10 skutecznych mechanizmów, by zwiększyć sprzedaż

10 skutecznych mechanizmów, by zwiększyć sprzedaż

11 Sierpień 2023

W dzisiejszych czasach atrakcyjny produkt i wartościowa usługa już nie wystarczy, aby wzbudzić zainteresowanie potencjalnych klientów. Efektywna sprzedaż zależy od odpowiedniego wsparcia. Jeśli firma ma zrealizować konkretne cele biznesowe, należy sięgnąć po sprawdzone mechanizmy promocyjne, które umożliwią zwiększenie sprzedaży i pozyskanie kolejnych klientów.

Jak wynika z raportu „Wsparcie sprzedaży w czasach pandemii”, zrealizowanego na zlecenie Pluxee (wcześniej Sodexo), dla 38% przedsiębiorców największym wyzwaniem w ciągu najbliższych 12 miesięcy będzie pozyskanie nowych klientów oraz utrzymanie płynności finansowej firmy (33%). To jednak nie wszystko. Połowa respondentów już teraz odczuwa zmniejszenie przychodów firmy, 1/3 narzeka na spadek popytu na produkty i usługi. Natomiast 1/4 badanych odczuwa brak nowych klientów i kontrahentów. Taka sytuacja zmusza firmy do poszukiwania narzędzi wspierających sprzedaż, których mechanizmy mogą skutecznie zwiększyć przychód firmy.

Jak wygrać w zaciętej rywalizacji na rynku?

Narzędzia wspierające sprzedaż mają nie tylko wpłynąć na wzrost przychodu firmy, ale również podnieść efektywność operacyjną biznesu, poprawić rozpoznawalność marki oraz wzmocnić jej wizerunek. Skuteczność tego typu mechanizmów potwierdzają dane. Jak wynika ze wspomnianego badania, aż dwie trzecie firm prowadzi działania wspierające sprzedaż, a prym wśród nich wiodą największe podmioty oraz firmy o profilu handlowym. Najczęściej są to działania skierowane do:

Odbiorcy


Kluczem do osiągnięcia trwałego, mierzonego większymi zyskami sukcesu, jest zbudowanie długofalowych relacji z klientami i partnerami biznesowymi. Wzmacnianiu ich lojalności służą programy lojalnościowe, motywacyjne oraz partnerskie.  Z kolei celem takich narzędzi jak konkurs, loteria czy promocja jest krótkoterminowe wsparcie sprzedaży (np. zwiększenie obrotu, promocja konkretnego produktu, poprawa ekspozycji towarów w ustalonym okresie).

Mechanizmy wsparcia sprzedaży, które zapewnią sukces firmie

Z badania zrealizowanego przez PBS dla Pluxee w październiku 2020 roku wynika, że najczęściej stosowanymi mechanizmami w akcjach wsparcia sprzedaży były:

  1. Zakup dowolnych produktów/usług firmy.
  2. Zakup konkretnej liczby (zazwyczaj dużej) produktów/usług.
  3. Zakup konkretnych produktów/usług firmy.
  4. Polecanie produktów/usług.
  5. Terminowe płatności.
  6. Ekspozycja produktów w punktach sprzedaży.
  7. Przejście na faktury elektroniczne.
  8. Regularność zakupów.
  9. Wypełnienie ankiety/quizu.
  10. Edukacja związana z produktami/usługami firmy.

Zestaw szytych na miarę mechanizmów jest bardzo szeroki. Powodzenie akcji zależy od tego, jakie procesy zostaną ostatecznie wdrożone. By dokonać najlepszego wyboru, należy prawidłowo sformułować cele i mierniki sukcesu, a także poprawnie określić grupę docelową i jej realne oczekiwania. Kolejną ważną kwestią jest specyfika branży, w której firma działa oraz jej aktualna sytuacja (np. finansowa, kadrowa itd.). Ostatni element jest najważniejszy i to on zdecyduje o tym, jak szeroki będzie zakres prowadzonej kampanii.

  • Jeśli celem firmy jest zwiększenie sprzedaży, najlepszym wyborem będzie akcja oparta o nagradzanie za zakup dowolnych lub konkretnych produktów/usług firmy. Gdy chcesz uwiarygodnić produkt w oczach konsumentów i pozyskać referencje, odwołaj się do polecania produktu.
  • Natomiast jeśli firma walczy o rozpoznawalność produktu lub marki, a sukces sprzedaży zależy od obecności towaru na półkach, pomocna będzie odpowiednia strategia ekspozycji w punktach sprzedaży, np. sklepach wielkopowierzchniowych czy dedykowane działania dla handlu tradycyjnego. Dodatkowo akcje promocyjne z pewnością zwrócą uwagę klientów! Gdy celem jest wywołanie pozytywnych relacji/emocji związanych z marką i wciągnięcie odbiorców do zabawy, ale zarazem zdobycie dodatkowej wiedzy na temat odbiorców, dobrym sposobem będzie zastosowanie ankiety lub quizu.
  • Z kolei terminowe opłacanie faktur zwiększa efektywność operacyjną i sprzyja obniżeniu kosztów, a przejście na e-faktury przyspiesza przepływy finansowe, w związku z czym zdecydowanie warto postawić na nagradzanie. Korzyści przynosi także edukacja sprzedawców i klientów. Im sprzedawca wie więcej o produkcie, który ma w swojej ofercie, tym jest w stanie skuteczniej zareklamować go konsumentowi i przekonać go do zakupu.

Działania wspierające sprzedaż? Klienci są na TAK!

Jak wynika z badania „Kompas lojalności w B2B. Oczekiwania uczestników a rzeczywistość”, przeprowadzonego na zlecenie  Pluxee (wcześniej Sodexo) przez IRCenter, aż 9 na 10 uczestników programów lojalnościowych B2B ma o nich dobre zdanie i chętnie bierze w nich udział. Takie działania są więc nie tylko skuteczne, ale także pozytywnie odbierane. Dla niemal 40% badanych głównym wabikiem, zachęcającym do udziału w programie, jest atrakcyjna nagroda, ale nie mniej ważne są wyzwania i dobra zabawa czy zwiększenie poczucia profesjonalizmu firmy (29% odpowiedzi).

Pomożemy Twojej firmie zrealizować wyznaczone cele!

Chcesz zrealizować ambitne plany sprzedażowe, zorganizować skuteczną akcję wspierającą sprzedaż. W Pluxee wiemy, jak to osiągnąć! Dysponujemy unikalną wiedzą, dzięki której jesteśmy w stanie precyzyjnie odpowiedzieć na konkretne potrzeby i oczekiwania. Skorzystaj z naszego wsparcia już dziś i umów się na bezpłatną zdalną konsultację z doradcą Pluxee! Dzięki pomocy Eksperta wdrożysz efektywne narzędzia wspierające sprzedaż i zrealizujesz wyznaczone cele.