Kiedy zdecydować się na bony, kiedy na karty premiowe, a kiedy na cyfrowe vouchery?

Organizując akcję promocyjną, warto pamiętać, że nie każda nagroda przyniesie oczekiwany przez nas efekt. Diabeł tkwi w szczegółach, a konkretnie w trzech. Nagroda, która motywuje skutecznie, musi być dopasowana do charakteru i celu akcji, modelu biznesowego firmy oraz, co bardzo istotne, do oczekiwań odbiorców. Zastanawiasz się, jaki rodzaj nagrody wybrać spośród kuponów, kart premiowych czy eVoucherów? Podpowiadamy.
 

Czym różnią się od siebie bony premiowe, karty premiowe i eVouchery?

 
Zarówno bony (kupony), karty premiowe, jak i eVouchery są rozwiązaniami, które wspierają działania sprzedażowe firmy. To doskonała alternatywa dla nagród rzeczowych, bo są prostymi organizacyjnie narzędziami motywacyjnymi i lojalnościowymi w biznesie – zarówno w B2B, jak i B2C. Co więcej jako nagrody, sprawdzają się zarówno w długofalowych akcjach lojalnościowych (programach), jak i krótkofalowych akcjach wsparcia sprzedaży, takich jak promocje, konkursy czy loterie.
 
To, co je różni, to sposób ich dostarczenia do uczestnika akcji lub programu oraz forma i zakres ich wykorzystania. Każdy z tych produktów lepiej sprawdza się w innej sytuacji oraz innej grupie docelowej.
 
Kupon Premiowy (bon) to znana, ceniona nagroda, która jest mocno zakorzeniona na naszym rynku. Przyjmuje on formę papierowego „bonu” o określonym nominale. Osoba nagrodzona może zrealizować taki bon w sklepach stacjonarnych akceptujących kupony i wymienić go na wymarzoną nagrodę. Sieć punktów akceptujących systematycznie się rozszerza. Dziś to ponad 60 000 punktów, wśród których wymienić można najpopularniejsze sieci handlowe, jak Biedronka, Lidl, IKEA, Rossmann czy salony Media Markt. Kupon premiowy to nagroda dla osób ceniących tradycyjne rozwiązania. Sprawdzi się, jeśli w grupie docelowej są ceniące klasyczne, niezaawansowane technologicznie rozwiązania lub gdy organizatorom akcji zależy na nawiązaniu relacji z klientem, np. gdy handlowiec osobiście wręczy klientowi nagrodę.
kupon-premiowy
Karta Premiowa to przedpłacona karta Mastercard. Można nią płacić zarówno na terenie Polski, jak i za granicą oraz w internecie, a także wypłacać gotówkę z bankomatu. Jest doładowywana przez organizatora akcji dowolną kwotą. Karta może być wykorzystana do jednorazowych akcji, takich jak konkurs czy loteria, ale też w programach lojalnościowych, partnerskich czy motywacyjnych, ponieważ może być zasilana wielokrotnie. Nagrodzony za pomocą Karty Premiowej może bezpiecznie zapłacić za wybraną przez siebie nagrodę (zbliżeniowo, online lub za pomocą telefonu). To nagroda uniwersalna, która według badań, jest najbardziej pożądana przez użytkowników, bo daje swobodę wyboru.
 
Karta Premiowa nie wymaga ponadto dodatkowego zaangażowania ze strony obdarowanego, bo jest gotowa do użycia zaraz po jej otrzymaniu. Nie jest konieczna wizyta w banku, otwieranie dedykowanego rachunku czy aktywacji karty. To, co wyróżnia karty, to możliwość nadrukowania na nich dowolnej grafiki, np. związanej z marką czy akcją. Dzięki temu nagroda może być nośnikiem wzmacniającym komunikację akcji oraz przywiązanie do marki. Jako nagroda uniwersalna, sprawdzi się w każdej grupie docelowej.
karta-premiowa
W odpowiedzi na pandemiczne wyzwania powstał jej cyfrowy odpowiednik, którym jest Wirtualna Karta Premiowa. Od jej klasycznej wersji różni ją przede wszystkim forma przekazania, która odbywa się całkowicie online. Kod dostępowy dostarczany jest e-mailem, bez przesyłek, paczek i kontaktu z kurierem – bezpośrednio do osoby obdarowanej, a po aktywacji na wirtualna.sodexo.pl i dodaniu do portfela Google Pay lub Apple Pay, pełni dokładnie taką samą rolę jak tradycyjna Karta Premiowa. Umożliwia płatności zbliżeniowe telefonem w sklepach i punktach usługowych, płatności w internecie oraz zbliżeniowe wypłaty z bankomatu. Wirtualne karty przedpłacone Sodexo to rozwiązanie na miarę czasów. Bezpieczne, nowoczesne, ekologiczne i wygodne.
wirtualna-karta-premiowa
Całkowicie cyfrowymi nagrodami są również eVouchery. To e-karty prezentowe w formie kodów o wybranej wartości do określonej sieci sklepów, przekazywane do uczestnika akcji e-mailem lub SMS-em. To nagroda dopasowana do nowej rzeczywistości. By z niej skorzystać, nie trzeba wychodzić z domu. Sprawdzi się w przypadku osób, które sprawnie poruszają się w świecie online. eVoucher można zrealizować zarówno w trakcie zakupów robionych w internecie, jak i w sklepach stacjonarnych.
evoucher
To właśnie najważniejsze różnice między kuponami, kartami a eVoucherami Sodexo. Jak zatem dopasować je do akcji?

Kupony Premiowe Sodexo

Przypomnijmy: bonami premiowymi (kuponami) można płacić w akceptujących je sklepach w całej Polsce. Dlaczego warto z nich skorzystać?

Zalety:

  • Kupony są akceptowane przez ponad 60 000 punktów w całej Polsce. Na stronie Sodexo znajdziesz pełną listę sieci, w których można je zrealizować.
  • Są zwolnione z podatku VAT. Należą do znaków legitymacyjnych (zdefiniowanych w art. 921[15] Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że w świetle prawa nie są ani towarem, ani usługą.
  • Nie wymagają magazynowania i zapewniają minimalną logistykę nagród. W Sodexo to my możemy dostarczyć kupony do osób nagradzanych.
Więcej o bonach przeczytasz w artykule Kupony premiowe, czyli coś szytego na miarę.

Kiedy zdecydować się na bony premiowe?

Bon jako nagrodę w akcji warto wybrać w następujących sytuacjach:
  • kiedy chcesz zorganizować akcję ograniczoną czasowo,
  • kiedy chcesz nagrodzić uczestników programu lojalnościowego,
  • kiedy szukasz alternatywy dla nagród rzeczowych,
  • kiedy chcesz dać uczestnikom możliwość wyboru z szerokiego katalogu nagród,
  • kiedy masz określony nominał, jakim nagradzasz uczestników,
  • kiedy zależy Ci na szybkiej realizacji zamówienia (w Sodexo dostarczamy kupony do 72 h),
  • kiedy szczególnie istotne jest, by nagroda została przekazana uczestnikowi przez Twojego handlowca,
  • kiedy Twoją grupą docelową są osoby preferujące tradycyjne nagrody.

Przykłady akcji, w których wykorzystano kupony premiowe

Akcję, w której nagrodą były Kupony Premiowe Sodexo o wartości 150 zł, zorganizowała m.in. firma McCain. Promocja „Bądź profesjonalistą w dostawie i na wynos” motywowała do zakupu produktów McCain osoby prowadzące działalność gospodarczą w branży gastronomicznej.
 
W trwającej 2,5 miesiąca akcji promocyjnej „Zyskaj z Shell Helix” bony Sodexo wykorzystała również firma Shell Helix. Kuponami o wartości 50 zł nagradzała za zakup określonych produktów. W akcji mogli wziąć udział członkowie programu lojalnościowego Klub Partnerów Shell Helix.
 
Bony wykorzystała również firma Wawel w niespełna miesięcznej akcji „Jeden to za mało”, w której nagradzała konsumentów za zakupienie dwóch dowolnych czekolad i zrealizowanie zadania konkursowego. Do wygrania były m.in. kupony Sodexo o wartości 100 zł.

Karty Premiowe Sodexo

Klasyczne Karty Premiowe są ważne od 12 miesięcy do 3 lat, a karty wirtualne 8 miesięcy. Można je doładowywać wielokrotnie, dzięki czemu nagrodzony, który otrzymał kartę premiową, nie musi jej otrzymywać kolejny raz.

Zalety:

  • Zapewniają pełną swobodę wyboru nagrody przez obdarowanych – nowoczesne płatności na całym świecie, w internecie, możliwość wypłaty z bankomatu.
  • Dają możliwość łatwej rozbudowy akcji i przeniesienia jej na platformę lojalnościową.
  • Można je spersonalizować, wybierając własną szatę graficzną lub określając jej sieć akceptacji (np. konkretne branże lub punkty) – wyjątek w tym zakresie stanowią karty wirtualne.
  • Umożliwiają bezpieczne płatności bezdotykowe i internetowe.
  • Dodatkowo, ponieważ karty są tzw. „pieniądzem elektronicznym”, wartość ich zasilenia jest zwolniona z podatku VAT.

Kiedy wybrać karty premiowe?

Karty premiowe doskonale sprawdzą się jako nagrody w programach lojalnościowych oraz motywacyjnych, bazujących na doładowaniu kart, a także w akcjach krótkoterminowych, takich jak promocje, konkursy, loterie i sprzedaż premiowa. Będą dobrym wyborem:
 
  • gdy chcesz zorganizować akcję aktywacyjną np. konkurs, loterię, promocję,
  • gdy chcesz zorganizować długotrwałą akcję i planujesz nagradzać uczestników kilkakrotnie (karty można doładowywać),
  • gdy szukasz atrakcyjnej alternatywy dla gotówki,
  • gdy chcesz nagradzać uczestników dowolnymi kwotami,
  • gdy chcesz spersonalizować nagrodę,
  • gdy szukasz skutecznej nagrody dla urozmaiconej grupy docelowej,
  • gdy szukasz bezpiecznej nagrody dla swoich odbiorców,
  • gdy chcesz kwestie logistyczne nagród ograniczyć do niezbędnego minimum.
Czytaj też: Karty przedpłacone. Czy czeka nas boom na tę formę nagradzania?

Kto już skorzystał kart premiowych?

Chociażby firma Amica w akcji „Para korzyści”. Za zakup piekarnika i płyty do zabudowy postanowiła nagrodzić klientów kartą przedpłaconą zasiloną kwotą 400 zł.
 
Z tego narzędzia skorzystała również Loteria Alior Bank w akcji "Urządź się wygodnie”, w której wygrać można było 3 x 40 000 zł na Karcie Premiowej Sodexo.
 
Z kolei w świątecznej promocji Hammera każdy, kto zakupił jeden z tych trzech modeli telefonu, mógł otrzymać kartę przedpłaconą Sodexo o wartości 50-200 zł.
 
Wirtualna Karta Premiowa jest natomiast bardzo popularną nagrodą mi.in. w programach partnerskich prowadzonych w branżach cechujących się dużą konkurencją, jak np. przeżywająca dziś prawdziwy boom fotowoltaika. W programie firmy ATN Energy Fotowoltaika każde skuteczne polecenie, skutkujące zawarciem nowej umowy, premiowane jest konkretną kwotą przekazaną na wirtualnej karcie premiowej. Każdy 1 kWp instalacji to 50 zł. Górnego limitu nie ma.

eVouchery Sodexo

To jedna z elektronicznych nagród Sodexo dostosowanych do nowej rzeczywistości COVID-19. eVouchery pozwalają nagrodzić odbiorców nie tylko natychmiastowo, ale przede wszystkim w pełni bezpiecznie. Można je zamówić, rozdystrybuować i zrealizować online, nie wychodząc z domu.

Zalety:

W ramach jednego zamówienia możesz nabyć eVouchery do różnych sklepów – w ten sposób znajdziesz nagrody ściśle dopasowane do upodobań Twoich odbiorców. Ponadto:
  • eVoucher jest przekazywany drogą elektroniczną,
  • to Ty wybierasz kwotę, którą osoba nagrodzona może wykorzystać w określonej przez Ciebie sieci sklepów lub/i w sklepie internetowym,
  • voucher w formie elektronicznej jest ekologicznym rozwiązaniem,
  • realizacja nagrody jest dla beneficjenta bardzo prosta – voucher może zrealizować w sklepach stacjonarnych, np. okazując sprzedawcy kod w swoim telefonie lub wpisując kod w koszyku zakupów w sklepie online.
Zapoznaj się z pełną listą eVoucherów dostępnych w Sodexo.

Kiedy wybrać eVoucher?

Zdecyduj się na eVoucher:
  • jeśli chcesz zorganizować akcję aktywacyjną, np. konkurs, loterię, promocję,
  • jeśli stawiasz na cyfrowe rozwiązania,
  • jeśli chcesz nagrodzić dużą grupę osób w szybkim czasie,
  • jeśli chcesz maksymalnie oszczędzić na dystrybucji nagrody,
  • jeśli zależy Ci na bezpieczeństwie w czasie pandemii koronawirusa.

Jak można wykorzystać eVoucher?

Planując własną akcję z wykorzystaniem eVoucherów, możesz zainspirować się działaniami kilku marek organizujących loterie czy konkursy.
 
Przykładowo Santander Bank w akcji „POStaw na terminal do 9 msc bez czynszu” nagradzał przedsiębiorców, którzy za pośrednictwem banku zamówili swój pierwszy terminal. Nagrodą było zwolnienie z opłat na 9 miesięcy oraz dodatkowo 500 zł w formie e-Vouchera do wydania w sklepach RTV Euro AGD.
 
W swojej świątecznej loterii „Tym, którzy kochają być razem” eVouchery wykorzystał też Tymbark.
 
Marka Danone dla kupujących w sieci Carrefour jogurty Fantasia zorganizowała konkurs „Bądź stylowa jak Fantasia”, w którym do wygrania były m.in. eVouchery Zalando.
*
Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na kupon premiowy, kartę przedpłaconą czy cyfrowy eVoucher, każdy z tych produktów możesz kupić w Sodexo. Nagrodę swobodnie dopasujesz do grupy odbiorców oraz celów Twoich działań. W dowolnym momencie możesz też rozwinąć z nami krótkofalowe działanie w długofalowy program lojalnościowy dla Twoich partnerów biznesowych lub motywacyjny dla sił sprzedaży.