, który odchodzi, nie tylko osłabia naszą firmę. Przede wszystkim potencjalnie zasila konkurencję, która skorzysta z naszej inwestycji w rozwój pracownika. Dlatego jeśli mamy w swoich zespołach osoby, na których można polegać, nie pozwólmy im przejść do konkurencji! Sytuacje, w której headhunterzy sami odzywają się do najlepszych specjalistów, są coraz częstsze. Według badań firmy Deloitte aż 26% polskich firm ma problem z zatrzymaniem swoich kluczowych pracowników. Ponadto inny sondaż wskazuje, że w 2020 roku przy wzroście bezrobocia, i tak co piąty zatrudniony myślał o zmianie firmy.[3] Co zatem zrobić, aby nasi pracownicy nie myśleli o zmianie pracy?
  1. Doceń swojego pracownika – to wcale nie banał! Powiedzenie komuś, że się go docenia, to dobry wstęp do prowadzenia negocjacji.
  2. Nie ulegaj emocjom – rozmawiając z pracownikiem składającym wypowiedzenie, nie daj się ponieść negatywnym emocjom. Nawet jeśli nie uda Ci się go zatrzymać, podziękuj za współpracę i życz powodzenia. Klasa w biznesie to podstawa!
  3. Doceń współpracę – warto powiedzieć coś osobistego, być szczerym, odnieść się do przepracowanego wspólnie czasu.
  4. Poznaj motyw – dobrze jest dowiedzieć się, jaki jest prawdziwy powód rezygnacji. Da do to możliwość do przedstawienia kontroferty, która pomoże w zatrzymaniu danej osoby w firmie.
  5. Zaoferuj więcej – poza podwyżką warto również zaproponować coś więcej, skupiając się na indywidualnych potrzebach pracownika, jego rozwoju, jak i płaszczyźnie finansowej, gdzie poza pensją możemy zaoferować dodatkowe benefity, jak: dofinansowanie posiłków, prezenty okolicznościowe (karta i kupon podarunkowy) dodatkowa premia za wyniki osiągnięte cele (karta i kupon premiowy) , voucher, posiłki. To może okazać się punktem przetargowym naszych negocjacji.
Zazwyczaj powyższe elementy sprawiają, że udaje się zatrzymać pracownika na dłużej. Jeśli nie, koniecznie należy przeanalizować system płac, ścieżkę kariery, benefity czy atmosferę panującą w zespołach. Często bowiem za jedną osobą ruszą inne. >>> Poznaj korzyści dla pracodawców płynące z oferowania benefitów pozapłacowych
  1. https://businessinsider.com.pl/finanse/makroekonomia/bezrobocie-w-polsce-w-2020-r-prognozy-ekonomistow/g0ftkvm
  2. https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/praca/zmiana-pracy-powody-w-2020-r/cvdfz4s
  3. https://www.focusnauka.pl/artykul/co-zrobi-by-zatrzyma-w-firmie-najbardziej-cenionych-pracownikw