Kogo i w jaki sposób nagradzać, aby zwiększyć zyski i osiągnąć korzyści wizerunkowe?

Jak wskazują statystki, pozyskanie nowego klienta kosztuje nawet pięć razy więcej, niż utrzymanie obecnego. Budowanie lojalności w biznesie powinno być jednym z kluczowych priorytetów firm. Chcesz skutecznie budować i podtrzymywać lojalność kontrahentów, klientów i pracowników? W artykule zaprezentujemy kilka praktycznych tipów.
 
Lojalni kontrahenci, klienci i pracownicy to marzenie każdej firmy. Nic dziwnego. Oddana i wierna społeczność przynosi w biznesie długofalowe, mierzalne i wielowymiarowe korzyści.
 

Dlaczego warto wzmacniać lojalność w biznesie?

Korzyści związane z lojalizowaniem klientów i partnerów biznesowych można wypunktować, choć w zależności od branży, specyfiki działalności i grupy docelowej ich hierarchia może wyglądać inaczej. Stymulowanie lojalności przede wszystkim:
 
  • podnosi profitowość firmy, eliminując wydatki na pozyskanie nowych partnerów biznesowych i rekrutację;
  • obniża wrażliwość klienta na cenę produktów lub usług;
  • pomaga budować długofalowe, satysfakcjonujące dla obu stron relacje z kontrahentami, klientami i pracownikami;
  • w naturalny sposób wzmacnia pozytywny wizerunek firmy i buduje jej stabilną ugruntowaną pozycję na rynku;
  • dzięki naturalnym ambasadorom firmy pomaga tworzyć korzystne skojarzenia z produktami i usługami;
  • daje stałą możliwość weryfikacji opinii dot. oferty firmy, testowania nowości czy zmian w obsłudze itd.;
  • pozwala przetrwać gorszy dla firmy czas (więcej na ten temat przeczytasz w artykule Kryzys, który testuje lojalność).

Kogo i jak lojalizować – praktyczne przykłady skutecznych działań

Chcesz budować lojalność w biznesie? Zaangażuj w swoje działania pracowników działów sprzedaży, partnerów biznesowych, klientów B2B i konsumentów.
 

Pracownicy działów sprzedaży

Jeśli Twoja firma ma kilka oddziałów, buduj lojalność pracowników działów sprzedaży np. poprzez stworzenie elitarnego klubu i wprowadzenie mechanizmów grywalizacyjnych między poszczególnymi jednostkami. Poprzez nagradzanie personelu za realizację określonych zadań i celów, zwiększysz zaangażowanie zespołu, zmotywujesz pracowników do działania i pobudzisz do szukania nowych, kreatywnych rozwiązań. To przełoży się na większą lojalność i zbuduje silny związek z firmą.
 

Partnerzy biznesowi

Aby zbudować lojalność partnerów biznesowych, nagradzaj:
  • osoby, które w swoich niezależnych sklepach promują Twoje produkty;
  • właścicieli sklepów franczyzowych, którzy zrealizowali założone wcześniej zadania (np. uzyskali planowany miesięczny obrót);
  • doradców klienta w sklepach lub hurtowniach z określonym asortymentem; podstawą może być szeroka wiedza o Twoich produktach… przekazywana dalej;
  • fachowców, np. instalatorów lub serwisantów, którzy w swojej pracy wykorzystują Twoje produkty;
  • właścicieli punktów gastronomicznych, którzy współpracują z Twoją firmą długofalowo.
Czytaj też: Lojalny partner w biznesie wart więcej niż reklama.
Nagradzając partnerów biznesowych, wzmocnisz ich motywację do dalszych, korzystnych dla Twojej marki działań. Mając świadomość nagrody, która czeka na nich „tuż za rogiem”, będą jeszcze chętniej promować Twoje produkty. W naturalny, niewymuszony, korzystny dla firmy sposób.
 
Dobrym przykładem skutecznych strategii, które budują lojalność partnerów biznesowych, są te wdrożone przez marki McCain i Galmet.
 
Osoby, które prowadzą placówki gastronomiczne i zaopatrują się w produkty McCain, w zamian za zamówienie konkretnych zestawów produktów, dostają szeroki katalog nagród a w nim m.in. frytownice, zapaski i t-shirty oraz bony Sodexo.
Galmet, producent systemów grzewczych, nagradza instalatorów, którzy zainstalują najwięcej produktów tej marki. Nagrodami za najlepsze miejsca w rankingu są m.in.: przedpłacone karty premiowe Sodexo, bony Sodexo, mały sprzęt AGD i RTV czy produkty firmy producenta.
 
Shell, organizator promocji „Zyskaj z Shell Helix” nagradza członków programu lojalnościowego Klub Partnerów Shell Helix. Ci, którzy kupią olej Kega (55 l) – dostaną bon Sodexo na kwotę 50 zł, ci, którzy kupią beczkę (209 l) – na kwotę 200 zł. W przeciwieństwie do akcji promocyjnej marki Wawel, w tym przypadku nagrody dostaje każdy uczestnik, który spełnia regulaminowe kryteria.
 

Klienci

Budowanie lojalności wśród klientów jest niezwykle szeroką płaszczyzną, dającą ogrom możliwości i kreatywnych rozwiązań. To, które z nich warto wybrać, zależy przede wszystkim od specyfiki marki, strategii biznesowej i zamierzonych celów.
 

Konsumenci

Mówi się, że zadowolony konsument opowie o firmie trzem znajomym, niezadowolony – dziesięciu. Choć takie dane warto potraktować z odrobiną dystansu, nie ulega wątpliwości, że „coś jest na rzeczy”. Rekomendacje lojalnych, szczerze zaangażowanych odbiorców są bowiem najlepszą (i bardzo naturalną) reklamą produktów i usług.
 
Przykład: W celu zbudowania lojalności konsumentów Wawel nagradza ich ekspresami do kawy i bonami Sodexo. Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy jedynie kupić dwie dowolne czekolady, zachować paragon, odpowiedzieć na pytanie i wypełnić zgłoszenie na stronie internetowej.
 
Premiując pracowników, partnerów biznesowych i klientów, zbudujesz oraz podtrzymasz ich lojalność. Sprawisz także, że poczują się dostrzeżeni i… docenieni. A to zwiększy ich motywację do dalszych działań i pozwoli osiągać długofalowe korzyści – finansowe i wizerunkowe.