Loteria jest jednym z najpopularniejszych narzędzi wsparcia sprzedaży. Proste zasady i niewielki wysiłek, jakim muszą wykazać się uczestnicy, pozwalają stosować ją w szerokich grupach odbiorców. Loteria umożliwia nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale także budowę pozytywnych emocji wokół marki poprzez element zabawy. Z drugiej jednak strony organizatorzy takich akcji muszą spełnić szereg wymogów formalno-prawnych. Sporym wyzwaniem jest również wybór atrakcyjnych nagród. Na co należy zatem zwrócić uwagę organizując loterię?

 

Czym jest loteria?

 

Loteria to gra, w której o wygranej decyduje losowanie. Uczestnicy wchodzą do gry poprzez wykonanie określonej czynności. Wyróżnia się kilka rodzajów loterii: fantowe, pieniężne, promocyjne i audioteksowe. Najczęściej stosowane są te dwie ostatnie i to właśnie na nich się skupimy.

 

W loterii promocyjnej oczekuje się od uczestników dostarczenia dowodu nabycia towaru lub skorzystania z usługi np. w formie paragonu. Wygrane w formie pieniężnej lub rzeczowej trafiają do osób, które taki dowód przedstawią w formie zgodnej z regulaminem.

 

W loterii audioteksowej uczestnicy wchodzą do gry poprzez wykonanie odpłatnego połączenia telefonicznego lub wysłanie wiadomości tekstowej SMS o określonej treści. Wylosowany uczestnik (bądź uczestnicy) otrzymuje nagrodę rzeczową lub pieniężną. Podobnie jak w przypadku loterii promocyjnej, loteria audioteksowa przebiega zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie.

 

Czym jest wsparcie sprzedaży i jak je realizować? Dowiedz się więcej

 

Dlaczego warto zorganizować loterię?

 

Loteria jest niezwykle efektywnym narzędziem marketingowym. Umożliwia zarówno zwiększenie poziomu sprzedaży, jak i promowanie marki na rynku, co pozwala na podjęcie skutecznej rywalizacji z konkurencją. Dzięki temu, że kojarzy się z dobrą zabawą, loteria jest sprawdzonym sposobem na budowę pozytywnych emocji wokół produktu i marki. A to sprzyja wzmacnianiu lojalności klienta. Co więcej, firma organizująca taką akcję może także pozyskać dane osobowe klientów, które wykorzysta w swoich kolejnych działaniach.

 

Atrakcyjne nagrody i prostota zasad sprawiają, że loterie cieszą się niesłabnącą popularnością. Dokonanie zakupu oraz zgłoszenie udziału w loterii wymaga niewielkiego zaangażowania, w zamian za co uczestnik zyskuje realną szansę na zdobycie wartościowych nagród. Potencjał i siła loterii wynikają z faktu, że uczestnik kupując produkt za niewielką sumę, może dzięki temu wygrać np. samochód lub roczną pensję.

 

Do udziału w loterii można zgłosić się na wiele sposobów – za pośrednictwem internetu lub aplikacji, poprzez wysłanie SMS-a lub zakupienie tradycyjnej, papierowej zdrapki. Kolejna możliwość polega na wypełnieniu kuponu loteryjnego i wrzuceniu go do urny znajdującej się np. w centrum handlowym.

 

Loteria może być kierowana do różnych grup odbiorców. Z raportu Wsparcie sprzedaży w czasach pandemii”, przygotowanego w październiku 2020 r. przez PBS na zlecenie Sodexo, wynika, że popularność loterii jest porównywalna w przypadku klientów B2B (37%) i klientów B2C (34%), nawet jeśli w tej pierwszej grupie częściej stosuje się programy lojalnościowe. Warto przy tym zaznaczyć, że skuteczność loterii jest nieco wyżej oceniana w grupie B2C (20%) niż w B2B (15%).

Szereg wyzwań dla organizatora akcji

 

Organizacja loterii promocyjnej wiąże się z obowiązkiem spełnienia określonych warunków formalno-prawnych. Z powodu samego faktu losowania jej zasady podlegają przepisom Ustawy o grach hazardowych. Loteria może odbyć się dopiero po uzyskaniu zezwolenia Dyrektora Izby Administracji Skarbowej. Musi on zaakceptować regulamin akcji, co może zająć do 2 miesięcy od złożenia odpowiedniego wniosku. Następnie organizator uiszcza opłatę administracyjną w wysokości 10% wartości puli nagród.

 

Organizator musi przedstawić gwarancję bankową na kwotę, która odpowiada wartości wygranych przewidzianych w loterii. Taka gwarancja jest niezbędna do oceny, czy dany podmiot rzeczywiście jest w stanie wydać nagrody zwycięzcom. Ponadto w przypadku wygranych o wartości powyżej 2 280 zł konieczne jest przechowywane przez 5 lat ewidencji wydanych nagród. Dodatkowo samo losowanie musi zostać przeprowadzone pod nadzorem lub przez odpowiednio przeszkoloną osobę. Przy dużej liczbie nagród mogą zostać wykorzystane także maszyny losujące, certyfikowane przez odpowiedni organ.

 

Opodatkowanie loterii, której celem jest promocja sprzedaży, jest zależne od wartości nagród i typu uczestników. W przypadku, gdy wartość nagrody nie przekracza 2 280 zł, uczestnicy są zwolnieni z płacenia podatku od wygranej. Dotyczy to zarówno osób fizycznych, jak i podmiotów B2B. Zwolnienie od podatku nie obowiązuje w przypadku osób prawnych. Z kolei od nagrody, której wartość przekracza 2 280 zł, pobierany jest podatek w wysokości 10% jej wartości po przekroczeniu kwoty zwolnionej od podatku. Organizator może zaliczyć wydatki związane z loterią do kosztów uzyskania przychodu. Odliczeniu podlegają m.in. wydatki przeznaczone na zakup nagród, ich wysyłkę do zwycięzców oraz opłata administracyjna w wysokości 10%.

 

Więcej na temat loterii dowiesz się z e-booka „Narzędzia marketingowe wspierające sprzedaż”.

 

Jakich nagród oczekują uczestnicy?

 

Kluczową kwestią, decydującą o powodzeniu loterii, jest wybór działających na wyobraźnię nagród. Im atrakcyjniejsze one będą, tym większa szansa na znaczną liczbę uczestników. Jeśli akcja ma przynieść pożądane efekty, nagrody muszą zwracać uwagę jak największej grupy odbiorców i uświadamiać potrzebę ich zdobycia. Jeśli nagrody wpisują się w oczekiwania uczestników, wzrośnie również sprzedaż produktów lub usług, których zakup uprawnia do udziału w loterii.

 

W loteriach najbardziej pożądane są nagrody pieniężne lub ich substytuty (np. gotówka przekazywana w formie przedpłaconych kart premiowych lub kuponów premiowych Sodexo). Według badania „Czego pragną Polki i Polacy?” przeprowadzonego przez KPMG, Lindorff i Polityka Insight, atrakcyjnymi dla uczestników są także nagrody w postaci luksusowego samochodu (64% badanych) i mieszkania lub domu (63%). Możliwość wygrania wakacji skłania do udziału w loterii ponad połowę respondentów, a sprzętu RTV i AGD lub iPhone’a – blisko jedną piątą.

 

W czasie pandemii COVID-19 wzrosło znaczenie nagród stanowiących realne wsparcie dla domowego budżetu, charakteryzujących się elastycznością, jeśli chodzi o sposób ich wykorzystania, oraz zapewniających bezpieczeństwo sanitarne (cyfrowa dystrybucja, możliwość wykorzystania online). Takimi nagrodami, które z powodzeniem można wykorzystać w loterii, są wirtualne karty premiowe i eVouchery Sodexo.

 

Nagrody tego typu wykorzystała Loteria Alior Bank w akcji „Urządź się wygodnie”, w której wygrać można było 3 x 40 000 zł na Karcie Premiowej Sodexo. eVouchery Sodexo wykorzystał z kolei Tymbark w świątecznej loterii „Tym, którzy kochają być razem”.

 

Są to nagrody najbliższe gotówce, a ich liczbę i wartość można dopasować do rozmiaru podmiotu organizującego loterię oraz jego możliwości budżetowych. W wyborze najlepszych nagród do loterii pomoże Ekspert Sodexo. Umów się na bezpłatne konsultacje.
Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.