Przeprowadzone w sierpniu 2021 r. badanie „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie” wskazało, że w ostatnim roku aż 73% Polaków wzięło udział w różnego rodzaju akcjach promocyjnych, a 50% z nich uczestniczyło w nich nawet kilka razy w miesiącu. Co sprawia, że konkursy, loterie i programy lojalnościowe są obecnie tak popularne? Czego oczekujemy od tego typu akcji?

Kto bierze udział w akcjach promocyjnych?

Miłośników akcji promocyjnych jest wśród nas bardzo wielu. Według badania „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie” przeprowadzonego przez Biostat 7 na 10 Polaków przynajmniej raz na przestrzeni ostatniego roku wzięło udział w loterii, konkursie lub programie lojalnościowym. Przeważającą grupą są osoby do 40 roku życia (18 – 29 lat: 80,0%; 30 – 39 lat: 82,9%), z kolei respondenci w wieku powyżej 60 lat zdecydowanie częściej wskazywali całkowity brak zaangażowania w akcje promocyjne (40,9%).

Jak wynika z badania, każda grupa wiekowa wykazuje zainteresowanie akcjami promocyjnymi. Choć respondenci powyżej 60 lat, nieco rzadziej uczestniczyli w konkursach, loteriach czy programach lojalnościowych, to 60% z nich nadal była zainteresowana tego typu akcjami. Ponadto, gdy weźmiemy pod uwagę, że większość loterii i konkursów przeprowadzana jest w Internecie, a programy lojalnościowe często wymagają posiadania dedykowanej aplikacji, to wynik ten jest naprawdę wysoki.

Co motywuje do wzięcia udziału w akcjach promocyjnych?

Większość ludzi chce oszczędzać. Okazji do tego szukamy w niemalże każdym aspekcie życia. Niekiedy nawet niewielka zachęta w postaci „kup 2, a 3 otrzymasz gratis” sprawia, że w koszyk zakupowy chętniej się zapełnia. Jednak w czasach, kiedy rabaty i zniżki otaczają nas z każdej strony, polscy konsumenci szukają w akcjach promocyjnych czegoś więcej.

Jak potwierdza badanie przeprowadzone na zlecenie Sodexo „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie” największą motywacją do wzięcia udziału w akcjach promocyjnych są nagrody oraz wspomniana już wcześniej chęć oszczędzania – takich odpowiedzi udzieliło odpowiednio 63,4% i 58% uczestników. Jednak co ciekawe, niemal połowa Polaków korzysta z promocji także dla zabawy i chęci urozmaicenia codziennego życia. Uczestnictwo w konkursie, loterii czy programie lojalnościowym jest więc czymś, co z jednej strony ekscytuje, a z drugiej pozwala podreperować budżet domowy.

Jakich akcji promocyjnych oczekują Polacy?

Wśród akcji promocyjnych największą popularnością cieszą się programy lojalnościowe, do których na przestrzeni ostatniego roku przystąpiło aż 69,9% badanych. Na drugim miejscu uplasowały się loterie, które zaangażowały 65,5% uczestników, a na trzecim miejscu z wynikiem 57,9% znalazły się promocje z gratisami.

Z kolei miejsce akcji nie ma dla konsumentów dużego znaczenia. Choć 43,7% badanych brało udział w akcjach promocyjnych wyłącznie stacjonarnie, a 19,5% wyłącznie w Internecie, to aż 36,7% uczestniczyło w nich zarówno stacjonarnie, jak i w Intrenecie. Polscy konsumenci są gotowi wziąć udział w akcji promocyjnej w każdej formie, jeżeli tylko zachęci ich ona do zaangażowania się. Organizatorzy mają więc swobodę wyboru, gdzie zostanie przeprowadzony konkurs czy też loteria – w tym przypadku powinni kierować się wyłącznie specyfiką oraz celem akcji.

Jakie nagrody są najbardziej pożądane?

Marketerzy prześcigają się w organizowaniu coraz bardziej angażujących i nieszablonowych promocji, by przyciągnąć uwagę konsumentów oraz związać ich z marką na dłużej. Badanie potwierdziło, że, konsumenci są tak przyzwyczajeni do różnego rodzaju działań promocyjnych, że trudno wyobrazić sobie zwiększanie sprzedaży czy udziałów w rynku bez ich organizacji. Ponadto niezmiennie od lat, najważniejsze dla sukcesu akcji promocyjnej są nagrody. To właśnie one przyciągają zainteresowanie klientów, angażują i motywują do konkretnych zachowań lub do interakcji z firmą, marką czy produktem. Dlatego tak ważna jest ich atrakcyjność, odpowiednie dopasowanie do preferencji i oczekiwań grupy docelowej, a także ich forma.

mówi Karol Kamas, dyrektor marketingu i rozwoju w Sodexo Benefits and Rewards Services.

Jak wynika z badania, zachętą do wzięcia udziału w promocjach dla 71% ankietowanych są nagrody pieniężne, takie jak np. eVouchery do konkretnych sklepów, wartościowe karty podarunkowe czy też karty przedpłacone np. w postaci Wirtualnej Karty Premiowej Sodexo. Z kolei nagrody rzeczowe, takie jak hulajnogi czy sprzęt elektroniczny są atrakcyjne tylko dla połowy ankietowanych. Znacznie niżej zostały ocenione rabaty czy wręczanie produktów własnych danego producenta, które paradoksalnie są często stosowane w praktyce. Z kolei prezenty w formie przeżyć, typu wycieczki czy pobyty w SPA, są w stanie zainteresowań jedynie 20% badanych.

Akcje promocyjne z nagrodami pieniężnymi stanowią więc klucz do sukcesu konkursu, loterii czy też programu lojalnościowego. Polacy szukają okazji do oszczędzania, w związku z czym dodatkowa gotówka z pewnością będzie dobrą motywacją do wzięcia udziału w akcji.

Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.