Przepis na idealny benefit wypełniają proste składniki, a ich połączenie nie jest tajemną sztuką, jednak wymaga cierpliwości, uważności i proaktywnej postawy pracodawców i HR-owców. Warto go modyfikować i stale ulepszać – by trafić w gusty pracowników i sprawić, że będą częściej sięgać po kawałki motywacyjnego tortu. Gdzie można znaleźć taki przepis? Na przykład w najnowszym raporcie Sodexo, w którym swoimi opiniami podzielili się pracownicy fizyczni i biurowi.

 

Ja wiem, co będzie dla nich najlepsze – to pułapka, w którą łatwo wpaść, gdy pracodawca bazuje wyłącznie na swoich przekonaniach i własnych wizjach doskonałego świadczenia pozapłacowego. Tymczasem najlepsze oferty świadczeń powstają z połączenia uważności oraz otwartości pracodawcy z tym, co mają do powiedzenia na ten temat sami pracownicy. Zgodnie z teorią benefity powinny wspierać motywację i zaangażowanie, a także zwiększać satysfakcję pracowniczą. W praktyce bywa jednak z tym różnie, gdyż perspektywa pracodawcy może być zupełnie inna niż zatrudnionych, co finalnie skutkuje niedopasowaniem benefitów do rzeczywistych potrzeb. Jak zatem uniknąć takiej pułapki? Przede wszystkim warto dać sobie czas i stworzyć przestrzeń do wypracowania wspólnych rozwiązań. Obserwacje branżowe, śledzenie trendów na rynku benefitów, ale przede wszystkim wsłuchiwanie się w głosy pracowników oraz znajomość specyfiki poszczególnych grup pracowniczych i pokoleniowych  – to działania, które przybliżają do porozumienia w kwestii narzędzi motywacyjno-rozwojowych.

 

Cechy idealnego benefitu

Jak pracownicy rozumieją pojęcie: „benefit idealny”? Jakimi cechami powinno się odznaczać takie świadczenie? Odpowiedzi na te pytania przynosi raport „Dwa światy – oczekiwania i potrzeby pracowników biurowych oraz fizycznych”, bazujący na najświeższych danych. Uczestnicy badania zrealizowanego dla Sodexo stwierdzili, że powinien on przede wszystkim wspierać domowy budżet (67%). Na tę zaletę benefitu respondenci zwrócili uwagę również w ubiegłorocznym badaniu.
Kluczową cechą jest także elastyczność pozwalająca odbiorcom świadczenia korzystać z niego wtedy, kiedy i jak chcą (63%). Benefit powinien być też czymś ekstra, na co nie można sobie pozwolić – tak przyznało 44% badanych pracowników, a zdaniem 38% ważne jest wspieranie zdrowego stylu życia. Nie bez znaczenia jest forma benefitu – powinna być ona nowoczesna (np. elektroniczna, mobilna), na co wskazało 25% badanych.

 

Jak widać, wszystkie te cechy perfekcyjnego benefitu z jednej strony współgrają z oczekiwaniami pracowników, a z drugiej korelują z tym, jak zmienia się współczesny świat i jakie stawia wyzwania. Potrzeba poczucia bezpieczeństwa jest priorytetowa, dlatego również świadczenia pozapłacowe powinny ją zaspakajać, np. poprzez odciążanie portfela pracowników w codziennych wydatkach lub zapewnienie dostępu do czegoś, co dla pracownika nie byłoby łatwe do osiągnięcia. W cenie są też rozwiązania, które pozwalają zatroszczyć się o zdrowie fizyczne i kondycję psychiczną oraz równowagę między życiem prywatnym a zawodowym. W dobie pandemii, gdy wiele usług zostało przeniesionych do sfery online, nie dziwi fakt, że dla części pracowników liczy się nowoczesna, przyjazna użytkownikowi forma, dzięki której można szybko i łatwo skorzystać z wybranej oferty.

 

Akcja – reakcja!

Czy w Twojej organizacji pakiet świadczeń jest idealny? Niełatwo o doskonałość – zwłaszcza wtedy, gdy chcielibyśmy zaspokoić odmienne pragnienia wszystkich. Jednak kluczem do sukcesu jest właśnie indywidualne podejście do pracowników oraz holistyczne spojrzenia na obszar zarządzania świadczeniami. Warto pamiętać, że inne mogą być potrzeby benefitowe pracowników biurowych, a inne osób wykonujących pracę fizyczną. Aby oferta stawała się coraz lepsza lub była po prostu wystarczająco dobra, warto znaleźć odpowiedzi na tego typu pytania:

  • Z jakimi wyzwaniami mierzą się pracownicy w mojej firmie i jakie działania ze strony pracodawcy mogłoby być dla nich wspierające?
  • Jak chcemy budować kulturę organizacyjną?
  • Jak realizujemy wartości takie jak otwartość, empatia, współpraca?
  • Czy dbamy o komunikację oferty benefitowej?
  • Czy sprawdzamy, w jaki stopniu pracownicy rzeczywiście korzystają z oferty, jak ją oceniają, czego potrzebują, czego im brakuje etc.?
  • Jak pandemia wpłynęła na oczekiwania benefitowe naszych pracowników?

 

Zmienność to niejako synonim dzisiejszych czasów i nie inaczej jest w przypadku benefitów. Dlatego świadczenia idealne to takie, które będą nadążać za rodzącymi się potrzebami i nowymi sytuacjami. A zmieniają się one choćby w ciągu jednego roku! Dla przykładu: wydatki związane z Bożym Narodzeniem to – zaraz po wakacjach letnich – największe wyzwanie dla domowego budżetu, o czym mówi aż 55% badanych pracowników. Dużego znaczenia nabierają wówczas benefity finansowe, co również znalazło odzwierciedlenie w opiniach uczestników badania. Warto zatem pomyśleć, które świadczenia wysunąć na pierwszy plan w szczególnych dla pracowników momentach i jak zmodyfikować lub uzupełnić ofertę, by była ona jak najbardziej użyteczna. Przykładowo, karta podarunkowa (czy tradycyjna, czy wirtualna) nie tylko pozwala wesprzeć pracowniczy portfel, lecz także można korzystać z niej w wygodny, elastyczny sposób  – wtedy, kiedy się chce, z możliwością wyboru.

 

Bez zgadywania – tylko konkrety

W projektowaniu idealnej oferty benefitowej kluczową rolę odgrywają…poszukiwania. Jeśli odkryjemy i zrozumiemy perspektywę swoich pracowników, to łatwiej będzie dostosować benefity. Warto poświęcić na to czas, gdyż jak pokazuje badanie Sodexo – aż 53% pracowników spośród tych, którzy negatywnie ocenili działania pracodawców w czasie pandemii w związku z funkcjonowaniem firmy, jako powód wskazało właśnie niedostosowanie benefitów do potrzeb. Zamiast zgadywać, wystarczy regularnie badać poziom satysfakcji ze świadczeń pozapłacowych i sprawdzać, czy nie zmieniają się oczekiwania pracowników. Być może jakiś element oferty benefitowej wymaga ulepszenia, a może jakieś świadczenie przestało pasować do realiów i lepiej zastąpić je czymś innym? Dla przykładu – jak pokazuje badanie Sodexo, trzech na czterech badanych, który nie mają regularnie finansowanych posiłków lub dostają jedynie owoce w biurze, chciałoby mieć regularnie dofinansowane posiłki w firmie. Czterech na dziesięciu badanych mogłoby z tego tytułu zrezygnować z któregoś z posiadanych świadczeń.

 

Otwarcie się na dialog – to pierwszy krok, dzięki któremu skrzyżują się ze sobą różne doświadczenia i potrzeby. Dwa światy: pracowników fizycznych i biurowych. Dwie perspektywy: pracodawcy i pracownika/kandydata do pracy. Z tego połączenia mogą powstać idealne benefity, które nadadzą motywacji odpowiedni kierunek.

 

Życzymy powodzenia w udoskonalaniu benefitowych „smaczków”!

* Badanie ilościowe „Potrzeby Pracowników 2021” zostało zrealizowane przez Instytut PBS na zlecenie Sodexo, na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie N=1004 pracowników firm. Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (wywiady internetowe) w czerwcu 2021 roku.  

Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.