Przepis na idealny benefit wypełniają proste składniki, a ich połączenie nie jest tajemnicą, jednak wymaga cierpliwości, uważności i proaktywnej postawy pracodawców i HR-owców. Warto go modyfikować i stale ulepszać – by trafić w gust pracowników i sprawić, że będą częściej sięgać po kawałki motywacyjnego tortu. Gdzie można znaleźć taki przepis? Przede wszystkim w najnowszym raporcie Sodexo, w którym swoimi opiniami podzielili się pracownicy fizyczni i biurowi.

Spis treści:

„Ja wiem, co będzie dla nich najlepsze” – to pułapka, w którą łatwo wpaść, gdy pracodawca bazuje wyłącznie na swoich przekonaniach i własnych wizjach doskonałego świadczenia pozapłacowego. Tymczasem najlepsze oferty świadczeń powstają z połączenia uważności oraz otwartości pracodawcy z tym, co mają do powiedzenia na ten temat sami pracownicy. Zgodnie z teorią benefity powinny wspierać motywację i zaangażowanie, a także zwiększać satysfakcję pracowniczą. W praktyce bywa jednak z tym różnie, gdyż perspektywa przedsiębiorcy może być zupełnie inna niż zatrudnionych, co finalnie skutkuje niedopasowaniem benefitów do rzeczywistych potrzeb. Jak zatem uniknąć takiej pułapki? Przede wszystkim warto dać sobie czas i stworzyć przestrzeń do wypracowania wspólnych rozwiązań! Obserwacje branżowe, śledzenie trendów na rynku benefitów, ale przede wszystkim wsłuchiwanie się w głosy pracowników oraz znajomość specyfiki poszczególnych grup pracowniczych i pokoleniowych – to działania, które przybliżają do porozumienia w kwestii narzędzi motywacyjno-rozwojowych.

Cechy idealnego benefitu

Jak pracownicy rozumieją pojęcie: „benefit idealny”? Jakimi cechami powinno się odznaczać takie świadczenie? Odpowiedzi na te pytania przynosi raport potrzeb pracowników 2022 „Bez maski. Pracownik tu i teraz ”, bazujący na najświeższych danych.

Jak widać, wszystkie wymienione cechy idealnego benefitu z jednej strony współgrają z oczekiwaniami pracowników, a z drugiej korelują z tym, jak zmienia się współczesny świat i jakie stawia wyzwania. Potrzeba poczucia bezpieczeństwa jest priorytetowa, dlatego również świadczenia pozapłacowe powinny ją zaspakajać, np. poprzez odciążanie portfela pracowników w codziennych wydatkach lub zapewnienie dostępu do czegoś, co dla pracownika nie byłoby łatwe do osiągnięcia.

W cenie są też rozwiązania, które pozwalają zatroszczyć się o zdrowie fizyczne i kondycję psychiczną oraz równowagę między życiem prywatnym a zawodowym. W dobie pandemii, gdy wiele usług zostało przeniesionych do sfery online, nie dziwi fakt, że dla części pracowników liczy się nowoczesna, przyjazna użytkownikowi forma, dzięki której może szybko i łatwo skorzystać z wybranej oferty.

Akcja – reakcja!

Czy w Twojej organizacji pakiet świadczeń jest idealny? Niełatwo o doskonałość – zwłaszcza wtedy, gdy chcielibyśmy zaspokoić odmienne pragnienia wszystkich. Jednak kluczem do sukcesu jest właśnie indywidualne podejście do pracowników oraz holistyczne spojrzenia na obszar zarządzania świadczeniami. Warto pamiętać, że inne mogą być potrzeby benefitowe pracowników biurowych, a inne osób wykonujących pracę fizyczną. Aby oferta stawała się coraz lepsza lub była po prostu wystarczająco dobra, warto znaleźć odpowiedzi na pytania typu:

  • Z jakimi wyzwaniami mierzą się pracownicy w mojej firmie?
  • Jakie działania ze strony pracodawcy mogłoby być wspierające dla pracowników?
  • Jak chcemy budować kulturę organizacyjną?
  • Jak realizujemy wartości tj. otwartość, empatia, współpraca?
  • Czy dbamy o komunikację oferty benefitowej?
  • Czy sprawdzamy, w jakim stopniu pracownicy rzeczywiście korzystają z oferty, jak ją oceniają, czego potrzebują, czego im brakuje itp.?
  • Jak pandemia wpłynęła na oczekiwania benefitowe naszych pracowników?

Zmienność to niejako synonim dzisiejszych czasów i nie inaczej jest w przypadku benefitów. Z tego powodu idealne świadczenia to takie, które będą nadążać za rodzącymi się potrzebami i nowymi sytuacjami. Warto mieć na uwadze, że zmieniają się one choćby w ciągu jednego roku!

Warto zatem pomyśleć, które świadczenia wysunąć na pierwszy plan w szczególnych dla pracowników momentach i jak zmodyfikować lub uzupełnić ofertę, by była ona jak najbardziej użyteczna. Np. Karta Podarunkowa i Wirtualna Karta Podarunkowa nie tylko pozwalają wesprzeć pracowniczy portfel, ale także można korzystać z nich w wygodny, elastyczny sposób  – wtedy, kiedy się chce, z możliwością wyboru.

Bez zgadywania – tylko konkrety

W projektowaniu idealnej oferty benefitowej kluczową rolę odgrywają poszukiwania. Jeśli odkryjemy i zrozumiemy perspektywę swoich pracowników, to łatwiej będzie dostosować benefity. Warto poświęcić na to czas, gdyż jak pokazuje badanie Sodexoaż 45% pracowników twierdzi, że benefity są niedostosowanie do potrzeb. Zamiast zgadywać, wystarczy regularnie badać poziom satysfakcji ze świadczeń pozapłacowych i sprawdzać, czy nie zmieniają się oczekiwania pracowników. Być może jakiś element oferty benefitowej wymaga ulepszenia, a może jakieś świadczenie przestało pasować do realiów i lepiej zastąpić je czymś innym? Co  ważne, aż 80% pracowników nie było pytanych o preferencje benefitowe, a aż 90% chciałoby być pytanym.

Dla przykładu:

Otwarcie się na dialog – to pierwszy krok, dzięki któremu skrzyżują się ze sobą różne doświadczenia i potrzeby. Dwa światy: pracowników fizycznych i biurowych. Dwie perspektywy: pracodawcy i pracownika/kandydata do pracy. Z tego połączenia mogą powstać idealne benefity, które nadadzą motywacji odpowiedni kierunek.

[1] Badanie ilościowe „Potrzeby Pracowników 2022” zostało zrealizowane przez Instytut PBS na zlecenie Sodexo, na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie N=1211 pracowników firm. Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (wywiady internetowe) w czerwcu 2022 roku.  

Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.