2021 rok minął dla biznesu pod znakiem wyzwań. Na przestrzeni kilkunastu miesięcy zmianom ulegały zachowania konsumentów i klientów biznesowych, które wymuszały na firmach ciągłe dostosowywanie się do nowych oczekiwań. W 2021 roku nie było miejsca na błędy, jeżeli chodzi o wrażenia klientów. Firmy, które zainwestowały w zapewnienie doskonałej obsługi, weszły w 2022 rok na pozycji lidera, a ci, którzy tego nie zrobili, muszą działać szybko, aby zachować konkurencyjność.  

Akcje promocyjne mają teraz większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej. Wraz ze wzrostem oczekiwań klientów wobec marek, organizacja atrakcyjnych konkursów, loterii, promocji i programów lojalnościowych stała się priorytetem w utrzymaniu oraz zdobywaniu nowych klientów, a co za tym idzie – zwiększaniu sprzedaży w firmie. Nie bez znaczenia jest również poszukiwanie przez konsumentów okazji do zaoszczędzenia pieniędzy. Wszelkie akcje promocyjne i rabaty jeszcze bardziej zyskały na znaczeniu, a nagrody pieniężne stały się elementem przyciągającym rzeszę klientów do uczestnictwa w akcjach promocyjnych.  

Co przyniesie 2022 rok w akcjach promocyjnych?  

Organizatorzy akcji promocyjnych chcący sprostać rosnącym oczekiwaniom uczestników, powinni pamiętać o aktualnych trendach dyktujących powodzenie konkursów, loterii, promocji czy też programów lojalnościowych. Wśród nich można wymienić 5, które mają największy wpływ na atrakcyjność akcji:  

        1. Łączenie różnych typów akcji 

Zauważalną zmianą w organizowaniu akcji promocyjnych jest niższy próg wejścia. Likwidowane są bariery, które mogłyby być przeszkodą dla klienta w dołączeniu do konkursu, loterii czy też programu lojalnościowego. Firmy coraz bardziej obniżają wartość koszyka zakupowego, a do tego często łączą wybrany typ akcji z gwarantowaną nagrodą – tzw. buy and get, dzięki czemu konsument jeszcze przed przystąpieniem do konkursu czy loterii wie, że wygrywa. Nagrody gwarantowane w takiej formule to najczęściej gratyfikacje o niskiej wartości, które mogą przybierać różnoraką formę np. rabat, gadżet reklamowy, czy elektroniczny eVoucher w kwocie 20 zł. 

        2. Partnerstwo marek 

Wyzwania spowodowane przez rosnące wymagania klientów oraz sytuację związaną z COVID skierowały marki w kierunku poszukiwania partnerów do przeprowadzania akcji promocyjnych. Firmy mające wspólną grupę docelową oraz produkty z bliskich kategorii zaczęły łączyć swoje budżety, dzięki czemu koszty organizacji konkursów czy loterii nie są aż dla nich obciążające.  

Marki organizujące wspólne akcje promocyjne zyskały również nieporównywalnie większe możliwości promocji konkursu czy też loterii. Firmy, które składają się na media, mogą sobie pozwolić na reklamę w postaci bilbordu, czy spotu w telewizji, a także przeznaczyć więcej środków na działania digitalowe. Ponadto wspólne hasło reklamowe ułatwia komunikację i daje szansę na zdobycie uwagi większej ilości potencjalnych uczestników. 

Współpraca marek w zakresie organizacji akcji promocyjnych pozwala wielu firmom, pomimo ograniczonego budżetu, na aktywne zwiększanie sprzedaży, pozyskiwanie nowych klientów oraz dbanie o lojalność obecnych 

         3. Grywalizacja i aplikacje konkursowe  

Z biegiem lat programy lojalnościowe przeobraziły się od prostego mechanizmu nagradzania  za zakupy punktami, po obsługę znacznie szerszego zakresu funkcji. Zmiany nabrały większego tempa w 2021 roku. W tym czasie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej zaczęło liczyć się kreatywne angażowanie klienta w relację z marką. Ograniczony dostęp do różnego rodzaju atrakcji spowodował, że konsumenci zaczęli coraz chętniej angażować się w akcje promocyjne wykorzystujące elementy grywalizacji 

Emocje związane z grywalizacją sprawiły, że w obecnie już nie tylko programy lojalnościowe czerpią z niej korzyści. Organizatorzy konkursów również zaczęli tworzyć dedykowane aplikacje wykorzystujące jej elementy. Różnego rodzaju quizy, wyzwania oraz gry, które pozwalają na zdobycie dodatkowych punktów przez uczestników lub po prostu urozmaicają czas, sprawiają, że są oni często aktywni przez cały okres trwania akcji, niezależnie czy jest to konkurs, czy program lojalnościowy 

        4. Nagrody pieniężne „must have” skutecznej akcji promocyjnej  

2021 rok przyniósł również wiele zmian w zakresie samych nagród. W wyniku niepewnej sytuacji spowodowanej przez COVID konsumenci zaczęli przywiązywać coraz większą wagę do oszczędności. Ciągłe szukanie okazji, promocji i rabatów przez klientów skłoniło wiele firm do wykorzystania w akcjach promocyjnych nagród pieniężnych, co zostało pozytywnie odebrane przez uczestników i wpisało się na „listę must have” udanej akcji promocyjnej w 2022 roku 

Jak wskazuje badanie „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie”, przeprowadzone przez Biostat,  nagrody pieniężne (np. w postaci kart przedpłaconych zasilonych konkretną kwotą czy wartościowych kart podarunkowych) są najbardziej motywującą nagrodą do wzięcia udziału w konkursie, loterii, promocji lub programie lojalnościowym aż dla 71% ankietowanych.  

Na tak dużą atrakcyjność nagród pieniężnych wśród konsumentów wpływa między innymi niepewna sytuacja związana z pandemią oraz rosnąca inflacja, co skłania do poszukiwania dodatkowej gotówki. Już w 2021 roku największą motywacją do wzięcia udziału w akcjach promocyjnych z nagrodami pieniężnymi była chęć wsparcia domowego budżetu, na co wskazało aż 72,1% badanych. Dodatkowo takie gratyfikacje dają wolność wyboru wymarzonej nagrody oraz łatwość ich wykorzystania niezależnie od miejsca i czasu. Dla ponad połowy uczestników akcji stanowią one ekstra środki, które mogą przeznaczyć na rzeczy, na które zazwyczaj nie mogą sobie pozwolić.   

Akcje promocyjne z kartami przedpłaconymi czy też wartościowymi Voucherami będą przyciągały coraz więcej osób i tym samym sprawdzą się najlepiej w zwiększaniu sprzedaży oraz budowaniu lojalności w 2022 roku.

         5. Cyfrowe nagradzanie 

COVID mocno przyspieszył digitalizację społeczeństwa, co widać już po samych formach nagradzania w akcjach promocyjnych. 82% uczestników konkursów, loterii i programów lojalnościowych wskazuje, że cyfrowe nagrody są bardzo atrakcyjne, z kolei dla 12% forma nagrody (cyfrowa czy fizyczna) nie ma znaczenia. Cyfrowa forma nagradzania  jest również bardzo korzystna dla organizatorów, bo pozwala na bezpieczne i bezproblemowe przekazanie wygranej do nagrodzonych. 

Takimi nagrodami mogą być eVouchery czy Wirtualne Karty Premiowe, które można przekazać mailowo do uczestnika akcji. Obok kart przedpłaconych i kodów na zakupy do konkretnych sklepów w akcjach promocyjnych chętnie wykorzystywane są także nagrody digitalowe, takie jak miesięczny dostęp do wybranej platformy czy prenumerata magazynu internetowego.  

Jak zorganizować skuteczną akcję promocyjną w 2022 roku?  

2021 rok przyniósł wiele nowości w akcjach promocyjnych. Zmieniły się oczekiwania uczestników i zaczęły rozwijać nowe trendy. Firmy, które będą chciały zorganizować skuteczny konkurs, loterię, promocję lub program lojalnościowy w 2022 roku powinny wziąć pod uwagę obecnie panujące trendy. Wśród nich znajdują się między innymi:  

  • łączenie różnych typów akcji promocyjnych np. konkursu z buy&get – natychmiastową, gwarantowaną nagrodą, 
  • nagrody pieniężne w postaci m.in. kart przedpłaconych plastikowych i wirtualnych, eVoucherów do konkretnych sklepów czy miesięcznego dostępu do popularnego serwisu, 
  • aplikacje konkursowe i akcje wykorzystujące elementy grywalizacji. 

W 2022 roku warto skupić się na oczekiwaniach konsumentów, które w 2021 roku koncentrowały się na wartościowych nagrodach oraz angażującym mechanizmie akcji promocyjnej. Firmy, które napotykają wyzwania finansowe uniemożliwiające zorganizowanie skutecznego konkursu czy też loterii powinny rozważyć współpracę z marką z pobliskiej kategorii. W 2022 roku starannie dopracowane akcje dotrą do szerszej grupy odbiorców.  

Wypełnij formularz już teraz!
Zainteresowała Cię nasza oferta? Wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą, by porozmawiać o Twoich potrzebach i zaproponować najnowocześniejsze i najciekawsze rozwiązania na rynku.