Jak zabezpieczyć budżet marketingowy i korzystać z niego w przyszłym roku? [Aktualizacja 2020]

Wraz z końcem grudnia marketerzy muszą się mierzyć z rozliczaniem budżetów i podsumowaniem wydanych środków. Wyniki przeprowadzonych analiz pokażą, czy wszystkie kampanie i działania zostały zrealizowane zgodnie z założeniami. Aby nie utracić pozostałych w budżecie środków, warto je zainwestować w efektywne rozwiązania, które będą miały wpływ na poprawę wyników sprzedaży w kolejnych miesiącach. Jakim pomysłom powiedzieć stanowcze „NIE”, a których wdrożenie przełoży się na realne korzyści?

Na co NIE wydawać niewykorzystanego budżetu?

Część firm, które odnotowują nadwyżkę w budżecie marketingowym czy sprzedażowym, decyduje się na zakup gadżetów reklamowych lub nagród rzeczowych. Dlaczego ten pomysł się nie sprawdza? Są co najmniej trzy powody.
  • Fizyczny gadżet trzeba magazynować, a nie każda firma ma warunki, które na to pozwalają.
  • Wybór, zamówienie, produkcja, branding i transport trwa określony czas, a co za tym idzie zamówienie może zostać zrealizowane już po Nowym Roku.
  • Zamawianie "reklamówek" utwierdza innych pracowników w błędnym przekonaniu, że marketerzy są tylko od gadżetów
Innym nietrafionym pomysłem jest opłacenie działań np. reklamowych lub digitalowych, których realizacja zaplanowana jest dopiero w kolejnym roku. Może się to wiązać z problemami podatkowo-księgowymi, w tym z zaliczeniem wydatku na konkretną usługę jako koszt uzyskania przychodu firmy. Dlatego warto poszukać innego sposobu na wykorzystanie zaoszczędzonych środków, by mogły „pracować” w kolejnym roku.

Budget cleaning? Nie chodzi tylko o to, by wyczyścić budżet

Chodzi o to, by spożytkować budżet w przemyślany sposób, tak by wydatek zrealizowany na ostatnią chwilę przyniósł firmie długotrwałe korzyści. Niestety w większości przypadków, pieniądze pozostałe w budżecie wydawane są ad hoc, w nieprzemyślany sposób, co zakrawa o rozrzutność i może powodować odrzucenie wniosku zakupowego oraz obcięcie budżetu na kolejny rok. To ponadto działanie, które nie tylko naraża firmę na straty, ale również personalnie wpływa na opinię przełożonych o osobie dysponującej budżetem. Skuteczny sposób na zabezpieczenie nadwyżki w budżecie marketingowym czy sprzedażowym powinien spełniać kilka założeń:
  • Powinien przedłużać możliwość skorzystania z budżetu w nadchodzących miesiącach, a może nawet roku.
  • Warto, by dawał elastyczność wykorzystania środków z budżetu do różnych działań marketingowych i wsparcia sprzedaży – niezależnie od tego, czy mówimy o działaniach do B2C czy B2B, działaniach krótko- lub długofalowych skierowanych do dowolnej grupy docelowej.
  • Ważną kwestią jest również bezpieczeństwo związane z logistyką i magazynowaniem tego, na co spożytkujemy budżet – nie może to wprowadzać dodatkowego zagrożenia .
  • Jeśli inwestycje pozwolą nam dodatkowo oszczędzić chociażby na kosztach VAT – to doskonała wartość dodana.

Jak więc optymalnie zainwestować niewykorzystany budżet marketingowy 2020, by zyskać w przyszłym roku?

Trzeba postawić na skuteczne nagrody, takie jak karta lub kupon premiowy. Pozwalają one nie tylko zrealizować powyższe założenia, ale też odetchnąć z ulgą. Można je zamówić nawet w ostatniej chwili, a czas realizacji zamówienia wynosi maksymalnie 72 godziny. Jako optymalny wydatek pozwalają na oszczędności podatkowe, nie wymagają skomplikowanej logistyki, pozwalają skutecznie „zamrozić” środki. Wpłacone teraz, będą dla uczestników możliwe do wykorzystania dłużej niż do końca roku.

Dlaczego właśnie karty i kupony premiowe?

 Oto 6 dodatkowych argumentów przemawiających za zakupem kart i kuponów premiowych Sodexo. Dlaczego warto po nie sięgnąć?
  1. Firma oszczędza na magazynowaniu.
  2. Proces ich zamawiania oraz dostarczania jest sprawny i szybki – realizacja zamówienia następuje maksymalnie w 72 godziny. Zarówno tradycyjna Karta Premiowa jak i jej wirtualny odpowiednik oraz Kupon Premiowy Sodexo można nabyć nawet w ostatnim dniu roku. Firmy mają więc jeszcze czas, aby efektywnie wykorzystać zaoszczędzony budżet oraz zmaksymalizować wyniki sprzedażowe w nadchodzących miesiącach.
  3. Karty i kupony premiowe Sodexo są zwolnione z podatku VAT, a to przekłada się na realną oszczędność na poziomie 23%. Taką formę nagrody można wykorzystać w kolejnym roku. Karta pozwala na wykorzystanie środków nawet do końca 2021 roku, natomiast kupon do końca czerwca 2021 roku.
  4. Są tak uniwersalne, że można wykorzystać je w dowolnych akcjach w kolejnym roku.
  5. Gwarantują pełne powodzenie akcji, bo są najbardziej pożądanymi przez konsumentów, klientów B2B i partnerów nagrodami.
  6. Karty posiadają również opcję indywidualizacji wizerunku – dzięki temu firmy mogą wyróżnić się na tle konkurencji poprzez dodanie np. logo, grafiki czy wykorzystania oryginalnego opakowania. Sodexo umożliwia także personalizację sieci akceptacji kart pod kątem grupy odbiorców lub założeń akcji.
A to nie wszystko.
Kupując karty i kupony premiowe Sodexo, firma otrzymuje przede wszystkim cenny zwrot z inwestycji w postaci satysfakcji, zaangażowania i lojalności klientów. Jak pokazały wyniki badania „Kompas lojalności w B2B. Oczekiwania uczestników a rzeczywistość”, zdaniem 53% uczestników programów wsparcia sprzedaży w B2B najbardziej pożądanym rodzajem gratyfikacji są właśnie karty przedpłacone. Partnerzy biznesowi i kontrahenci cenią je za elastyczność, uniwersalność oraz możliwość wykorzystania zgodnie z własnymi potrzebami. Można nimi w łatwy sposób obdarować zróżnicowaną grupę osób. Użyć jako nagród w programach lojalnościowych, programach wsparcia sprzedaży czy jako upominków dla kontrahentów i pracowników. Jest to dużo bardziej elegancka forma przekazania pieniędzy niż gotówka, a także bardziej emocjonalne nagrodzenie zaangażowania niż np. bezosobowy rabat czy przelew
– argumentuje Justyna Klimuk, Incentive & Recognition Product Portfolio Manager w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska. Kartami przedpłaconymi Sodexo można zapłacić niemal wszędzie, w sklepach stacjonarnych i punktach usługowych akceptujących karty Mastercard w Polsce i na świecie oraz w internecie. Można ją także dodać do mobilnego portfela i płacić zbliżeniowo telefonem. Dodatkowym plusem jest łatwość zarządzania kartą, którą daje intuicyjna aplikacja Sodexo Dla Ciebie oraz serwis DlaCiebie.sodexo.pl. Dzięki nim użytkownik ma kontrolę nad swoimi środkami, może także zmienić PIN, sprawdzić saldo i historię transakcji, zastrzec kartę lub skorzystać z dodatkowych promocji i rabatów dedykowanych użytkownikom kart Sodexo.

Ile to może kosztować?

Walorem kart i kuponów Sodexo jest możliwość elastycznego zarządzania kwotami. Mówiąc prościej – wydasz na nie dokładnie tyle… ile możesz i chcesz. Aby obliczyć cenę kart i samodzielnie wybrać kwotę, zajrzyj do sklepu Sodexo i skorzystaj z intuicyjnego kalkulatora.