Lojalni klienci, przywiązani do danej marki (regularnie dokonujący zakupów lub korzystający z jej usług) tworzą najbardziej wartościową grupę odbiorców, ponieważ są wiarygodnymi ambasadorami. W związku z tym należy o nich szczególnie zadbać. Sprawdzoną metodę na umacnianie tej więzi stanowi marketing relacji. Jednym z najczęściej wykorzystywanych w jego ramach narzędzi jest program lojalnościowy. Jednak aby takie długoterminowe, nastawione na osiągnięcie konkretnego celu przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem, niezbędne okazuje się staranne opracowanie projektu i wdrożenie go w odpowiedni sposób. Poznaj najważniejsze cechy charakteryzujące skuteczne programy lojalnościowe!

Co to jest program lojalnościowy ?

Program lojalnościowy jest narzędziem promocyjnym skierowanym do stałych klientów (programy B2C) bądź partnerów biznesowych, kontrahentów (programy B2B). Ma za zadanie nagradzać ich za regularne dokonywanie zakupów lub korzystanie z usług. Wykonywanie pożądanych przez organizatorów czynności jest premiowane adekwatną do zaangażowania ilością punktów, które są gromadzone w programie. Po osiągnięciu określonego pułapu, użytkownik może wymienić je na bonus wybrany z katalogu nagród. Przemyślane programy lojalnościowe przynoszą wielopoziomowe korzyści – wyniki finansowe firmy ulegają poprawie, ponadto wzmacnia się więź emocjonalna między marką a klientem bądź partnerem biznesowym, który czuje się ważny i doceniony.

Czym powinien cechować się efektywny program lojalnościowy?

Dobry program lojalnościowy – jak go stworzyć, aby wyróżnić się na tle konkurencji, zaskoczyć klientów lub partnerów i zachęcić ich do uczestnictwa w projekcie? Główne cechy charakterystyczne takiego przedsięwzięcia to:

  • maksymalnie proste i precyzyjnie sformułowane zasady,
  • personalizacja oraz spójność ze strategią konkretnej firmy,
  • przyciągające uwagę nagrody – wzbudzające zainteresowanie i dopasowane do rzeczywistych potrzeb odbiorców,
  • wizja uzyskania namacalnych korzyści,
  • realna możliwość zdobycia bonusów w stosunkowo krótkim czasie,
  • optymalny mechanizm – ani za łatwy, ani zbyt trudny,
  • chwytliwa, utrwalająca się w pamięci nazwa,
  • odpowiednia promocja programu w różnych kanałach,
  • mobilizowanie do działania za sprawą zastosowania mechanizmów grywalizacji,
  • stała komunikacja z uczestnikami,
  • bieżąca kontrola całego przedsięwzięcia i szybkie rozwiązywanie ewentualnych problemów,
  • mierzenie skuteczności realizowanych działań.

Pamiętaj – o wiele łatwiej jest zatrzymać przy sobie dotychczasowych klientów, niż dotrzeć do nowych odbiorców. Dlatego patrz długoterminowo. Konsekwentnie buduj lojalność klientów, partnerów biznesowych czy kontrahentów, aby chętnie oni do Ciebie wracali i polecali Twoją firmę innym.

Program lojalnościowy, który działa – jakich błędów unikać? Podsumowanie

Wiedząc, jakie są składniki przepisu na cieszący się popularnością i skuteczny program lojalnościowy, należy jednocześnie poznać listę błędów, których popełnianie negatywnie oddziałuje na powodzenie tego typu inicjatywy. Do tej kategorii zalicza się przede wszystkim: ignorowanie potrzeb grupy docelowej, skomplikowane zasady, czasochłonną rejestrację, nieatrakcyjne nagrody, brak spójności ze specyfiką marki, schematyczne działanie oraz ograniczoną możliwość monitorowania przez użytkowników czynionych postępów. Eliminowanie tych nieprawidłowości to klucz do stworzenia dobrego programu lojalnościowego (i to bez względu na branżę, w jakiej się działa). Warto zapamiętać te informacje, a potem wykorzystać je w praktyce!

Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.