Spadająca sprzedaż, piętrzący się w magazynach towar i rosnąca w siłę konkurencja to sygnały, że Twoja firma powinna skorzystać z narzędzi wsparcia sprzedaży. Szczególną rolę wśród nich odgrywa konkurs, który pomoże Ci szybko odwrócić niekorzystne trendy, pozyskać klientów i wzmocnić ich lojalność. Sprawdź, o czym musisz pamiętać, jeśli chcesz, by konkurs spełnił wyznaczone cele i przyniósł wymierne korzyści.

Spis treści:

Konkurs? Ale po co?

Chcesz podnieść sprzedaż, wprowadzić nowy produkt na rynek lub zwiększyć rozpoznawalność marki? Zależy Ci na szybkich efektach? Zorganizuj konkurs, który skłoni klientów do większego zaangażowania się w relacje z Twoją firmą. To mechanizm, którego istotą jest rywalizacja, w wyniku której uczestnicy otrzymują nagrody. Musisz jednak pamiętać, że jeśli konkurs ma być skuteczny, nagrody muszą być motywujące i dopasowane do jak największej grupy odbiorców.

Jeśli odpowiednio dobierzesz nagrody, konkurs przyniesie Twojej firmie korzyści finansowe, jak i marketingowe. Możesz go zorganizować także wtedy, gdy zależy Ci na szybkiej sprzedaży produktów zalegających w magazynach. Oferując klientowi konkretną nagrodę, zyskujesz jego uwagę i dodatkową szansę na przekonanie go do zakupu. Co więcej, w ten sposób możesz zwiększyć również lojalność klienta i przekonać go do wyboru produktów z Twojej oferty w przyszłości.

Czym jest wsparcie sprzedaży i jak je realizować? Dowiedz się więcej!

Konkurs umożliwia także nawiązanie skutecznej rywalizacji z konkurencją, zwłaszcza w okresie wzmożonego popytu na dany towar (np. napoje w okresie wakacji). Pomaga tym samym w odwróceniu niekorzystnych trendów sprzedażowych.

Konkurs – dobry sposób na zdobycie nowych klientów

Konkurs pozwala na aktywizację dotychczasowych klientów i zdobycie nowych. Pozyskanie klientów, którzy wcześniej nie byli przekonani do Twojej marki lub w ogóle jej nie znali, generuje dodatkową sprzedaż. W ten sposób konkurs zwiększa nie tylko bieżące obroty firmy, ale także rozpoznawalność oferowanych przez nią produktów w oczach konsumentów.

W przypadku konkursu istotne jest wyznaczenie zadania konkursowego – jego wymyślenie to klucz do sukcesu. Warto zastanowić się nad nim dłużej i znaleźć takie, które będzie nie tylko obowiązkiem, ale sprawi również uczestnikowi wiele radości. W konkursach chodzi bowiem o angażowanie klientów. W zależności od rodzaju zadania, jakie musi wykonać uczestnik w celu otrzymania nagrody, można zorganizować konkurs:

  • wymagający odpowiedzi na pytanie,
  • tekstowy (w którym np. trzeba wymyślić chwytliwe hasło),
  • fotograficzny,
  • wideo,
  • plastyczny,
  • i wiele innych.

Z kolei, jeśli chodzi o sposób przekazywania rozwiązania, może to być konkurs SMS-owy lub platformowy (za pośrednictwem landing page akcji konkursowej). Forma konkursu powinna być dopasowana do grupy docelowej i realizować określony cel. Jeśli jest nim np. zwiększenie sprzedaży napojów w grupie nastoletnich klientów, można zorganizować konkurs, w którym zadaniem będzie zaproponowanie ciekawego hasła i przesłanie go SMS-em do organizatora.

Aspekty prawne konkursów

Z prawnego punktu widzenia konkursy mogą przybrać dwie formy – konkursów publicznych i niepublicznych. Różni je m.in. kwestia opodatkowania. Konkurs niepubliczny wiąże się z koniecznością uiszczenia ryczałtowego podatku w wysokości 10% wartości każdej nagrody. Z kolei uczestnicy konkursów publicznych mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego od nagrody w wysokości do 2000 zł (z wyjątkiem osób prawnych). Dopiero, jeśli wartość jednorazowej nagrody przekracza kwotę zwolnioną od podatku, obowiązuje zryczałtowany podatek, który wynosi 10% wartości wygranej. Natomiast z formy konkursu publicznego można skorzystać tylko w przypadkach, gdy:

  1. organizatorem jest środek masowego przekazu (mass media), czyli kanał telewizyjny, stacja radiowa, redakcja gazety, ewentualnie portal internetowy,
  2. konkurs dotyczy dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu.

Niezależnie od klasyfikacji, konkurs musi spełniać ogólne kryteria, czyli m.in.:

  • zawierać zadanie konkursowe,
  • zakładać rywalizację uczestników,
  • mieć ograniczoną liczbę nagród,
  • posiadać regulamin.

Sprawna organizacja to klucz do sukcesu!

Konkurs będzie skuteczny, jeśli będzie dobrze zaplanowany i sprawnie przeprowadzony. W związku z tym warto podzielić go na następujące fazy:

  1. faza planowania – określenie celu konkursu i zadania konkursowego, wyznaczenie budżetu i dobór nagród,
  2. faza wdrażania konkursu – stworzenie regulaminu, powołanie komisji, która wyłoni zwycięzców, przygotowanie zaplecza logistycznego i komunikacji,
  3. właściwa faza konkursu – bieżąca obsługa zgłoszeń, utrzymanie kontaktu z uczestnikami, wyłonienie zwycięzców, obsługa ewentualnych reklamacji, wysyłka nagród.

Zaletą konkursu, jako narzędzia wsparcia sprzedaży, jest to, że można go wdrożyć w stosunkowo krótkim czasie. Co ważne, konkurs można zorganizować także ad hoc, w odpowiedzi na zmieniającą się sytuację rynkową. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest wcześniejsze zaplanowanie konkursu i wpisanie go w budżet firmy na kolejny rok. Pozwoli to na lepsze rozplanowanie wydatków, związanych m.in. ze sposobem informowania uczestników o akcji promocyjnej. Reklama w telewizji wymaga znacznych nakładów finansowych, ale koszty będą niższe w przypadku kampanii zorganizowanej w mediach społecznościowych lub utworzenia konkursowego landing page’a.

Jak dobrać nagrody do konkursu?

Nagrody muszą przyciągać uwagę jak największej grupy odbiorców i uświadamiać potrzebę ich zdobycia. To jest właśnie klucz do skutecznego konkursu! Atrakcyjna nagroda to nagroda działająca na wyobraźnię, motywująca do zdobycia oraz wpisująca się w oczekiwania i potrzeby konsumentów. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie w konkursie od jednej do trzech nagród pierwszego stopnia oraz nagród dodatkowych o mniejszej wartości.

Uniwersalnymi nagrodami o wysokiej wartości są samochód, dom lub roczna pensja w formie doładowań Kart Premiowych Sodexo. W roli nagród o mniejszej wartości doskonale sprawdzają się kupony Sodexo czy Open eVouchery Sodexo. Można także sięgnąć po zestawy komplementarnych produktów. W branży beauty na przykład nagrodą za zakupienie określonego kosmetyku do pielęgnacji skóry może być olejek do demakijażu. Warto pamiętać, że na skutek pandemii COVID-19 oraz inflacji zmalało znaczenie takich nagród jak wycieczki czy nagrody rzeczowe, a większego znaczenia nabrały nagrody stanowiące konkretne wsparcie dla domowego budżetu, zbliżone do gotówki, takie jak przedpłacona Karta Premiowa Sodexo czy Open eVoucher Sodexo.

Przykłady konkursów

  1. Pierwszym przykładem może być zorganizowany przez Mlekpol konkurs „Regionalne podróże”, w którym do wygrania były vouchery Sodexo o wartości 800 zł. Akcja promocyjna polegała na podzieleniu się we wpisie na Facebooku regionalnym przepisem z wykorzystaniem Maślanki Mrągowskiej.
  2. Z kolei producent batonów Lion zorganizował konkurs „Hu hu ha obudź w sobie lwa” , w którym nagrodami było 320 kart premiowych Sodexo o wartości 100 zł. Codziennie do wygrania było 10 kart. Uczestnicy akcji musieli zakupić baton, a następnie umieścić pod postem na Faceboooku zdjęcie oznaczone hasztagiem #HUHUHAOBUDZLWA.
  3. Karty Sodexo wykorzystano także w konkursie Gliss i Schauma w sieci Biedronka. Konsumentów nagradzano za zakup dwóch dowolnych produktów Gliss lub Schauma i przesłanie SMS-em odpowiedzi na pytanie „Jak dbasz o włosy zimą?”. Do wygrania były karty Sodexo o wartości 500 zł, a w finale 3 metamorfozy Schwarzkopf i karta Sodexo o wartości 5 000 zł.

Podejmij wyzwanie i zorganizuj własny konkurs!

Konkurs przynosi wiele korzyści, ale jego organizacja i realizacja to szereg wyzwań w obszarze logistyki, komunikacji oraz obsługi prawnej. Im większa skala działań, tym większy musi być zespół, który zajmie się ich prowadzeniem. Kluczową rolę odgrywa dobór motywujących nagród. Trzeba także zadbać o kwestie prawno-podatkowe. Sprostanie tym wyzwaniom umożliwi Ci pomoc Ekspertów Sodexo.

Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.