Chcesz szybko zwiększyć sprzedaż? Zorganizuj konkurs i zyskaj nowych klientów

Spadająca sprzedaż, piętrzący się w magazynach towar i rosnąca w siłę konkurencja to sygnały, że Twoja firma powinna skorzystać z narzędzi wsparcia sprzedaży. Szczególną rolę wśród nich odgrywa konkurs, który pomoże Ci szybko odwrócić niekorzystne trendy, pozyskać klientów i wzmocnić ich lojalność. Sprawdź, o czym musisz pamiętać, jeśli chcesz, by konkurs spełnił wyznaczone cele i przyniósł wymierne korzyści.
 

Konkurs? Ale po co?

 
Chcesz podnieść sprzedaż, wprowadzić nowy produkt na rynek lub zwiększyć rozpoznawalność marki, ale zależy Ci na jak najszybszych efektach? Zorganizuj konkurs, który skłoni klientów do większego zaangażowania się w relacje z Twoją firmą. To mechanizm, którego istotą jest rywalizacja, w wyniku której uczestnicy otrzymują nagrody. Musisz jednak pamiętać, że jeśli konkurs ma być skuteczny, nagrody muszą być motywujące i dopasowane do jak największej grupy odbiorców.
 
Jeśli odpowiednio dobierzesz nagrody, konkurs przyniesie Twojej firmie wymierne korzyści finansowe i marketingowe. Możesz go zorganizować także wtedy, gdy zależy Ci na szybkiej sprzedaży produktów zalegających w magazynach. Oferując klientowi konkretną nagrodę, zyskujesz jego uwagę i dodatkową szansę na przekonanie go do zakupu. Co więcej, w ten sposób możesz zwiększyć również lojalność klienta i przekonać go do wyboru produktów z Twojej oferty w przyszłości.
   
Konkurs umożliwia także nawiązanie skutecznej rywalizacji z konkurencją, zwłaszcza w okresie wzmożonego popytu na dany towar (np. napoje w okresie wakacji). Pomaga tym samym w odwróceniu niekorzystnych trendów sprzedażowych.
 

Konkurs, czyli dobry sposób na zdobycie nowych klientów

 
Konkurs pozwala na aktywizację dotychczasowych klientów i zdobycie nowych. Pozyskanie klientów, którzy wcześniej nie byli przekonani do Twojej marki lub w ogóle jej nie znali, generuje dodatkową sprzedaż. W ten sposób konkurs zwiększa nie tylko bieżące obroty firmy, ale także rozpoznawalność oferowanych przez nią produktów w oczach konsumentów.
   
W przypadku konkursu istotne jest wyznaczenie zadania konkursowego – jego wymyślenie to klucz do sukcesu. Warto zastanowić się nad nim dłużej i znaleźć takie, które będzie nie tylko obowiązkiem, ale sprawi również uczestnikowi wiele radości. W konkursach chodzi bowiem o angażowanie klientów. W zależności od rodzaju zadania, jakie musi wykonać uczestnik w celu otrzymania nagrody, można zorganizować konkurs wymagający odpowiedzi na pytanie, konkurs tekstowy (w którym np. trzeba wymyślić chwytliwe hasło), fotograficzny, wideo czy plastyczny.
 
Z kolei jeśli chodzi o sposób przekazywania rozwiązania, może to być konkurs SMS-owy czy platformowy (za pośrednictwem landing page’a akcji konkursowej). Forma konkursu powinna być dopasowana do grupy docelowej i realizować określony cel. Jeśli jest nim np. zwiększenie sprzedaży napojów w grupie nastoletnich klientów, można zorganizować konkurs, w którym zadaniem będzie zaproponowanie ciekawego hasła i przesłanie go SMS-em do organizatora.
 

Konkurs – aspekty prawne

 
Z prawnego punktu widzenia konkursy mogą przybrać dwie formy – konkursów publicznych i niepublicznych. Różni je m.in. kwestia opodatkowania. Konkurs niepubliczny wiąże się z koniecznością uiszczenia ryczałtowego podatku w wysokości 10% wartości każdej nagrody. Z kolei uczestnicy konkursów publicznych mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego od nagrody w wysokości do 2000 zł (z wyjątkiem osób prawnych). Dopiero jeśli wartość jednorazowej nagrody przekracza kwotę zwolnioną od podatku, obowiązuje zryczałtowany podatek, który wynosi 10% wartości wygranej. Z formy konkursu publicznego można skorzystać tylko w przypadkach, gdy:
  • organizatorem jest środek masowego przekazu (mass media), czyli kanał telewizyjny, stacja radiowa, redakcja gazety, ewentualnie portal internetowy,
  • konkurs dotyczy dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu.
Niezależnie od klasyfikacji, konkurs jako taki, musi spełniać ogólne kryteria, a więc:
  • zawierać zadanie konkursowe,
  • zakładać rywalizację uczestników,
  • mieć ograniczoną liczbę nagród,
  • posiadać regulamin.

Sprawna organizacja to klucz do sukcesu

 
Konkurs będzie skuteczny, jeśli będzie dobrze zaplanowany i sprawnie przeprowadzony. W związku z tym warto podzielić go na następujące fazy
:  
  • faza planowania – określenie celu konkursu i zadania konkursowego, wyznaczenie budżetu i dobór nagród,
  • faza wdrażania konkursu – stworzenie regulaminu, powołanie komisji, która wyłoni zwycięzców, przygotowanie zaplecza logistycznego i komunikacji,
  • właściwa faza konkursu – bieżąca obsługa zgłoszeń, utrzymanie kontaktu z uczestnikami, wyłonienie zwycięzców, obsługa ewentualnych reklamacji, wysyłka nagród.
Zaletą konkursu, jako narzędzia wsparcia sprzedaży, jest to, że można go wdrożyć w stosunkowo krótkim czasie. Co ważne, konkurs można zorganizować także ad hoc, w odpowiedzi na zmieniającą się sytuację rynkową. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest wcześniejsze zaplanowanie konkursu i wpisanie go w budżet firmy na kolejny rok. Pozwoli to na lepsze zaplanowanie wydatków, związanych m.in. ze sposobem informowania uczestników o akcji. Reklama w telewizji wymaga znacznych nakładów finansowych, ale koszty będą niższe w przypadku kampanii zorganizowanej w mediach społecznościowych lub utworzenia konkursowego landing page’a.
 

Jak dobrać najlepszy katalog nagród?

 
Aby konkurs był skuteczny, nagrody muszą przyciągać uwagę jak największej grupy odbiorców i uświadamiać potrzebę ich zdobycia. Nagroda atrakcyjna to nagroda działająca na wyobraźnię, motywująca do zdobycia oraz wpisująca się w oczekiwania i potrzeby konsumentów. Dobrym posunięciem jest stosowanie w konkursie od jednej do trzech nagród pierwszego stopnia oraz nagród dodatkowych o mniejszej wartości.
 
Uniwersalnymi nagrodami o wysokiej wartości są samochód, dom lub roczna pensja w formie doładowań Kart Premiowych Sodexo, podczas gdy w roli nagród o mniejszej wartości doskonale sprawdzają się kupony Sodexo czy eVouchery. Można także sięgnąć po zestawy komplementarnych produktów. W branży beauty na przykład nagrodą za zakupienie określonego kosmetyku do pielęgnacji skóry może być olejek do demakijażu. Warto pamiętać, że w czasie pandemii COVID-19 zmalało znaczenie takich nagród jak wycieczki czy nagrody rzeczowe, a większego znaczenia nabrały nagrody stanowiące konkretne wsparcie dla domowego budżetu, zbliżone do gotówki, takie jak przedpłacona Karta Premiowa Sodexo czy eVouchery.
 

Przykłady konkursów

 
Przykładem może być zorganizowany przez Mlekpol konkurs „Regionalne podróże”, w którym do wygrania były vouchery Sodexo o wartości 800 zł. Akcja polegała na podzieleniu się we wpisie na Facebooku regionalnym przepisem z wykorzystaniem Maślanki Mrągowskiej.
 
Z kolei producent batonów Lion zorganizował konkurs „Hu hu ha obudź w sobie lwa”, w którym nagrodami było 320 kart premiowych Sodexo o wartości 100 zł. Codziennie do wygrania było 10 kart. Uczestnicy akcji musieli zakupić baton, a następnie umieścić pod postem na Faceboooku zdjęcie oznaczone hasztagiem #HUHUHAOBUDZLWA.
 
Karty Sodexo wykorzystano także w konkursie Gliss i Schauma w sieci Biedronka. Konsumentów nagradzano za zakup dwóch dowolnych produktów Gliss lub Schauma i przesłanie SMS-em odpowiedzi na pytanie „Jak dbasz o włosy zimą?”. Do wygrania były karty Sodexo o  wartości 500 zł, a w finale 3 metamorfozy Schwarzkopf i karta Sodexo o wartości 5 000 zł.

Podejmij wyzwanie i zorganizuj własny konkurs!

 
Konkurs przynosi wiele korzyści, ale jego organizacja i realizacja to szereg wyzwań w obszarze logistyki, komunikacji i obsługi prawnej. Im większa skala działań, tym większy musi być zespół, który zajmie się ich prowadzeniem. Kluczową rolę odgrywa dobór motywujących nagród, trzeba także zadbać o kwestie prawno-podatkowe. Sprostanie tym wyzwaniom umożliwi Ci pomoc Ekspertów Sodexo. Umów się na bezpłatne konsultacje online.