Który Mikołaj przyjdzie… w styczniu?

Styczeń jest ulubionym miesiącem uczestników programów lojalnościowych. W pierwszym miesiącu roku łączna wartość odbierania nagród rzeczowych jest dwa razy większa niż w grudniu i sześć niż w maju – wynika z analiz Sodexo Benefits and Rewards Services. Uczestnicy programów wsparcia sprzedaży zbierają punkty w ramach wyznaczonych zadań (np. e-learning, ekspozycja produktu), a te wymieniane są na nagrody. Jak pokazują analizy Sodexo Benefits and Rewards Services, choć programy lojalnościowe mają różne cykle, bo wspierają miesięczne, kwartalne i roczne kampanie sprzedażowe, to zdobyte punkty w większości rozliczane są rocznie. A to przypada zwykle na koniec roku kalendarzowego, stąd uczestnicy są nagradzani przede wszystkim na początku roku. – W styczniu znacząco rośnie liczba odbieranych nagród rzeczowych. Co ciekawe, w tym okresie łączna ich wartość jest ponad dwukrotnie wyższa niż grudniu - miesiącu, który jako drugi znajduje się na podium i sześć razy większa niż w maju, kiedy to nagród rzeczowych odbieranych jest najmniej. Uczestnicy chętnie sięgają po Karty przedpłacone i Kupony Sodexo, a to ze względu na ich uniwersalizm i wygodę korzystania – mówi Małgorzata Kroh, dyrektor marketingu i rozwoju w Sodexo Benefits and Rewards Services Roczne rozliczenie punktów i odbiór nagród to także czas na pytania o efektywność i skuteczność programów lojalnościowych. Co decyduje o skuteczności programu wsparcia sprzedaży? Ważne jest dopasowanie celów stawianych w programie do skali działalności biznesowej kontrahentów – np. do miesięcznie generowanego obrotu. Warto przy tym rozważyć nagradzanie za aktywności inne niż same transakcje zakupowe. – Uczestnicy stają się aktywni dopiero wtedy, gdy zyskują poczucie, że znają cel programu i mają pewność, że ich wysiłek zostanie odpowiednio doceniony. Aby tak się stało niezbędne jest wywołanie emocji, czego bez poznania potrzeb, motywacji pracowników nie osiągniemy. Analiza potrzeb potrzebna jest także do tego by rozumieć jakie elementy programu będą najefektywniejsze. Na przykład czy i kiedy w programie powinniśmy postawić na rankingi i współzawodnictwo. Oczywiście złotym środkiem pozostają nagrody – dopasowane do potrzeb i relatywnie łatwo dostępne – wyjaśnia Małgorzata Kroh. Założenia dobrego programu muszą uwzględniać możliwości uczestników. W przypadku Platformy Lojalnościowej Sodexo, wszystkie informacje o zgromadzonych punktach i potencjalnych nagrodach są dostępne online. W zamian za osiąganie celów sprzedażowych, uczestnicy mogą wybierać spośród 2 tysięcy atrakcyjnych nagród, takich jak e-vouchery, kupony, karty przedpłacone i nagrody rzeczowe.