Dlaczego tworzenie programu lojalnościowego nie musi być drogie?

Program lojalnościowy to długofalowa inwestycja przynosząca szereg korzyści prowadzących do wzmocnienia pozycji firmy na rynku. Trzeba jednak pamiętać, że uruchomienie programu to skomplikowany proces, wymagający specjalistycznej wiedzy oraz nakładów - zarówno czasu, jak i pieniędzy. W związku z tym warto skorzystać z gotowych rozwiązań, które pozwalają na racjonalizację wydatków, gwarantują sprawną obsługę uczestników oraz zapewniają realizację zakładanych przez organizatora celów.

Program lojalnościowy to niezwykle skuteczne i popularne narzędzie wspierające sprzedaż. Według badania „Kompas lojalności w B2B. Oczekiwania a rzeczywistość”, przeprowadzonego przez IRCenter na zlecenie Sodexo, w programach chce uczestniczyć aż 88% ankietowanych, a 95% ma o nich dobrą opinię. Z kolei z raportu „Wsparcie sprzedaży w czasach pandemii”, przygotowanego przez PBS na zlecenie Sodexo, wynika, że grupie klientów B2B programy lojalnościowe stosuje ponad połowa firm, a w grupie B2C – ponad jedna trzecia. Nie ma w tym nic dziwnego, bo w trudnych chwilach, to właśnie lojalność klientów pozwala firmie przetrwać. Ostatni rok pokazał, że inwestycja w lojalność po prostu się opłaca.

Czytaj też: Program lojalnościowy – czym jest i jak go wykorzystać, żeby zwiększyć zyski firmy?

Wyzwania związane z programem lojalnościowym

Program lojalnościowy przynosi wymierne korzyści w postaci wzmocnienia lojalności klientów i partnerów oraz poprawienia pozycji firmy na rynku. Każdorazowo jego przygotowanie wymaga czasu, konkretnych nakładów i odpowiedniej wiedzy na temat mechaniki programu oraz know-how związanego z obsługą uczestników (co w istocie pomoże docelowo uzyskać efektywność kosztową i docelową jakość projektu). W późniejszym okresie liczyć się będzie również umiejętność dokonywania potrzebnych modyfikacji oraz skalowania programu i jego funkcjonalności.
Znaczna skala wyzwań finansowych i kompetencyjnych związanych z uruchomieniem i prowadzeniem programu lojalnościowego oznacza, że samodzielne działania w tym obszarze jest niezwykle ryzykowne i może zakończyć się fiaskiem. W związku z tym zadanie to warto powierzyć organizacji posiadającej doświadczenie w obszarze działań lojalizujących. Korzystając ze wsparcia partnera zewnętrznego otrzymujemy w pakiecie, obok doświadczenia i wiedzy, również rozwijającą się platformę, stale dostosowywaną do aktualnych wymogów w zakresie bezpieczeństwa oraz aspektów prawnych. To kwestie, które najczęściej nie są brane pod uwagę przez firmy decydujące się na samodzielne zaprojektowanie, wdrożenie i prowadzenie programu. To właśnie one sprawiają, że zdecydowana większość z nich kończy się kosztownym niepowodzeniem.

Dowiedz się więcej o  programach lojalnościowych i pobuerz bezpłatnego e-booka: „Programy lojalnościowe B2B w praktyce” 

Korzyści ze stosowania sprawdzonych rozwiązań Sodexo

Możliwość skorzystania z zasobów wiedzy i rozwiązań logistycznych, jakimi dysponują specjalistyczne firmy takie jak Sodexo, to dla organizatora szereg korzyści. Przede wszystkim, to optymalizacja kosztów, która wynika z faktu, że koszt utrzymania i rozwoju infrastruktury programu rozłożony jest na wielu klientów, w wyniku czego organizator programu płaci w rzeczywistości za personalizację platformy oraz customizację konkretnych jej funkcji. Poza finansowym aspektem, należy również zwrócić uwagę na oszczędność czasu potrzebnego na zaprojektowanie i wdrożenie programu. Bazując na gotowych systemach oraz know-how i kompetencjach wyspecjalizowanego zespołu, który precyzyjnie odpowie na potrzeby adresatów programu, dobierze odpowiednią mechanikę oraz motywatory w postaci skutecznego katalogu nagród, można uzyskać optymalny efekt.   Stałe wsparcie ze strony specjalistów to także gwarancja komfortu prawnego dla organizatora programu oraz jego uczestników. Ważnym czynnikiem jest rozeznanie w bieżącej sytuacji na rynku oraz znajomość kształtujących się trendów w obszarze programów lojalnościowych. Dzięki takiej wiedzy możliwe jest szybkie reagowanie na zachodzące zmiany, wprowadzenie korekt oraz skalowanie przedsięwzięcia. Z kolei samo prowadzenie programu lojalnościowego przez kompetentnych pracowników to dla klienta nie tylko gwarancja sprawnej obsługi, ale także realizacja zadań zgodnie z najwyższymi standardami.  

Pakiet technologii, wiedzy i know-how

Inwestycja w program lojalnościowy przyniesie oczekiwane efekty, jeśli zostanie on zaprojektowany z uwzględnieniem siedmiu kluczowych obszarów, takich jak: cele, grupy docelowe, dane, scenariusze, nagrody, kanały komunikacji oraz integracje. Połączenie tych elementów w funkcjonalną całość wymaga eksperckiej wiedzy i elastycznych rozwiązań, ponieważ nie ma jednego przepisu na zbudowanie skutecznego programu. W końcu każda organizacja jest inna i funkcjonuje w odmiennych realiach biznesowych.   Warto skorzystać więc z doświadczenia ekspertów Sodexo, którzy zapewnią niezbędne wsparcie organizatorowi programu na każdym jego etapie. Co ważne, ich praca pozwoli także wyeliminować ryzyko błędów, które mogłyby obniżyć skuteczność działań.   Niezwykle użytecznym rozwiązaniem, jakim dysponuje Sodexo, jest platforma online do obsługi programów lojalnościowych. Wydajne narzędzie, pozwalające na szybkie wdrożenie programu oraz jego sprawną obsługę, to nie tylko zaawansowana technologia, ale także dostęp do wiedzy specjalistów z obszarów marketingu, prawa, obsługi klienta oraz IT. Gotowe narzędzie pozwala organizatorowi programu na obniżenie kosztów jego wdrożenia, zaoszczędzenie czasu i przyspieszenie działań z zakresu wsparcia sprzedaży. Wsparcie technologiczne ze strony Sodexo to także możliwość systematycznego dostosowywania funkcjonalności platformy do specyficznych potrzeb klienta.

Dlaczego samodzielne budowanie platformy do programów lojalnościowych jest złym pomysłem? Dowiedz się więcej >>

Skuteczna odpowiedź na potrzeby klientów i rynku oraz dedykowane wsparcie

Program lojalnościowy, by działał bez zarzutu, wymaga ciągłej opieki. Kluczową rolę w tym obszarze odgrywa w Sodexo Program Manager. To pierwsza linia supportu dla organizatora programu. Wspiera on klienta na etapie sprzedażowym i wdrożeniowym. Przygotowuje założenia i mechanizmy programu, nadzoruje ich techniczną implementację na platformie, współpracuje także z kancelarią prawną przy tworzeniu regulaminu. Po uruchomieniu programu Program Manager zajmuje się jego obsługą. Do jego obowiązków należą m.in. aktualizacja bazy danych, rozliczanie zadań uczestników i zarządzanie komunikacją. Program Manager przygotowuje także raporty i rekomendacje dla klienta dotyczące rozwoju programu lojalnościowego. Takie podejście sprawia, że program działa sprawnie i rozwija się, uwzględniając zmieniające się potrzeby grupy docelowej.   Współpraca z partnerem zewnętrznym, takim jak Sodexo, to również dostęp do szerokiego katalogu nagród. Trzeba pamiętać, że to właśnie one są głównym motywatorem skłaniającym do udziału w programach lojalnościowych (takiej odpowiedzi udzieliło 39% uczestników badania „Kompas lojalności w B2B. Oczekiwania a rzeczywistość”). Przekrojowy, aktualizowany na bieżąco katalog obejmuje nagrody rzeczowe, tradycyjne bony papierowe oraz nagrody elektroniczne, takie jak eVouchery i karty premiowe, których popularność wzrosła w czasie pandemii COVID-19. Według badań, karty przedpłacone są obecnie najbardziej pożądanymi nagrodami dla ponad połowy respondentów.   Planowanie, wdrożenie i obsługa programu lojalnościowego to złożony proces, w trakcie którego pojawiają się kolejne wyzwania. Dodawanie nowych funkcjonalności na platformie online, poszerzanie działań lojalizujących o kolejnych uczestników czy efektywne rozliczanie zadań wymagają specjalistycznych kompetencji oraz wydajnej infrastruktury. Odpowiedzią na potrzeby klienta jest współpraca z organizacją posiadającą odpowiednie zasoby logistyczne, taką jak Sodexo. To optymalne rozwiązanie dla wszystkich firm, którym zależy na uruchomieniu skutecznego programu partnerskiego. W celu omówienia korzyści z inwestycji we wzmacnianie lojalności umów się na konsultacje online z Ekspertem Sodexo.